[linux] OT : domena

Jarry guru jarry na gmx.net
Úterý Srpen 22 12:36:02 CEST 2000

Eva Mala wrote:

> Ahojte , mala by som nasledujucu otazku : chcela by som si zaregistrovat
> domenu, napr. ewa.sk. Na sk-nic som sa docitala, ze musim mat ico. Sice
> nemam, ale moj ujo hej, takze to mozem urobit cez neho, ze ;-)

Obcas sa zide aj ujo :-)

> A k otazke. Ako to je ? Oni nastavia nejaky alias, ze napr. ewa.sk =
> 158.mo.je.ip ??? A potom ked nekdo zada telnet ewa.sk bude to to iste
> ako telnet 158.mo.je.ip ? Musim na DNS ? A naco mi to bude, ked na moj
> pocitac us ziadne ine napojene nebudu ?
> Ak mate niekto chvilku (chvilu) tak mi prosim odpiste, ak nie, postaci
> link na nejaky textik, us som si celkom zvykla prezuvat dlheee textiky
> a'la man & info (to radsej).

No tak aspon strucne: Ak si chces zaregistrovat domenu na sk-nice,
musis mat zaroven k dispozicii aj dva menne servery. Teda nemusis
ich vlastne mat, ale musis uviest dva menne servery, ktore ti budu
robit resolvovanie pre tu tvoju domenu "ewa.sk". A musia byt trvalo
pripojene k inetu, nie nejaky dial-up :-)
Inak povedane, spravcovia tych dvoch mennych serverov musia suhlasit
so zavedenim zonovych suborov pre tvoju domenu.

Sk-nic potom zavedie iba do nadradenych mennych serverov (cize tych,
ktore obhospodaruju narodnu domenu ".sk" informaciu, ze ip-adresu
pre pocitac zo siete "ewa.sk" im poskytne jeden z tych dvoch mennych
serverov, ktore budu autorizovane pre tvoju domenu "ewa.sk".
Cize SK-nic neparuje priamo pocitac s jeho IP-adresou, ale domenu
s prislusnymi mennymi servermi. Az tie mozu klientovi (povedzme
ten telnet) oznamit, ze "mojbox.ewa.sk" ma IP-adresu 1.2.3.4

Myslim ze kazdy poriadny provajder by mal svojmu klientovi ten
priestor na svojich mennych serveroch poskytnut. Obzvlast, ak sa
jedna len o zopar pocitacov. Ak chces, sekundovat ti mozem aj ja,
hoci som na pomalom synchre.

Tak a teraz na toto vsetko zabudni. Ak totiz chces mat priamo
komp s ip-adresou "ewa.sk", potom ho musis mat zavedeny priamo
v narodnej domene. V tom pripade by si nemusela nic registrovat
na sk-nic-e, ale kontaktovat spravcu narodnej domeny "sk" aby
ti dal domenove meno "ewa.sk". Ale pochybujem, ze sa ti to podari.
Panuje taky uzus, ze za hlavnou domenou ide subdomena, ktora oznacuje
siet nejakej organizacie, alebo skoly. Az potom moze byt konkretny
pocitac, cize napr. "mojbox.ewa.sk". Spravca "sk" (tusim Eunet)
nebude do domeny "sk" zavadzat ziadne konkretne pocitace, iba
podsiete (aspon si myslim). V tom pripade si predsa len musis
zaregistrovat "ewa.sk"...

Chces nieco na citanie? No co ja viem, napr. kniha "Linux internet
server" ma pekne kapitoly o DNS, tusim aj O'Reilly vydal nieco o
DNS, alebo dns-howto pekne popisuje tuto hierarchiu domenovych
mien a ich resolvovanie.

Ak este nieco, tak sa ozvi.

Jarry