[linux] Volne scalable fonty s diakritikou

Zdenko Podobný zdpo na mailbox.sk
Pátek Listopad 16 06:37:14 CET 2001

Wed, Nov 14, 2001 at 03:08:47PM +0100, peter rockai napisal:
> Zdravim!
Cau

> Rad by som sa spytal, ci niekto vie o nejakych $subj. Tie co su

Asi viem... Otazka kavlitnej tlace s diakritikou pod linuxom sa zda, ze
nie je taka jednoducha ako sa na prvy pohlad zda (dobrou vynimkou sa zda
byt asi (La)TeX)). Ak sledujes clanky na root.cz o Unix grafike a hlavne
posledne diely, tak pochopis, ze kvalitny free font s diaktikou asi tak
lahko nenajdes (t.j. aj s kvalitnym hintingom a kerningom). Len tak na
okraj cital som, ze vytvorenie kvalitneho kompletneho fontu
profesionalom trva asi 1 rok(!!!). A preto sa vela veci zjednodusuje....

Pokial si vsimol tak fonty poskytli niektore firmy( tieto udaje su
sucastou fontov) napr abobe, takze skus prehladat ich stranky. Zacal by
som asi s adobe, kedze oni toto dost vela v tejto oblasti vymysleli
a urcili standardy...

> distribuovane s XFree (Type1) neobsahuju ccaron (c s makcenom).

Ja si uz dlhsiu dobu planujem posvietit na Type1 fonty v distribucii,
ale nemam akosi na to stale cas. Takze iba niekolko tipov:

Vela programov potrebuje afm subory. A preto pokial nie je ccaron
zadefinovany v afm, tak akoby neexistoval... Pokial k suboru neexistuje
afm subor, tak ten ti dokaze vygenerovat napr. pfaedit (je sucastou
napr. mandrake 8.1)

Ak mas nainstalovany latex, v nom su tiez Type1 fonty (aj amf, ked som
to prebehol grep-om tak som dostal asi 10 zakladnych fontov (avantgar,
courier, helvetic, times...) , kde ccaron bol...

Tak isto ghostscript-fonts pouziva Type1 a ccaron tam je
Takze sa zda, ze sa treba iba pohrat s nastavenim xfs (t.j. nastavit
cesty
vytvorit afm subory s ccaron ake neexistuju, pridat zaznamy do fonts.dir
fonts.scale nieco na styl:
'p052003l.pfb -URW-Palladio L-medium-r-normal--0-0-0-0-p-0-iso8859-2',
ale najprv sa usiti, ci font naozaj ma aj iso-8859-2 kodovanie (staci sa
zamerat na ccaron, tcaron, zcaron, ncaron, scaron) - pfaedit je v tom to
smere vynikajuci pomocnik. A vsimol som si ze sa nejako zacali mnozit v
adresaroch s fontami aj subory XftCache, takze mozno sa bude treba aj s
nimi pohrat...)

> Windowsacke (TrueType) su na obrazovke super ale pri tlaci robia
> blbosti. Pouzivam KDE 2.2.1/Qt 2.3.1. Diky za pomoc.

Vsimol som si, ze je akym si zvykom spravit najprv podporu pre Type1
alebo bitmapove fonty a az dodatocne, ked softver (tlac) ako tak funguje
sa robi podpora truetype...

> proc
	Zdeno

PS: A  vsimol som si este jednu vec: v adresary
/usr/X11R6/lib/X11/fonts/encodings nemam subor pre iso-8859-2 (ani
latin2) a mozno je to problem a mozno nie...