[linux] X windows pre pracovnu stanicu

Pátek Duben 6 18:38:28 CEST 2001

On Thu, Apr 05, 2001 at 01:30:54PM +0200, Pavel Simon wrote:
> Hello linux,
caf v013 :-)

>   na uvod: dlhsiu dobu pouzivam linux ako server (dva servery), ale
>   nedavno som si precital na ROOT-e clanok o HW narocnosti linuxu a
>   pretoze som si vylepsil masinu (Duron 700, 128 MB RAM, 10+20 ATA 66
>   HD, Matrox Milenium II 12MB) rozhodol som sa na miesto W2k
>   nainstalovat linux (Suse 7.0 plna verzia).
HW vyzera v pohode.

>   A teraz moj problem: aky pouzit desktop manazer (xdm, kdm, ...), aky
>   pouzit window manazer... a tak. Snazil som sa pouzit KDE (1.x aj
>   2.0), window maker, gnome..., ale rychlost pri praci znacne
>   pokrivkavala za spominanymi w2k. Hladal som aj nejaku dokumentaciu
>   na vyladenie vykonu na penguin.cz, linux.cz, root.cz (najme v jazyku
>   nasho kmena, alebo susedneho CZ), na netacik.sk, ale literatury o X
>   win pre mna ako neznalca vela nie je. Vie niekto povedat viac, alebo
>   poslat linky na zdroje.
ok takze ja pouzivam linux ako desktop uz par rokov, w2k vobec takze
porovnavat neviem. Mam PIIMobile/366, 128MB RAM, ATI Rage Mobility M, dodavali
s tym w98 a ten som okamzite zmazal.

Rady:
Xserver: pouzi triedu 4.0, podla moznosti 4.0.3, je to neporovnatelne
rychlejsie na vsetkom co som skusal a na mojom notebooku to zere len polovicu
az stvrtinu ramky toho co 3.3.6. A vie si sam zapnut spravne mtrr, co tiez
zrychluje pristup. Matrox sice nemam ale poznam par linuxakov s matroxom a na
2d a video je to asi najlepsia karta pre linux co zozenies. Mam dojem ze
MillII som nejaky cas na jednom pocitaci mal.

Ja pouzivam KDE 2.1.0, ma to nejake drobne problemiky ktore su zevraj fixnute
v 2.1.1 ale rpmka pre rh este nemam a kompilovat z srpm chce kopu devel
somarin ktore nemam. Celkovo je ale kde 2.x lepsie ako 1 (podla mna aj
rychlejsie) a definitivne rychlejsie ako gnome.

Ked nepotrebujes desktop environment, menej narocny je napr. windowmaker (ine
som neskusal). Naopak keby si si myslel ze mas comp prirychly skus
enlightenment :-).

Disk: zapni UDMA, umasqirq, 32bitovy pristup, readahead a write-caching zhruba
takto:
hdparm -u1W1c1m16d1 /dev/hda
nepis to presne, najprv si precitaj manpage, chod do single-mode a remountni
vsetko readonly, syncni a otestuj co tvoj pocitac zvladne lebo ked napises
blbo zablokuje sa disk a musis vacsinou natvrdo restartnut.

Potom moze este pomoct vypnut syncovanie pri pisani logov (man syslog.conf),
ma to ale nevyhodu ze ked ti kreshne comp mozes prist o par zaznamov. Este sa
mozes pohrat s nastavenim bdflush ale mne sa s tym nepodarilo vycarovat nic
zmysluplne.

Dalej kernel: 2.4 ma vyrazne lepsi memory-management, aj ked este stale by to
slo vylepsit co sa tyka desktopu. Ja mam 2.4.1 takze je mozne ze uz aj tieto
drobnosti su v 2.4.3 fixnute. Ked chces comp pouzivat na multimedia, hodi sa
low-latency patch.

Swap: ludia odporucaju bud na zaciatok alebo do stredu disku. V kazdom pripade
vsak partisnu nie file a dostatocne velku (ja mam 512M lebo vela kompilujem).

Standartne mam 18 termov (konsole) a 2*konqueror, 16 virtualnych obrazoviek a
je to uplne v pohode. Ked konq aktivne pouzivam viac jak par dni, oplati sa
restartnut ho (asi leakuje). Konq je omnoho rychlejsi ako nechskape 4 aj
mozila, ale daktore veci (napr netbanking) mi idu len s n4. Obcas ked mam toho
viac spustene tak citim ze by to chcelo viac ramky ale to asi neni specificke
pre linux. Pod windowsom som nikdy viac jak par minut nebezal naraz viac jak
4-6 programov takze naozaj nemam bazu na porovnanie.

Ked v pozadi kompilujem alebo tak tak to pustam nice -n 19, naopak Xserver mam
renice-nuty na -20 co je dobre hlavne pri pozerani filmov.

Ked comp nebezi furt, pouzi anacron ako dodatok vixie-cronu alebo je aj nejaky
uplne specialny cron pre take pocitace. Ja sice nebezim 24/7, ale nevypinam
ale na noc suspendujem. Raz som mal uptime 58 dni plus cas straveny v
suspende. Dovody pre restart su vacsinou blbo zvladnuty hotplugging pcmcia
alebo usb, skore verzie ati.2 driveru alebo utah-glx (uz nepouzivam, na q3 je
ati-rage64 nedostatocne :-)) mi tiez sposobovali obcasne mrznutia ale ten ati
je uz par mesiacov uplne super stabilny. Kedze prakticky furt downloadujem a
ircujem a chcem aby to pokracovalo aj ked mam comp suspendnuty, BitchX-ujem a
ncftp/wget-ujem z druheho pocitaca ktory bezi 24/7 cez ssh a screen. Teda
downloadujem, kludne suspendnem a rano sa sshnem spat, dam screen -r a som
zase "in" a medzitym sa stahovalo.

Ono ja sa pamatam ze som nebezal desktop kedysi furt na linuxe ale iba som to
tak otukaval a postupne som to pouzival viac a viac a teraz windows vobec
nemam, len wine. Finta je v tom ze pod linuxom existuje aj pre desktop kopa
fint ktore su uplne genialne a ked som nahodou posadeny pre windows tak sa
cudujem ze ake je to zrazu zlozite :-).

Jedna vec ktora je podla mna pod desktop-linuxom nedostatocna je office.
Staroffice je strasne pomaly a ostatne nemaju dostatok ficur. Na jednoduche
veci pouzivam koffice a zlozitejsie robim surovo vo vi-cku v html a ked
potrebujem viac ako dynamicky text pridam perl. Na vela veci mi to vyhovuje
viac jak office-suite ale viem si predstavit situacie kde office bodne.

Nikto (ok nejaki somari, vid tento tyzden Fooker v gpf-comics, mozno hej ale
ja nie) ta nebude nutit aby si pouzival len linux a nie windows (popripade aby
si vobec linux pozival). Toto sa mi na linuxe paci najviac: sloboda robit si
co chces a nie to co chce nejaky Bill.

>   P.S. LDP aj linux internet server mam a som aj cital, ale to je skor
>   o serveroch.
hmm urcite tam je nieco aj pre client. V nejakom linux-magazine alebo iXku som
v prebehu posledneho roka cital clanok o optimalizacii desktopoveho linuxu ale
teraz neviem kde presne. Skus najst na www.linuxmagazin.de alebo
www.heise.de/iX

Sory ked mam moc gramatickych chyb ale je to dlhe a nechce sa mi to
kontrolovat.

> Best regards,
>  Pavel                          mailto:simon na vtu.army.sk
S pozdravom,

Peter Surda (Shurdeek) <surda na bigfoot.com>, ICQ 10236103, +436505122023

--
Failure is not an option. It comes bundled with your Microsoft product.