[linux] porovnanie LInux-u a winNT od M$

Juraj Bednar bednar na rak.isternet.sk
Pátek Červenec 23 11:52:42 CEST 1999

Zdravicko,

> ja som zaplakal, aj toto je mozne?

No, bohuzial, nieco z toho je momentalne pravda. IIS je v benchmarkoch
skutocne rychlejsi ako apache, pretoze ma vnutornu cache, co je samozrejme
dost zbytocne pri realnej prevadzke, ale benchmarky to nasyti (myslim,
ze na vnutornej cache pre apache sa uz pracuje).

Co sa tyka fileserverov, v tom sa velmi nevyznam, takze neviem porovnat,
ale pravdou je, ze windows nt maju fileserver implementovany priamo
do kernelu (asi tak, ako je knfsd teraz v kerneli). Takze si myslim,
ze by to mohlo byt rychlejsie aspon kusok (koniec-koncov, toto potvrdili
aj nezavisle testy, na ktorych sa zucastnili aj linuxaci aj microsoftaci --
odpoved na fiasko s Mindcraft testami).

Co sa tyka embedded languages, jasnym konkurentom Microsoftackeho ASP je
PHP, ktore bolo do verzie 3.* skutocne pomalsie ako ASP (vdaka tomu, ze
pomalicky interpretovalo kod). PHP4 by uz malo byt asi 100-1200% rychlejsie
ako ASP. Lenze tu si treba zobrat, ze dynamicke stranky vacsinou aj tak
stoja na rychlosti disku alebo na praci s databazou a nie na rychlosti
nim interpretovaneho jazyka.

Ak si ten clanok precitate potom, tak zistite, ze tam uz pisu o Linuxe
totalne kraviny (zvlast to porovnanie ceny je hlupost). Tymto nechcem
obhajovat NT ani Microsoft, pretoze vsetci vieme, ze :

 1.) Moze to byt rychle ako chce, ked to minimalne raz za den spadne
 2.) Je to neporovnatelne drahsie

Ten clanok je totalne odvecacky. Len ma zaraza, ze si nechcete pozriet
aj konkurencne clanky a nenapisete nieco k veci. Lebo podla mna vsade
behat a tvrdit, ze Linux je vo vsetkom totalne najlepsi je trosku chore.
Berme si z toho to pozitivne -- zo vsetkych benchmarkov vysli nove napady,
ako vsekto urychlit (minimalne v SAMBA a Apache).

Takze, ak vas zaujima skutocna rychlost, skuste sa zamerat na toto :

1.) Povolit 32-bitovy pristup na disk a DMA. Ako hovorim, vacsinou vsetko
    stoji na vykonnosti diskov. Na to sluzi program hdparm (opatrne s nim).
    Dokaze vraj zrychlit sekvencne citanie aj o 200% (teda konkretne na mojom
    stroji asi z 3.2Mbps na 7.2 myslim)
2.) Skuste sa pohrat so spravou pamate. Dobry clanok o tom napisal na
    linuxworlde autor samby, bohuzial meno mi vypadlo
3.) Skuste zoptimalizovat konkretne aplikacie, ktore pouzivate
    (vid www.tuninglinux.com).

A nakoniec volny preklad jedneho velmi zaujimaveho citatu :

,,Su tri typy lzi -- lzi, spinave lzi a statistiky''

    Krasny den,
        Juraj.