[linux] Linux vs. NT Server

Matej Kovac matej na pobox.sk
Úterý Srpen 24 17:03:09 CEST 1999

Peter Ronai wrote:

> ale to je tak jedina vec v ktorej je dobra..... (vzacne sa vsak na tomto
> bode zhodneme)

je to pravdiva veta - i ked smutna. ale smutnejsie je to ze si
to 90% ludi neuvedomuje.

> aj ja
ja tiez... noze, este niekto? bolo to tam naozaj trapne.

> aj ja
ups, ja nie...

> zostan na 486kach, zklastruj ich v sieti a zaroven pouzi ako terminaly-
> vysledny distribuovany os predci ocakavania....

suhlasim.

> [...]
> kolko high-end systemov bezi na wintel platforme????
>
> na inteli, co je low-end, je Linux lacnejsi a v mnohych veciach dokaze
> viac (aj ked niektore nedokaze - napr. pustat win binarky ;)
> pokial horeuvedeny skusil zopar trikov a pokial ma na to aby okrem
> nekomercnej casti tj downloadovatelnych distribucii zakupil komercnu
> podporu pride na to ze obide lepsie ako uzivatel windowsow
> najlepsie na to je ze narozdiel od MS produktov pokial nastuduje
> prislusne state z dokumentacia moze si pomoct aj sam len to trva
> podstatne dlhsie ako keby mal mat profikov ...

podpora distribucii linuxu je podpora s velkim 'P'. podpora MS
prakticky neexistuje z dvoch dovodov: a) ked zavolate do ms a
diktujete seriove cislo, po stringu 'OEM' tresnu telefonom a
clovek ani nevie ci to je koli slovenskym telekomunikaciam,
alebo nie; b) kolko OEM  predajcov na slovensku ma nie len
vyskolenych ludi, ale aj naozaj ochotnych ist pomoct 'do
terenu' ?  je to zavisle na penazenke zakaznika...

> ked ma tak miesto linuxu zadovazi sun, hp alebo pod.

tu je kamen urazu a dovod preco pisem. ide tu o _uzivatelov_.
rozpravame sa o nasadeni wnt svr, alebo 95? spominane hi-end
(ci co) asi uzivatelia priamo nepouzivaju - na rozdiel od
unixov.

je vsak pravda ze nt/95ky su _uzivatelsky_ prijemnejsie a ked
som  pracoval s win3/.31/95 mohol som ho az na corel a
netscape3 ovladat klavesnicou. a Ctrl+C bolo _COPY_ a Ctrl+V
_PASTE_. Vsade. V edit boxe, vo worde/excely, v mojich
aplikaciach, jednoducho vsade - a neboli to len tieto dve
hotkeys. povedzte mi teraz ale jedno: je toto dolezite pre
server ktory v podstate nikto okrem admina nevyuziva? nie je.

unix nie je rozsireny do takej mirey medzi uzivatelmi mozno
prave z tohto dovodu (netvrdim, polemizujem). je vsak
rozsireny prave v _hi_end_ systemoch kde je potrebna
stabilita. a ja ako uzivatel ho pouzivam tiez aj napriek tomu
ze v netscape kopirujem alt-om a v terminaly pastujem strednym
buttonom. ide o zvyk - ale jednoduchej uctovnicke to do hlavy
nenatlacite, preto pouziva windows (ak nahodou nie DoS...) -
lenze je to zase uzivatel(ka) a nie server. Ja vsak zostanem
pri unixe lebo nemam rad spravu general nieco.

ano - prave to 'easy of use'. videl si kde? gnome? alebo
fvwm95?  je pravdepodobne ze prave moznost volby takeho
windowmanagera odradza mnohych potencialnych uzivatelov. vo
win maju jeden predpisany a tu si zrazu mozu vybrat... lenze
tu je znovu ten uzivatelsky problem: kazdy window manager sa
ovlada inak a to uzivatelov desi.

> nie nie su nanic, su dobre ako odstrasujuci priklad do buducnosti ;)

kuul :-)

> v kazdom pripade by bola samozrejme blbost odhodit, tak ako barbari
> vstupujuci do rima, vsetko stare a venovat sa len novemu
> ludia maju radi pozlatko tak to si z win vezmime a to ostatne, teda
> core, by malo vyzerat solidnejsie
>
> apropos, kdesi som sa docital ze msdos toho hodne skopcil od unixov
> svojho casu..

mnoho ludi co pouziva 'MS DoS Command Promt' si mysli ze 'dir
| more' je specialna konstrukcia... podobne ako 'dir |
sort'.... ale pipes su jednou vecou z unixu (maly napad na
rescue disks):

---------
A:\> copy con tmp.txt
CiaoBambino
^F6
    1 file(s) copied
A:\> copy autoexec.bat+con autoexec.bat
type tmp.txt | format c: /u
^F6
A:\> reboot

--
Matej Kovac     | blgts: "software je jediny priemysel, kde
matej na pobox.sk  | moj brak kupia -- a zhrabnem aj za podporu."