[linux] Recenzia "Antitrust"

Čtvrtek Leden 25 19:12:10 CET 2001

Cafko ludia,

najprv chcem povedat ze je mozne ze tato sprava je trocha mimo bezneho ramca
tem preberanych v tomto mailing liste, avsak svojimi istymi vlastnostami sa
tyka vsetkych linuxakov. Ak si myslite, ze som prekrocil ramec dovoleneho,
sorry za dodatocnych par kil co musite transferovat a mozete bez problemov
pouzit tlacitko "d" (aspon v mutt-e).

Ako iste niektori viete (hlavne ti co citaju slashdot, linuxtoday ale na
root.cz bola o tom tiez malicka zmienka), v USA mal asi pred 2 tyzdnami
premieru film "Antitrust", ktory pojednava okrem ineho o jednej firme, ktoru
stiha Department of Justice pre monopolisticke spravanie. Okrem toho hlavni
pozitivni hrdnovia pouzivaju casto slova "open source" a vsetky shoty (a bolo
ich dost vela) na pocitace ktore som dokazal rozoznat ukazovali GNOME. No
takze ked som toto cital tak som bol strasne zvedavy ze co to je a ked som
vcera na dalnete objavil nahravku z kina, cez noc som nechal bezat download a
dneska som si to pozrel. A kedze mnohi z vas momentalne nemaju moznost si to
pozriet, napadlo ma ze by ste radi zakusili inforamcie z prvej ruky. Skusim to
napisat tak aby tam nebol ziadny podstatny "spoiler", ale nieco z deja musim
predsa prezradit (naco by inac bola recenzia zeano)?

Hned na zaciatok musim povedat ze som nerozumel vsetkym rozhovorom lebo bola
mizerna kvalita zvuku. Cinske titulky zrozumitelnosti tiez nepridali. Takze mi
mozno nejake detaily usli.

Film trva asi 1:40. Vyssie spominana firma sa vola "NURV" co znamena Never
Underestimate Radical Vision. Sefa (ktory sa vola Gary Winston) hra Tim
Robbins a keby bol trocha skaredsi tak vyzera uplne ako Bill Gates. NURV prave
pracuje na novom satelitnom systeme Synapse, ktory ma umoznit akusi
vysokokapacitnu lacnu wireless komunikaciu. Start ma byt za par tyzdnov a soft
furt este neni hotovy, GW teda hlada moznosti ako to co najrychlejsie
dokoncit.

Hlavnou postavou je Milo Hoffman (hra ho Ryan Phillippe), ktory spolu s 3mi
kamosmi prave skoncili studium a zakladaju start-up ktory robi nieco s open
source (co som nepochopil). No a zrazu dostane telefonat priamo od velkeho BG
(sorry GW), ze ci nechce on a/alebo jeden jeho kamos, Teddy Chin, pre nich
robit. Milovi sa to celkom pozdava, je to dobre platene a moze pracovat s cool
vecami, ale Teddy je zaryty opensourcak (skoro ako Stallman :-=)) a z
principialnych dovodov odmieta, pricom sa trocha aj s Milom pohadaju.

No takze Milo nastupi do novej prace a celkom sa mu tam lubi. Obcas mu GW da
nejaky zdrojak ze "Hej, toto by si mohol pouzit, co ty na to?". Milo sa trocha
cuduje ale zo zaciatku tomu nepripisuje nejaky podstatny vyznam. Zlom nastava
potom, ako je niekolko programatorov (nepracujucich pre NURV) zabitych a Milo
ziska podozrenie, ze za tym stoji GW. No a zvysok filmu sa snazi zohnat dokazy
a zistit, komu moze verit a komu nie. Vsetko sa pochopitelne dobre skonci,
Bill^H^H^H^HGary ide do vazenia, Milo ma peknu babu a je v televizii.

Je to aj relativne napinave, dokonca su tam aj viacere vyrazne zvraty v deji,
len mam pocit ze tomu nieco chyba (ked odmyslim ze ide o OpenSource).

No takze teraz k deju: je totalne na hlavu ze GW kradne opensource programy
tak, ze nahrava videokamerou obrazovky programatorov, videodata OCR-ne a potom
autorov zabija. Nieje zrozumitelne vysvetlene, co to je opensource a komunita
neexistuje (v tomto sa zhodujem s par recenziami co som dade cital). Dalsia
vec: ked potrebujem aby som nejake data mal k dispozicii ale isti ludia mi ich
nemohli vziat, tak by bolo IMHO omnoho jednoduchsie to hacknut (hlavne ked je
taky macher a uz ma interne nejaky pristup) a okopirovat informacie na par
hacknutych kont alebo vyuzil sluzby ako ispace, a nie palit si to na CD a
potom s nimi behat po svete.  Ale asi si autori filmu povedali ze bezny clovek
by to nepochopil (alebo tomu sami nerozumeli alebo jednoducho nevedeli spravit
realisticky dej). Takze to trocha hapruje. Rovnako somarina je, ze nakoniec
Milo zverejni zdrojaky Synapse na svojej houmpejdzi a GW iba bezmocne prizera
ako to ludia downloaduju. Asi zase niekto nepochopil, ze neni podstata v tom
ziskat zdrojaky, ale ziskat ich legalne. Hoci NURV cast tych zdrojakov
neziskala legalne, neznamena to ze Milo si to moze legalne distribuovat jak
chce, v realite by ho zazalovali az by zozelenal.

Situacny humor:

----
Gary ukazuje Milovy aky ma cool barak:
M: Do you think Bill Gates has something like this?
G: Bill who?
----
Milo vola s kamosom a ten mu hovori nieco ako
K: Glad you called, although you're now the enemy.
----

Co bolo dobre: GNOME, GNOME vsade GNOME, windows som tam nikde nevidel
(dokonca aj GW pouziva GNOME). Ukazovane zdrojaky vyzeraju ako uplne normalne
javovske a cckovske programy. Milo robi v bash-i. Na pocitacoch bezia procesy
ako httpd. Celkovo asi prvy film v ktorom sa praca s pocitacom blizi realite
(vid userfriendly posledne 2 tyzdne :-)). Linux priamo sa tam nespomina ale je
tam v jednom zdrojaku vidiet nejaku premennu ktorej meno obsahuje "LINUX"
(trvalo to velmi kratko a to asfcko nejde pod linuxom prehravat a windowsy tu
kde to pisem nemam takze neviem presne).

Co bolo dobre z inej stranky: podla mna iste charakterove vlastnosti GW
pomahaju pochopit Billa Gatesa (aj ked pochybujem ze by dal na objednavku
zavrazdit Linusa :-)). Jeho megalomania a neschopnost posudzovat negativne
stranky svojich cinov. On si snad normalne mysli ze windows ludom pomaha.

Celkovo: ked mate radi linux, chodte na to (uroven slovenskeho prekladu neviem
odhadnut ale asi bude sat). Ale neocakavajte od toho nejaky uzasny film. A
osobne si myslim ze v tejto kategorii filmov je "Hackers" lepsi a nie je to
len hudbou a Angelinou Joline :-).

S pozdravom,

Peter Surda (Shurdeek) <surda na bigfoot.com>, ICQ 10236103, +4369910964300

--
           Intel: where Quality is job number 0.9998782345!