Vec: Re: [linux] Digitalny fotoaparat a linux.

Spravca Posty spravca.posty na istrobanka.sk
Čtvrtek Prosinec 20 08:29:08 CET 2001

na com port je photopc pozna vela fotakov s chipom epson - olympusy kodaky.
pouzivam ho s olympom 860L
vo win lin

____________ Hlavička odpovede ____:_________
Vec:    Re: [linux] Digitalny fotoaparat a linux.
Autor:    Zdeno Podobný <zdpo na mailbox.sk>
Dátum:        Sun, 16 Dec 2001 15:46:19 +0100

11.12.2001 17:34:39, "Jan ONDREJ (SAL)" <ondrejj na salstar.sk> wrote:

> Ahojte.
>
>   Ma niekto skusenosti s niektorym digitalnym fotoaparatom pod Linuxom?
> Chcel by som nejaky kupit, ale nechce sa mi potom natahovat fotky
> cez windows. :-)
>
> Momentalne sa rozhodujem nad:
>   Olympus Camedia C-1 Zoom
>   HP ... (neviem presne typ)
No ja som mal v lete pozicany nejaky Kodak s nasledovnym vysledok -
nefungoval mi ani pod win 95 a obrazky som z neho nedostal ani pod
linuxom (chcelo tom com1 a ja tam mam mys, takze sa mi to asi dost
bylo z ovladacmi...). Ale u znameho to pod win98 islo. Mozno keby
som mal viacej casu, tak by sa to dalo rozchodit.
Pozri si stranku http://www.gphoto.org resp.
http://www.sourceforge.org/projects/gphoto
Je to projekt, ktory sa priamo zaobera digitalnymi fotoaparatmi. (od HP
tam su len 3 modely (mozno sa to uz zmenilo);  Olympus Camedia C-xyz
tam su, potom este Kodaky, Canon PowerShot, Epson PhotoPC, Agfa ePhoto,
Barbie  ;-) ...)
Niekolko rad:
1. Nekupuj v SR. Pokial mas moznost, tak ho daj kupit v USA. Tento konkretny
fotak, co som mal pozicany stal po prepocte asi 10000,- Sk, kym pribuzne
typy v SR sa po roku pohybovali na urovni 15000-17000,- Sk a to je podla mna
dost zaujimavy rozdiel. Predpokladam, ze sa ti asi po Novom roku
oplati vycestovat aj do Viedne, lebo cenovy rozdiel mezdi  Ba a
Viednou je casto 'dost zaujimavy'.
2. Pozri si aj velkost dostupnych medii. Kasli na podporu blbosti typu
disketa
- nestoji to za nic a byt kapacitne obmedzeny je neprijemne;
32MB je v vcelku slusne (64 asi potesi viac, ked chce urobit vela zaberov a
nich si potom neskor vyberat) - hlavne ak chces mat kvalitne
fotky (jpeg vo vysokom rozliseni a nizkej kompresii zerie velmi pekne
miesto.
S fotakom s podporou tiff nemam skusenost, ale predpokladam, ze to tiez
nebude  slavne).
3. Spotreba - nie je to zabava byt na dovolenke niekde odruky a behat po
obchodoch, ci nahodov nemaju najake tuskove baterky (AAA tazko napr
dostanes na niekde dedine...)
4. Podla clanku v poslednom PC REVUE nie je velky rozdiel medzi
vysledkami pri rozliseni nad 1,3 megapixela. Ja som robil fotky 592x896
8bit pri strednej kompresii jpeg (velkost vysledku a z vysledkami som bol
dost  spokojny (aj
pri tlaceni na beznej atramentovej tlaciarni - s tou kvalitou tlace je to
dost
relativne, zalezi dost od toho, na co to chces pouzit. Cim mas vacsie
ocakavanie, tym viac mozes byt sklamany...)
> Oba tusim pracuju cez USB. Ak s tym mate niekto skusenosti,
> popriade v KE viete zapozicat na otestovanie, tak by ma to potesilo.
> Aj negativne pripomienky by som si precital.
> Popripade ak viete o niecom inom, ...
> Cena by ale mala byt pod 20000 Sk (s DPH).
Skus si najprv rozmyslet ako casto budes fotit a na aky ucel pouzijes
fotky atd. A podla toho si vybrat fotak. Niektore prvky nemusis potrebovat
(napr. kvalitny t.j. nie softverovy zoom), rozlisenie 1792x1200, velky
display, podpora "filmov", pocet programov (aj tak budu vsetky pre
win)... tych parametrov (ak mas moznost, tak si pozri PCREVUE 5/2001),
ktore vplyvaju na cenu je dost vela a je otazne, ci mnozstvo rozhoduje
aj o kvalite vyslednej fotografie - toto je zase dost relativne.
Samotna fotografia moze byt kvalitnejsia, ale pre teba tato vyssia
kvalita nemusi mat prakticky vyznam...
A potom sa pozeraj po internete, ze kde a zakolko a potom este (asi)
urobis zopar kompromisov ohladne toho co chces mat a co si ochotny
ozeliet...
Zdeno