[linux] Na www.inzine.sk vysiel clanok o Linuxe :-(

Viktor Lieskovsky viktor.lieskovsky na access.sk
Úterý Červenec 24 12:30:42 CEST 2001

Dobry den,

Mam dnes dobru naladu a trochu viac casu, tak som splodil nieco ako reakciu
na ten clanok. Mozno keby to obzreli ludia co tomu rozumeju viac ako ja,
nieco pridali, nieco odstranili, tak je to snad citatelne..:) Kazdopadne,
chcem vyprovokovat oficialnu reakciu slovenskej linuxovej komunity. Je mi
velmi luto, ked citam taketo clanky o linuxe a preto by som bol rad, keby sme
reagovali.

V prvom rade by som chcel povedať, že asi niesom ten správny "linuxový
fanatik" ktorých reakcie sa pán Veselý tak obáva. Nie, som obyčajný BFU,
typický používateľ klikoidných programov a všelijakých wizardov. :) Odlišujem
sa asi len tým, že používam ten neintuitívny a škaredý linux. Ale teraz k
veci.

Myslím že všetky články ako tento a jemu podobné (a že ich teda je :) majú
jedného spoločného menovateľa. "S linuxom neviem robiť, načo by som sa ho
učil, neviem v ňom ani otvoriť súbor, a pokladám ho za zlý a uživateľsky
nepriateľský". Áno, všetky takéto články majú spoločné to že ľudia hovoria o
niečom, čomu nerozumejú. Problémom nie je to že takíto ľudia takéto veci
píšu, ale že to potom čítajú ďalši ľudia ktorí veci tiež nerozumejú, a
podobné názory berú za svoje. Takže mojim cieľom je vyvrátiť niektoré
linuxové mýty, ktoré boli v tomto článku spomenuté, a trochu osvetliť môj (a
možno nielen môj) postoj. Myslím že vec má dva rozmery: praktický a (tak
trochu) filozofický. Začnime praktickým.

1. "Musel by som sa učiť všelijaké kryptické príkazy a bohvie čo ešte".
Nemusel. Tí, ktorí s linuxom robia, vedia o čom hovorím. Ako celý unixový
svet, aj linux sa drží niektorých demokratických zásad. Možnosť výberu. Čo to
znamená pre používateľa?  Keď chce pracovať s príkazovým riadkom, pracuje.
Keď chce klikať, kliká. (aj tak po chvíli zistí ako ho microsoft klamal keď
ho nútil len klikať a tvrdil že klikanie je jednoduchšie :).

2. "Niekto by mi poslal nejaký dokument vo Worde a ani by som ho neotvoril".
Otvoril. :) Máme tu StarOffice, AbiWord. Percento pravdepodobnosti že niečo
úspešne prečítame je asi také ako vo Windows. (V linuxe to možno nebude
vedieť otvoriť, vo windowsoch vám Word proste spadne :).

3. "Nedostatok ovládačov a podpory. Ešte aj tí nepriateľskí linuxáci ma
vysmejú".
Nevysmejú. :) Hovorím z vlastnej skúsenosti. Začal som sa hrať s named (DNS
server) a nejako som si "rozhodil" konfiguráciu. Nemohol som internetovať.
Napísal som do linux na linux.cz (s malou dušičkou :). Zachvíľu sa mi niekto
ozval. Pošli mi tieto a tieto súbory a ja ti poviem čo máš zle. Paráda,
všetko už mi funguje. :) Ovládače, ďaľší kameň úrazu. Alebo? Len tak pre
porovnanie. Bežný kancelársky stroj, Intel Celeron, lacná VIA chipset doska,
grafika ATI, zvukovka, sieťovka (doteraz neviem aká :). MDK8 Linux:
inštalácia, boot, všetko chodí. Windows: inštalácia, boot, hrozné rozlíšenie.
Najpr skúsime VIA 4in1, inštaluje sa, reboot, fajn. Teraz ATI CD, zasa
inštalácia, reboot. Teraz zvukovka, sieťovka, hmm, trišvrte hodinka preč. No,
ale vďaka za tie jednoduché a intuitívne windowsy :)

3. DTP, CAD, videostrih...
Tak takejto argumentácii už naozaj nerozumiem. Začali sme s nejakou
sekretárkou, ktorá si nevie otvoriť *.doc. Teraz ale, aby všetci videli aký
je ten linux neschopný, povieme aj že keby sa chúďa sekretárka chcela trošku
pohrať so sadzbou jej novej knihy, tak v linuxe nemôže. Ja sa len tak pre
srandu opýtam našej sekretárky čo si predstavuje pod pojmom DTP a CAD :). Som
hrozne zvedavý čo mi na to povie. O DTP viem asi toľko koľko pán Veselý o
linuxe, ale viem že vo worde nič také ako v TeXe neurobím..

4.Záruky
Keď si kúpim linux, nedostanem predsa žiadnu záruku, čo keď sa niečo stane,
čo potom. S windowsami predsa dostávam plnú podporu. No, asi pán Veselý
nečítal MS zmluvu s koncovým zákazníkom, alias EULA :). Odporúčam, poučné
čítanie :) A znova: keď chcem linux so zárukou, aj tak musím platiť.
Porovnajme, napr. suse s microsoftom.

http://www.suse.cz/cz/produkte/susesoft/linux/
Suse Linux 7.2 CZ. Balík 8 CD, obsahujúci viac než 2000 softvérových balíkov,
90 dní inštalačnej podpory, viac ako 700 stranová, kompletne preložená
tlačená dokumentácia. Cena: 2310 Kč s DPH. Poštovné a balné hradí dodávateľ.

http://www.microsoft.com/slovakia/windows/
Tak tam som cenu nenašiel ani po 10 minútach zúfalého blúdenia. Našiel som
iba offical americkú cenu: 340 US dolárov. (16.729 SK). Potom, na www.agem.sk
(veľkoobchod s PC) som našiel konečne niečo :)
Microsoft Windows 2000 Proffesional CZ OEM: 6890 Sk bez DPH. OEM je bez
podpory, bez dokumentácie. :( A to ešte nepočítam Office.. (s linuxom
funkcionalitu officu dostanete :)

Dobre, kašlime už na to, skúsme trochu filozofie. :) Ja osobne si vážim
slobodu. Možnosť výberu. Vedieť čo sa mi v počítači deje. Ochranu súkromia.
Toto všetko mi linux prináša. Ja sám nemusím vedieť prečítať zdrojáky
softvéru ktorý používam, stačí mi ale že ich predo mnou už čítali stovky
iných čo sa tomu rozumejú :) Stačí mi keď si môžem vybrať softvér ktorý
používam. Keď viem, že môj softvér neodosiela informácie o mne a za mojím
chrbtom do ktovieakej databázy. (Viď IE6 a WinXP). Keď viem že v mojom softe
nie sú zadné vrátka pre ktovie koho. (NT). Keď mi nikto nezakazuje urobiť si
záložnú kópiu z môjho inštalačného CD. Keď sa mi nikto nevyhráža agentami a
políciou. Keď môj softvér používa otvorené a zdokumentované formáty, ktoré
každý prečíta.

No ale asi som nejaký divný, keď mi záleží na takýchto veciach. Asi budem ten
nebezpečný linuxový fanatik :)

--
s pozdravom
Viktor Lieskovsky

"Who is Ray and why would we want to selectively trace him?"