[linux] Soft-RAID-5 / IDE skusenosti

Neděle Leden 21 13:11:43 CET 2001

Cafko ludia,

Takze konecne mame novy server a jak som slubil otestoval som RAID5 a podelim
sa o skusenosti.

HW: Asus A7V, Athlon 1GHz, Infineon RAM 256MB/133MHz, 6*IBM-DTLA-307030 (jeden
spare a 5 spojenych do raid5), kazdy na zvlast kanali, kontrolery su tie co
boli onboard (VIA VT82C586=UDMA66, Promise PDC20265=UDMA100) a jeden ako PCI
karta (CMD649=UDMA100). Dalej 2*3c905C-TX. Floppy a CDRom sme nekupovali (ved
naco aj). Comp stal 30933 silingov co podla kurzu v ten den (18.1.) je
98366.94 korun. Este k tomu bude aj UPSka ale nemali na sklade, treba teda
este priratat asi 5000 korun. Aha a este k tomu treba priratat cenu jedneho
disku lebo 1 sme uz kupili predtym, takze dokopy tak 112 tisic korun, co je
podla mna dost dobre.

Testovane pod 2.2.18+IDE-patch+RAID-patch a 2.4.0 bez patchov.
Na testovanie som pouzil bonnie++ (velkost suborov 10G), dd (velkost suboru
2GB pod 2.2.18 a 10G pod 2.4.0 (hej, 2.4.0 zvlada subory > 2G bez akychkolvek
modifikacii)) a hdparm. Pouzity OS je RedHat 6.2 s aktualnymi updatemi,
instalovat som musel komplet manualne lebo som nevedel spravit instalacku
ktora by videla vsetky radice a fungovala (ked som tam dal vlastne jadro tak
anaconda spadla). Jediny dolezity zadrhel bol, ze partisnu s jadrom (/boot)
som musel vytvorit RAID-1, lebo lilo z RAID-5 jadro tahat nevie. A este jeden
zadrhel: /dev/hdi* a /dev/hdk* som musel vytvarat manualne podla udajov v
/usr/src/linux/Documentation/devices.txt, lebo MAKEDEV ich nepozna :-).

Parametre hdparm, RAID-u a mke2fs som sa snazil tunovat podla toho co som
nasiel v HOWTO. hdparm -u1W1d1, chunk-size 128, stride=32.  Parametre c a m
hdparmu nemaju na vysledky meratelny vplyv.

Uprimne povedane, vysledky ma sklamali; maximum co sa z toho da vytazit je
65MB/s pri 30% zatazeni procesora pri citani a 35MB/s pri 90% zatazeni
procesora pri zapisovani. "squid -z" sposobil ze pocitac bol skoro
nepouzitelny.

Vysledky pod 2.2.18 a 2.4.0 sa moc nelisia; 2.4.0 je trosilinka pomalejsie
(tak 2%).

Co sa tyka bezpecnosti je to c00l. Na kazdy disk mame vymenny bay s
ventilatorom aby sa neprehrievali a dali sa rychlo vymenit. Vymena prebieha
tak, ze vypnete comp, vyberete pokazeny disk a po boote automaticky zacne
rekonstruovat na ten volny. Ked pokazeny disk vymenite a napartisnujete,
mozete ho pridat pomocou raidhotadd a bude akoze spare. Ked chcete uviest
array do povodneho stavu, treba teda za istych okolnosti restartovat aj 4
krat. Kazdy pokus o hotplugovanie IDE sposobil zmrznutie, nepomohlo ani
opatovne zastrcenie.

Rekonstrukcia trva pri 72GB dat asi 2 hodiny, resync asi hodinu pricom s
compom sa da normalne pracovat. Fsck je rychly jaxvina, vsetkych 72G fsckne
asi za 5 minut (kvoli bezpecnosti som nastavil max mount count na 1).

Suma sumarum: na vysoko zatazeny server odporucam SCSI, pokial ma mat velke
zatazenie iba obcas, malo by to s IDE stacit (a je to o dost lacnejsie). Ze sa
u nas nevyhody prakticky prejavia pochybujem; doteraz sme si vystacili s
P166/48 a iba v poslednom case je to pretazene lebo bezime vela servicov (malo
ramky...).

Ked mate nejake napady, ako to zoptimalizovat alebo inak otestovat, sem s nimi
kym neni server v prevadzke (chcem rozchodit spravu userov cez openLDAP lebo
sa to da lahsie manazovat (napr. cez netscape communicator) a NIS nie je
bezpecne). Ked bude onlajn napisem URL kde si mozete pozriet statistiky
zatazenia a performance pocas normalneho uzivania.

S pozdravom,

Peter Surda (Shurdeek) <surda na bigfoot.com>, ICQ 10236103, +4369910964300

--
                            Don't drink and su.