[linux] RAID 1

Pondělí Září 11 11:09:48 CEST 2000

-> Chystam sa vytvorit na mojom serveri raid1-mirror (najlepsie ako
-> root-mounted & bootable ak sa mi to podari), lebo disky mi odchadzaju
-> akosi prirychlo. A chcel by som, aby bol system co najodolnejsi, cize
-> aby prezil lahnutie jedneho disku. No a mam k tomu "par" otazok (sorry
-> za rozsah, ale radsej viac detailov, ako malo):
->
-> 1.swap
-> Vytvorit ho na raid1, alebo ho vynat von? Citam Software-RAID-HOWTO,
-> ale nie je to tam jednoznacne. Pokial chcem rychlost, nemal by byt
-> umiestneny na raid, ale mimo (system sam ho stripne ak maju swap -
-> partitions rovnake priority).

vyber ho von; swap particie si jadro de facto stripuje samo takze dat ho na
stripnuty disk by bola zbytocna strata vykonu...

-> 2. cely disk v raid1
-> Treba v pripade, ze je cely disk umiestneny v raid1, vytvorit na nom
-> 1 particiu na celu velkost disku a tu vlozit do raiddev? Alebo tam
-> mozem dat rovno disky?

mozes. ale neodporucam. rozdiel vo vykone nie je ziadny a v disk space
minimalny. zato bude pruser ked si niekto pozrie disk pod fdiskom nic
nenajde a bude si mysliet ze tam nic nie je... predsa len jedna particia
oznacena fd (linux raid auto) daco napovie...

-> Lebo ja som si myslel, ze do md sa spajaju DISKY, ale toto vyzera tak,
-> ze skor PARTITIONS, a to ma teda pletie. Preco sa tomu potom sakra
-> hovori "diskove pole" a "zrkadlenie diskov", ked sa vlastne jedna o
-> zrkadlenie particii???

spajaju sa lubovolne blokove zariadenia + pozri vyssie

-> A dalej, na single-disku som mal osobitne particie pre /, /usr, /var
-> a /home. Znamena to, ze teraz musim na kazdom z diskov vytvorit tieto
-> styri particie, tie pospajat do raid (md0=hda1+hdc1, md1=hda2+hdc2,
-> md2=hda3+hdc3 md3=hda4+hdc4) a potom md0 bude /, md1 /usr, md2 /var,
-> a md3 /home?

no, hadam zbytocne. disky sa rozdeluju na particie z mnohych dovodov:

- oddelenie programov a dat
- oddelenie systemu a pouzivatelov
- jednoduchsie zalohovanie (rozdelenie na staticke a dynamicke veci)
- bezpecnostne dovody (napr. particie kam mozu pisat useri nemusia povolit
  spustanie suborov)
- quotuju sa len particie kde pracuju useri
- optimalizacia pristupu na disk (vhodnym rozhodenim particii po diskoch
  mozes zvysit vykon, ale aj znizit)

predpokladam ze jednym z historickych dovodov boli tiez male disky a
potrebne velke mnozstva dat... moznosti bootovabnia len z niektorych
(mensich diskov) a potom sa napr. /usr pripojil a vacsieho disku.

takze porovnaj toto a rozdel si to... ja vacsinou pouzivam 4 particie -
root, swap, var a home (ked nemusim, nepouzivam rozsirene particie)

-> 3. squid & raid1
-> Ako sa na zatazeni procesora prejavi, ak aj squid-cache (asi 2GB) bude
-> umiestnene na raid1? Je vobec sanca, ze by to Celeron466 + 128MBRAM
-> utiahol? Alebo si to ziada nieco silnejsie? Lebo squid u mna toci
-> diskom skoro stale...

squid tiez dokaze robit raid po svojom, takze radsej mu daj viac particii,
okrem ineho pri pade jedneho disku neprides o ostatne...

Osobne tuto jeho vlastnost povazujem za diskutabilnu. O stabilitu systemu a
dat by sa mal starat OS a nie aplikacny program, nakolko ma na to lepsie
predpoklady.

HW raidy vacsinou funguju tak ze mozes v pohode strcit alebo
vytiahnut disk, bezi dalej akjurat sa zvacsi/zmensi volne miesto na nom.

-> 4. raid1 & cdrom
-> Mam v kompe este aj cdrom, ako /dev/hdd. V podstate je cely cas
-> odmontovany, len raz denne sa pripaja a spusta sa rozny software na
-> kontrolu integrity (tripwire, rpm, checksum, a dalsi soft.), ktory
-> je napaleny priamo na CD-cku (nespratal sa na disketu). Su tam aj
-> niektore binarky, ktore som povazoval za istejsie presunut na CD,
-> aby ich pripadne hacker nemohol modifikovat. Je mi jasne, ze aj ked
-> to CD nie je namontovane, "trochu" to spomali /dev/hdc (jeden disk
-> z raid1). Ale bude sa to dat prezit? Alebo si mam koli tej CD-ROMke
-> kupit nejaky dalsi IDE-radic a zavesit ju nan?

no pokial ide o IDE... asi bude lepsie kupit dalsie...

 Saving Private Ryan...
 Private Ryan exists. Overwrite? (Y/N)