[linux] linux arrogancy

Jozef Novikmec novikmec na lynx.sk
Úterý Říjen 9 11:10:45 CEST 2001

> [...]
>
> Predstavte si situaciu, ze letite dopravnym lietadlom kamsi ponad ocean.
> Myslite si, ze ak sa kapitana opytate asi takto: "Hej, ty tam, naco je tento
> krpaty budik nad tvojou plesinou?", ze Vam rozumne odpovie? Asi tazko, a
> nikto by sa mu ani nedivil. Ale ak mu vysvetlite, ze sa roky vasnivo
> zaujimate o lietadla, mate nalietane stovky hodin na na PC-simulatore, ale
> nie je vam jasny rozdiel medzi indikovanou s skutocnou rychlostou,
> pravdepodobne - ak to nieje uplny pako, a to kapitani nebyvaju - si zvysok
> cesty pekne pokecate. Mzslim si, ze podobne je to aj s linuxakmi.

Toto bolo velmi pekne prirovnanie a podla mojich skusenosti to presne
takto chodi v linuxovej komunite.

Ja by som panovi Drabovi z tuke.sk poradil moj sposob ako som sa dostal k
linuxu. Osvedcil sa mne ako aj niekolkym kamosom.

Najprv som si nechal nainstalovat RedHat (nainstaloval mi ho jeden guru
pred zopar rokmi na Jedlikovej v KE) a zacal som sa s nim hrat vo volnom
case. To znamena ze som sa nesnazil hned prejst a zacat s nim pracovat ale
zacal som sa hrat, pozerat co tam vsetko je a tak dalej. Ako vacsina aj ja
som mal vtedy problem so zvukovkou a ked som prisiel a poprosil toho guru
ci by mi s nou nepomohol, ze sa s tym babrem uz zopar dni a nejde mi to,
prisiel rozbehal a potom nasledovala dalsia prosba aby mi aj ukazal ze ako
sa to robi. A on im ukazal ze pouzil pnpdump, isapnp a
sndconfig. Nevysvetloval mi ale ze tu a tu treba kliknut aby to
chodilo. To som si sa uz snazil nastudovat sam pretoze som mal pocit ze
mozno pridu aj vacsie problemy ako ten ze nejdu nejake mp3jky a potom sa
na mna vykasle ked ho stale budem otravovat so somarinami.

A takyto pristup by podla mojho nazoru mal prevladat medzi newbies v
linuxovej komunite. Teda nesnazit sa dostat vsetko na lopate a vobec
neprilozit svoje usilie k dielu ale prva vec co spravit je pokusit sa to
vyriesit sam (samozrejme v rozumnom case, ak studujes dokumentaciu hodinu
a vidis ze nesmerujes k cielu, kludne napis do konfery ale nezabudni
napisat ze UZ si prestudoval toto a toto  a smerujes tam a tam a potom
niekto odhali ze si sa vybral nespravnym smerom a ked uvidi tvoju snahu
URCITE ta nasmeruje spravnym smerom.)

Dalsim krokom v mojom osobnom usili bolo ze sme sa dali zopar newbies do
kopy a pozvali sme ineho guru na taku malu session, kde sme ho poprosili
aby nam ukazal ako sa kompiluje jadro. Popri tom sme sa dozvedeli ze v mc
cez ^s mozes vyhladavat v nazvoch suborov podla zaciatocneho pismena a tak
dalej ale kazdopadne to malo pre nas obrovsky prinos.

Este by som sa pana Draba rad spytal ze ci sa zucastnil na Linuxovom
vikende ktory bol pred nieco vyse tyzdnom na TUKE. Prave na takychto
stretnutiach je priestor pre navazovanie kontaktov na ludi ktori by ti
mohli pomoct.

Este pridam aj dalsiu teraz sice trosku horsiu skusenost ktorej som asi na
vine sam (teda horsiu skusenost pre newbie ktoreho som sa snazil dostat k
linuxu :-))
Snazil som uplatnit podobny pristup akym som postupoval ja a teda
nainstaloval som mu Linux a po asi tyzdni prisiel ze nieco urobil a ze mu
zmizla z plochy ikona pre CDROM. Myslel som si ze by ho to mohlo odradit
tak som tam isiel a napravil to. Ale ked po zopar dalsich dnoch prisiel ze
skusal zapisovat na ext2 z win aj napriek tomu ze v tom softe bolo
upozorennenie ze to s najvacsou pravdepodobnostou poskodi ext2 tak som mu
to este opravil ale povedal som mu ze bud nech zvoli iny pristup alebo
nech Linux necha lebo pri takomto pristupe nie som ochotny robit hasica
problemov. Co by si v takomto pripade robil ty?

Kazdy kto by sa chcel zaradit do komunity, mal by vyvinut usilie aby sa
tam dostal a nemal by si mysliet ze sa Linuxakom da stat z vecera do rana
bez citania dokumentacie.

Na zaver:
niekto navrhol aby sa vytvoril nejaky paper v ktorom bude netiquete tejto
konferencie, navod ako zadavat otazky a ake udaje poskytovat.
Od stredy by som mohol na niecom takom zacat pracovat a poslem to sem na
pripomienkovanie a vysledkom by mohol byt taky dokument ktory by sa
posielal novoprihlasenym. (aj ked neviem ze ci uz nieco take neexistuje,
ak ano tak som bez projektu :-()

--
Ing. Jozef Novikmec
Linux system administrator