[linux] Re: linux na inzine rebuttal (sort of) AKA 58 riadkov, 431 slov a 2640 znakov proti windowsu

Pátek Srpen 17 22:37:29 CEST 2001

On Fri, Aug 17, 2001 at 08:43:26PM +0200, Miro Vesely wrote:
> vies kolko hodin som ja masiroval linux, aby som vobec
> nieco pohol? vlozit serialnumber... to si si mohol fakt
> pripravit lepsie argumenty proti windows. je ich dost
Rovnako ako ty nie si zvyknuty na shell a nevies co s nim, ja nie som zvyknuty
na seriove cisla a neviem co s nimi. Argumentacia bola na rovnakej urovni.
Mozno sa ti moja "neschopnost" zda divna, pre mna to vsak predstavuje (ako som
demonstroval) velky problem. Jak mam vediet, ze na instalaciu nestaci zaplatit
za licenciu a mat original disk? Pod linuxom som sa z nicim takym nestretol.

Hoci pocitace pouzivam zhruba od 87ho a zarabam si nimi od 97ho, nie som
zvyknuty kazdy tyzden trejdovat so znamimi najnovsie piratske kopie a mat u
seba tucty napalenych cdciek s roznymi verziami windowsu a officu. Nemam ani
CDcka linuxu, instalujem cez siet.

A teraz dalsie argumenty:

Co sa naucim a co si nastavim pod linuxom, mi dava permanentne vyhody.

Emailovy client, ktory sucasne pouzivam, som si nastavil pred vyse 2ma rokmi.
Ked presuvam mejly na novy comp tak si konfiguracny subor jednoducho skopcim
nezavisle od distribucie, dokonca nezavisle od toho, aky UNIX pouzivam. A mail
client furt funguje rovnako. Rovnako graficka karta a ostatne periferia. Vo
windowse musim vzdy vsetko reinstalovavat a konfigurovat od nuly, data sice
vacsinou zostanu ale aj tak.

Keby sa mi moj mejlcient nahodou znepacil, viem, ze moje mailboxy (467MB) budu
rovnako fungovat s tuctami dalsich. Ked sa mi znepaci moj editor (v ktorom
pisem emaily, listy, webstranky a programujem), subory nim vytvorene mozem
pouzivat v kope inych a ten stary nemusim v zivote znova spustit.

Ked som si pred 2ma rokmi cital prirucku k c-shellu z 89ho napisanu pre uz ani
neviem aky UNIX, dalo mi to par uzitocnych rad.

Keby som pouzival Word alebo Outlook a znepacili sa mi, musim podstupit
klikaciu kuru konverzie, ktora ma nejasne vysledky.

Ked si precitam prirucku k win 3.11, bude mi to v sucasnosti naprd.

Investicia casu do linuxu je dlhodoba, do windowsu kratkodoba, pri dalsej
verzii sa to musis ucit a konfigurovat odznova. Linux mi dava moznost volby,
windows mi ju berie a dava mi zavislost.

Preto radsej investujem jednorazovo trocha viac casu do linuxu, lebo viem, ze
ked nieco bude fungovat tak ako chcem tak to tak aj zostane. Ked zmenim
program, zmenu poslem naspat maintainerom a tym zabezpecim, ze z mojej
skusenosti mozu profitovat vsetci linuxovi uzivatelia. Vo windowse mozno budem
venovat jednorazovo menej casu, ale musel by som to premanentne robit znova a
znova a mozno by to vobec nefungovalo tak ako chcem.

Viem, ze ked mam problem s linuxom, situacia je len docasna a zatial som to
vzdy ja alebo niekto iny opravil. Viem, ze pod linuxom mam svoj osud v rukach
ja. Viem, ze vyhrady, ktore som mal proti windowsu v 96tom su furt pravdive.
Viem, ze pod windowsom som vydany na pospas firmam ako Microsoft.

> mozno ano, ale ja si pod linuxom neskrtnem.
Ani ja pod windowsom.

Vsimaj tento rozdiel: ty argumentujes, preco by ludia vseobecne nemali
pouzivat linux, ja argumentujem, preco windows nepouzivam ja. Nezovseobecnujem
svoje skusenosti, ty vsak hej.

> takze je to vec toho, co clovek potrebuje/chce. ja uznavam rozne potreby,
> sam ich mam nadstandardne, rozbehat si nejaku malu firmu pod linuxom naozaj
> nie je problem, len v dnesnej dobe to nemusi kazdemu stacit...
Presne tak. Mne nestaci, ze pod windowsom vacsina veci NEJAKO funguje, ja
chcem aby fungovali dokonale, potrebujem sa na svoj pocitac spolahnut, je pre
mna chlieb a maslo (heh dobry preklad) a to sa pod windowsom neda.

> problemom je ze ja pod multimediami rozumiem dost odborne veci ako
> syntezatory, samplery, midi a podobne veci, ktore na PC perfektne slapu.
> nepotrebujem prehravat DVD, alebo CD, to je IMHO dost trivialita...
Jasne. Kupis si program, a ked nerobi presne to co chces, mozes sa ist
stazovat na lamparen.

Kym som nezacal pouzivat linux, tiez som bol s windowsom viacmenej spokojny,
dokonca sa mi tie 95ky zdali aj viacmenej stabilne. Ale potom som zistil, ze
mozem pracovat omnoho efektivnejsie a uz sa mi nechce naspat.

Neviem, asi sa odkedy pouzivam linux moje naroky zvysili, ale s windowsom uz
vobec spokojny nie som. Asi od nich v porovnani s priemernym windowsakom
prilis moc pozadujem. Ty tvrdis, ze 2000ka je stabilna, ja ked som ju prvykrat
v zivote pouzival, do 10 minut spadla, nemam sajnu preco. Pre porovnanie,
kvoli "dacomu" mi moj multimedia jukebox 4krat v priebehu pol roka zmrzol a
zdalo sa mi to neakceptovatelne, dovtedy som nad tym koumal kym som nezistil
ze je to bugom v BIOSe a neodstranil to.

Ja potrebujem pefekciu, ale na rozdiel od Borgov nemam potrebu vsetkych
asimilovat.

> a co ja robim ludom, co chcu robit nieco zmysluplne? ved sa sami ozyvaju
Odporucam precitat si moc dobry clanok:
http://zope.mlug.ca/paul/stories/column8_html

Vycuc: teoria kognitivnej disonancie (BTW ucil som sa to tiez na uni) hovori,
ze ked si spravil rozhodnutie, neskor mas podvedome tendenciu zvelicovat
argumenty pre a ignorovat argumenty proti, aby si sa utvrdil v tom, ze bolo
spravne.

Je dost dobre mozne, ze ludia pouzivaju windows nie preto, lebo im viac
vyhovuje, ale preto, ze ho vyuziva vacsina ostatnych, nezavisle od toho, ci to
je zmysluplne. Uz som videl kopu pripadov, kde sa pouziva windows napriek
tomu, ze uzivatelia su ocividne nespokojni popripade riesenie vlastne vobec
nefunguje. So situaciou, kde by ludia nastojili na linuxe napriek tomu ze by
to nebolo uzitocne, som sa este nestretol.

Hoci je mozne, ze v tvojom pripade windows je vhodnejsi ako linux,
argumentujes prilis vseobecne. Windows sa casto nasadzuje bez akehokolvek
porovnania alternativ, len tak ze "ked to tolko ludi pouziva tak to snad
pomoze aj mne". To, ze niekto windows pouziva, nie je dokaz, ze je prenho
lepsi. S linuxom to tak nie je.

Je tiez mozne, ze by pre teba linux predsa vyhodnejsi bol, na toto ti
odpovedat neviem, ja so syntetizatormi nerobim, ale komunikujem s linuxakmi v
multimedialnej oblasti, ked mi das vediet co presne potrebujes, mozem sa
popytat. Linuxaci si pomahaju, produktivna otvorena dvojsmerna komunikacia je
to klucova vlastnost open source.

> Mirex.
S pozdravom,

Actually, Microsoft is sort of a mixture between the Borg and the Ferengi.