[linux] Re: linux na inzine rebuttal (sort of) AKA 58 riadkov, 431 slov a 2640 znakov proti windowsu

Sobota Srpen 18 03:02:36 CEST 2001

On Sat, Aug 18, 2001 at 12:16:34AM +0200, Miro Vesely wrote:
> pod windows to ide s The Bat. nie je zadarmo, to vas asi obveseli,
> ze aj za majler sa tu musi platit :)
Ja proti plateniu nic nemam, ked sa mi nejaky program paci, tak zan rad
zaplatim. Mam par takych.

Open-Source a Free-Software nie je o cene, ale o moznosti volby.

Open-Source hnutie tvrdi, ze casto programy s open-source licenciami maju
casto ekonomicke alebo jednoduch prakticke vyhody oproti closed-source, a
preto by sa mali pouzivat.

Hnutie Free-Software zase tvrdi, ze licencie, ktore nepovoluju modifikaciu a
kopirovanie su nemoralne a preto by sa nemali pouzivat.

Ja sa stotoznujem skor s open-source, ale chapem argumentaciu free-software a
restriktivne licencie mi tiez vadia a snazim sa im vyhybat.

Takych, co na teba furt hulakaju, ze si "micro$oftom plateny §$%§&§", si
nevsimaj, robia komunite viac neplechy ako uzitku. Aj ked ich rozhorceniu
rozumiem, kedze je pre nich windows taky shit, nevedia si predstavit, ze
existuje niekto, kto to pouziva dobrovolne bez toho, aby mu za to platili.
(sam ten pocit obcas mam :-))

> co chces konfigurovat na periferiach?
tunovat performance alebo napasovat to na to, na co potrebujem. Napr. na
nastavit parametre touchpadu. Nepamatam sa, presne ake parametre mi vyhovuju,
ale kedysi som to tunoval, mam to sejvnute a ked budem upgradovat alebo
instalovat inu distribuciu, jednoducho to skopirujem a je to.

> po instalacii windows mam vsetko nastavene, akurat graficku kartu prepnem na
> lepsie rozlisenie
Moje skusenosti su ine.

> no mozno nie, su tam hlavne zasady :)
A tie su? Kazde rano sa pomodlit smerom k Redmondu? :-)

> nic nie je dokonale, aj pod linuxom to celkom milo kyda... hned na prvy
> pokus redhat 7.0 kydne pri takmer comkolvek. aj aplikacie umierali uz po
> prvych minutach.
Je mozne, ze pouzivas programy ktore este neboli stabilizovane. Mne niektore
tiez padaju, napr. browsery, ale zhruba rovnako mi padal Explorer. A viem, ze
ked poslem developerom bug report, kvalita sa zlepsi.

Okrem toho RedHatovske .0 verzie byvaju tradicne dost divne, radsej ich
preskakujem.

> mam aspon nejake 2 screenshoty.  je to ako s mac-om, aj on nie je dokonaly -
> vyrobil ho clovek
Jasne. Lenze pod linuxom to mozem pozitivne ovplyvnit, pod windowsom nie.

> zavisi cim sa zivis, ak okolo webov a serverov, windows nepotrebujes
Zivim sa navrhovanim a implementovanim rieseniami pre situacie.

> mne tak kydal linux v prvych chvilach zivota...
Zeby ti ozaj zatuhol sa mi nezda, linuxove jadro je extremne stabilne, mne
tuhne len ked experimentujem s grafickym ovladacom (na urovni zdrojaku
upozornujem) a pisem moduly do jadra kde zabudnem osetrit delenie nulou :-)
Alebo kvoli hardwarovym problemom, ale to si vydiskutujem s predajcom a je to
vyriesene.

> ale w2000 naozaj nepada, po pomaly roku a pol poznam ludi bez jedineho padu,
> mne to drzalo rok a potom som presiel na betu XP
No vsak ked ti to funguje tak v pohode. Mne to bohuzial (alebo nastastie)
nefunguje. Ako som povedal, zrejme mam privelke naroky.

> hej, toto je klasicky dvojsecny nozik :) linux ako mensina a
> z toho vyplyvajuce hyperprotektivne postoje :)
Ide nie len o to, ale aj o tlak vacsiny. Ked si so mnou niekto chce vymienat
data v proprietarnych formatoch, napr. DOC, vyvija tak na mna tlak pouzivat
windows. To linuxakov rozculuje a kedze neni kazdy taky klidas ako ja, spusti
sa flamewar. Linux na nikoho tlak nevyvija.

Prirovnanie: napr. sa vsade propaguje "bezbarierovy pristup". Aby vozickar
mohol ist do banky a tak. Tak preco sa cudujes, ze niekto protestuje, ked od
neho vyzadujes aby si KUPIL software? Sam si povedal, ze by ti vadilo, keby ti
prisiel dokument vo formate, ktory nevies precitat, preco sa cudujes, za to
vadi linuxakom?

> pozri, nehajme to, je mi luto, ak mi napises majl na niekolko
> obrazoviek, je to strata casu, dost presne tomu rozumiem, aj
> ked asi povies ze nie. nepotrebujem presviedcat, ani byt
> presviedcany
Pozitivnu Advocacy povazujem za dolezitu pre linuxovu komunitu. (okrem toho to
postujem aj do mailing-listu, dufam ze neva). Pre mna to strata casu nie je,
lebo si myslim, ze tym nieco dobre robim.

> povedz linuxakom,
povedz im to sam :-)

> ze "mame" stroj a naneho v linuxe nainstalovat sound blaster 5.1,
Sam mam SB-Live! 1024 a DYI toslink vystup.

> aby hral DVD so zvukom dolby surrand,
Pokial viem, vlc podporuje surround a aj alsa aj emu10k drivre surround vedia.
Nemam to vsak ako vyskusat lebo nemam ziadne surround boxy.

> aby bol schopny hrat cez wavetable zvuky z bank typu SF2 (standard, je kopa
> samplov),
Pokial viem, sucasny alsa driver podporuje sequencer takze by to nemal byt
problem. Ja pouzivam emu10k a ten to nevie.

> aby sa nasiel soft typu gigasampler, ktory je schopny hrat.  sekvencer
> kombinujuci midi/audio, schopny riadit syntaky
Toto skoro urcite existuje.

> a zaznamenavat zvuk na sposob harddisk recording.
Neviem sice, co presne znamena "harddisk recording", viem vsak ze existuju
programy ktore to vedia. Ak chces len nieco v realnom case zapisovat na disk,
na to netreba ziadny specialny program, ja som tu svoju prednasku (63minut)
tiez nahraval na disk.

> zvuk samozrejme filtrovat (echo, hall, chorus... ale poriadne,
> nie cez tie DSP na karte, ale softverovo)
minimalne sox to vie, urcite aj ine.

> idealne s dvojmonitorovym vystupom, tieto softy su dost zlozite
> a dual head byva velmi uzitocny.
Toto neviem co znamena.

> k videopodpore vidiet/kodovat filmy DivX, Windows Media 8,
Sucasny CVS aviplay to vsetko vie, som jeden z developerov takze to viem dost
presne. Vsak som aj v predchadzajucom mejli pisal, ze moj jukebox vie divx aj
wmv.

> obidva su to dost rozsirene standardy.
DivX hej, WM8 je proprietarny codec vlastneny Microsoftom a ziadny standard.
Nemyl si "standard" s WM8 a DOC, to nema nic spolocne. Standard je napr. MPEG
alebo XML.

> Zakaznici ich casto chcu.
Linux je tu preto, aby zrusil zavislost na proprietarnych "standardoch". Ked
ich niekdo pod linuxom podporuje, ok, avsak dlhodoby ciel je ponuknut
ekvivalentne open-source alternativy. Napr. ffmpeg alebo ogg/tarkin na video,
a ogg/vorbis na audio.

> Moznost grabovat a enkodovat video do uvedenych formatov,
Ide. Osobne s tym moc nerobim ale na prezentaciu som konvertoval DVDcko do
divx a slo to v pohode. Da sa samozrejme grabovat z televizneho vstupu.

> plus minimalne este do formatu realvideo
Realvideo encoder pod linux je (priamo od real). Realplayer od real pre linux
ma bohuzial otrasnu kvalitu (tiez som to v prednaske spomenul) a casom by som
chcel prispiet k tomu aby existoval nejaky normalny player.

> a MPEG1 a 2 (posledne 2 budu urcite)
jasne.

> nehovorim o drajvroch, trebars pre AV Master, alebo ATI-TV
AV Master nepoznam, ATI mam sam (ATI AIW 128), su s nou trocha problemy, lebo
ATI nechce zverejnit iste informacie, ale pracuje sa na plnej podpore (napr.
ja na nej pracujem)

> nejdem po grafike a DTP, tam viem, ze proste nie su aplikacie typu Indizajn,
> QuarkXpress... (tex nespominaj)
Toto je podla mna prilis specificka oblast na to, aby sa v dohladnej dobe
firmy rozhodli spravit linuxove porty. Podla mna vsak ked sa linux dostatocne
rozsiri, bude iste aj to (vsak pre Mac su tak co).

> ani photoshop (gimp, ani korel fotopaint nespominaj),
Podla mna gimpu chyba hlavne podpora cmyk a separacia farieb. Mari sa mi ze
ICM profily uz podporovane su. Co este potrebujes?  Okrem toho, ako som uz
povedal, ked budu dostatocne rozsireny, adobe to urcite portne.

> obidem oblast CAD, znovu je na vyber Varicad, nic moc, za 100 litrov je
> akad2000 ozaj o par krokov dalej...
v oblasti cad sa nevyznam, sorry.

> v tejto branzi sa s tebou nik nebavi, ak nie si plne kompatibilny s osvitkou
hmm s osvitakmi tiez nerobim takze neviem.

> to su vazne problemy. akonahle sa to bude v linuxe dat rozbehat, beriem
> kameru k cloveku, co to dokaze a publikujem podrobne navody.  viem pisat
> dost zrozumitelne, ale neda sa ratat s tym, ze na kazdu blbost treba
> instalovat nieco ine a na kazdej distribucii inak. to sa neda napisat pre
> beznych ludi "lakavo"
Iste, ked niekto potrebuje podporu nejakeho proprietarneho zariadenia, treba
si na to pockat. Rovnako na podporu specifickeho softveru pre niektore branze.
Ked si od nejakeho toho proprietarneho programu alebo zariadenia zavisly, tak
si zaroven odkazany na windows.

Pre bezne pouzitie na desktope vsak podla mna linux uz je v sucasnosti vhodny.
Ty vsak neargumentujes tym, co pouziva bezny uzivatel, ale produktami do
specifickych branzi. Kolko % windowsovskych uzivatelov nestacia ficury gimpu
alebo pouzivaju CAD za 100 tisic?

Linux pouzivam uz 4 roky a za ten cas spravil asi taky pokrok, ako windows za 10.

Podla mna vsak podstata linuxu nie je v tom, ze jednoducho nahradi zavislost
na nejakom programe zavislostou na inom. Cielom je ponukat open-source
alternativy. Linux nevznikol a nevyvija sa, lebo "windows je blby". Linux
vznikol, lebo jeho developeri su presvedceni o vyhodach open source a/alebo
free software.

Podla reakci v svojom okoli predpokladam, ze dost vela uzivatelov Windowsu je
s nim vlastne nespokojnych, ale su zavisli na formatoch ako DOC a preto to
musia pouzivat (cena argument neni lebo drviva vacsina to ma aj tak
nelegalne).

> obavam sa vsak, ze na tu chvilu si este chvilu pockame :( a moj
> odhad je dva roky, mozno menej. ale ktovie, mozno ma prekvapite.
Tazko odhadnem, kedy nastane ten zlom, kriticke mnozstvo uzivatelov. Pocet
uzivatelov linuxu vsak od jeho vzniku neustale rastie, rovnako aj pocet
developerov a prachov ktore don firmy vrazia.

> ale problem je, ze komunita linux prave v tejto oblasti byva menej
> aktivna, tipujem, ze sa vacsina uspokoji s MP3 prehravacom,
> tym nechcem zhadzovat nikoho. ja sa rovnako nevyznam v serveroch,
> tam uznavam silu linuxu, ale s jeho desktopovym nasadenim to
> proste vidim bledo.
Najala si ma prave jedna firma, aby som pomohol migrovat jednu organizaciu
komplet na linux (servre, workstationy, portovanie softwaru, support).
Argumenty su, ze support windowsu je prilis drahy.

> Mirex.
S pozdravom,

            Better Artificial Inteligence than Natural Stupidity