LONG! Re: [linux] linux na inzine rebuttal ...

Pátek Srpen 17 11:43:46 CEST 2001

-> (aby bolo vsetkym adresatom jasne o co ide, tu je clanok na ktory akoze
-> reagujem) http://www.inzine.sk/clanok.asp?id_clanok=5508

<CITE>
Vaše reakcie (127) posl: 7.8.2001 19:11
</CITE>

takze sa k tomu uz vyjadrili aj ini. Ani neviem ci reagovat ved kto by si to
tam vsimol.

-> Tak po skusenosti co som mal vam pisem aby ste sa zabavili aj vy.

<CITE>
Linux sa teda podľa mňa v súčasnosti hodí skôr na špeciálne úlohy, na
servery, firewally, programovanie,
</CITE>

na tomto som sa pobavil najviac. Linux sa hodi skor na specialne ulohy ako
je programovania. Chlapik
<CITE>Miroslav Veselý / Kresby Miro Veselý (23.7.2001)</CITE>
zrejme vobec nevie naco programovanie sluzi...

<CITE>
Linux nepovažujem za systém, ktorý by som v súčasnosti mohol s čistým
svedomím odporúčať ako hromadne použiteľnú a plnohodnotnú alternatívu
Windows. Pokojne kričte, že som linuxový rasista.
</CITE>

Windowsovy rasista si, chlapce. windowsovy rasista.

-> Vsetci tvrdia, jak je ten windows jednoduche instalovat, ja som vsak prave
-> zazil nieco ine.

Heh, mne sa nie raz stalo ze prvy boot po nainstalovani zakladu windows sa
zrubal... a vzhladom na to ze ak daco dosahas najcastejsie riesenie je
windows preinstalovat, s instalaciou mam svoje skusenosti.

Osvedceny sposob sa mi stal: nainstalovat windows, reboot, nainstalovat
ovladace grafiky, reboot, zvukovky, reboot, nainstalovat service pack,
reboot, ovladac cietovky, reboot, service pack (znova), reboot a potom sa s
tym ako-tak da robit...

linuxa som naposledy nainstaloval (na domaci disk) takto: strcil som disk v
racku do masiny kde bezal linux (vypnutej samo) zapol, vytvoril particnu
tabulku, vytvoril filesystemy, primountoval root disketu (jej rozbaleny
image cez loopback) na /mnt; filesystemy pod /mnt/target; rozbalil zakladny
OS, nakopcil jadro (prekompilovane na masinu kde bude potom bezat), mountol
proc na /target/proc.

1. finta: chroot /mnt /sbin/dbootstrap (debianovsky instalator);
nakonfiguroval par somarin ako hostname, timezone a siet (a keby sa mi
chcelo hrat so subormi nemusel by som toto robit)

vyskocil som z chrootu, nakopcil som potrebne subory (/etc/apt/sources.list)
do /mnt/target/etc, mountol proc na /mnt/target/proc

2. finta: chroot /mnt/target /bin/bash --login

a zrazu som sa ocitol v root prostredi na novo nainstalovanom systeme...
spustil som dselect oznacil baliky ktore chcem a ktore nie, spustil
instalaciu a uz to letelo. Akurat som musel dodatocne pokillovat vsetky
demony ktore sa spustili v chrootnutom prostredi.

potom trema len nekonfigurovat lilo (boot=/dev/hdc, disk=/dev/hdc, bios=0x80)
a fstab; lilo spustit, vyskocit z chrootu, odmountovat vsetky particie (aj
proc z /mnt/target/proc a /mnt/proc)

zhodit masinu, vytiahnut disk, strcit ho do tej kde ma bezat,
nabootovat a nastavit lilo.conf normalne (boot=/dev/hda), spustit znovu.

Masina hned po prvom boote isla bez problemov.

Bohuzial na debiane som musel robit taketo okluky. Take FreeBSD ma pokial
viem uz v sebe system kde sa da instalovat system na dalsi disk.

Viem ze takaato instalacia je pre profikov. Ale u nas vo firme, aj normalne
windowsy s office atd instaluju dvaja specializovani zamestnanci. Nemienia
sa totiz hrt s tym ze si dakto nahodi windows sam, daco dokasle a potom bude
treba problem riesit...

<CITE>
Pohľad na Linux rozvaľujúci sa na disku s ?živým? Windows. Žiaľ, neviem vám
z neho priniesť obrázky, inštalovať v ňom programy, uložiť súbor na disk či
disketu. Musel by som sa to všetko naučiť a na to nemám žiadny dôvod, ani
veľa zbytočného voľného času.
</CITE>

Chcel autor povedat ze s windows sa nemusel ucit pracovat? Blbost, akurat s
nimi robi ovela dlhsie.

A naucit sa pracovat s pocitacom, s programom ktory clovek potrebuje, nie je
nikdy zbytocne. Aby ste dokazali pracovat naozaj dobre, musite vediet naozaj
robit, a nie len par zakladnych veci.

Viete si predstavit sofera ktory vie v aute pouzivat _len_ startovanie,
brzdu, plyn a volant? stierace, klimatizacia, klakson nic?

Windowsaci casto pripadaju profesionalom rovnako "mne to staci ja sa nic
viac ucit nepotrebujem ani nechcem".

Tiez ich mozem prirovnat k ludom ktori vychodili prve dve triedy zakladnej s
komentarom "citat pisat a pocitat uz viem viac mi netreba". To nie je
nevodomost. To je obmedzenost a zadubenost.

<CITE>
Hlavný argument stability a bezpečnosti Linuxu oproti nespoľahlivým a nie
bezpečným Windows 9x už zastaral. Windows 2000 aj pripravovaný Windows XP sú
stabilné a bezpečné systémy.
</CITE>

To uz boli aj 95 aj 98 ... aj NT niekolkych verzii (treba uznat ze NT aj mne
padaju menej, _skoro_ vobec nie. Hlavne ked na nich skoro nic nerobim ;) Este
ze som za firewallom inac by som zrejme taketo skusenosti nemal)

<CITE>
Predstavte si sekretárku, ako lamentuje, že zasa dostala mail od TEJ FIRMY,
čo vždy posiela TIE NEOTVORITEĽNÉ súbory. Ušetrených pár tisíc na softvéri
môže TÚ FIRMU zbytočne diskvalifikovať ako problémového partnera
</CITE>

A to hovori windowsak linuxakovi? MEdzi linuxakmi su najcastejsie posielane
textove maily, obcas mozno HTML alebo richtext. Zatialco len co si jeden
windowsak nahodi najnovsie Office 3001 s novym formatom suborov, nebude sa
dat otvorit v starsom a hned budu musiet vsetci insalovat nove office.
Fakt kompatibilita ...

<CITE>
Druhý problém nekompatibility s okolím: píšete a zrazu neviete, ako sa
trebárs napíše písmeno ß. Ak pracuje v Linuxe, tipnite si, koľko kolegýň z
vášho poschodia vám dokáže poradiť? Vo Windows asi každá. S menej známym
softom vám pomôže málokto. Musíte sa to dobifľovať a venovať tomu proste
svoj čas.
</CITE>

Co sa sam naucis, nikdy nezabudnes. Predstavte si sekretarku ktora potrebuje
vo worde cosi urobit a nevie ako na to. Zavola vas, vy to urobite za nu.
Zavola vas s tym istym o tyzden, urobite to znova s patricnym okomentovanim.
Treti raz jej to nadiktujete telefonicky. Potom pridete za nou, aby ste
pochopili preco ma na obrazovke daco ine ako by tam mala mat a zistite ze ta
krava zvolila v menu daco uplne ine ako ste jej diktovali.

Ak sa sekretarka nauci naucit a potrapit sa s riesenim problemu sama bude to
ovela lepsia investicia ako do akehokolvek skolenia z ktoreho jej aj tak
polovica vyfuci usami von...

<CITE>
Linux sa stal aj symbolom životného postoja, výrazom protestu voči
existujúcej autorite a uniformite.
</CITE>

Linux sa stal hlavne symbolom zivotneho postoja, vyrazom protestu voci
ludskej ignorancii, blbosti, obmedzenosti a netolerancii.

 My mind is like a steel trap - rusty and illegal in 37 states.