[linux] Sirenie zdrojakov bude trestne

Čtvrtek Říjen 25 19:22:40 CEST 2001

On Thu, Oct 25, 2001 at 06:19:54PM +0200, Pavel Kosarnik wrote:
> Dobry den,
caf

> Ked som ich vyvojarovi predstavil svoju predstavu, kde hlavnu ulohu hral OS
> Linux v spojitosti s databazou Oracle, dostalo sa mi odpovede, ze ci si
> uvedomujem, ze linux je "free" a tym sa na neho neda spolahnut a naviac v
> USA sa zacalo sudne konanie s predpokladanym vysledkom, ze sirenie
> zdrojovych textov bude trestne :-), a ze jedine a to spravne riesenie je
> nasadit Windows 2000, pripadne XP, lebo nic ine na trhu nie je.
Ked pocujem/citam taketo picoviny, tak sa mi zastavuje rozum. No, idem ho
znova nastartovat aby som splodil nejaku odpoved :-)

> Vtedy mi uz bolo jasne, ze som narazil na tekvicoveho panaka, ale bohuzial
> taka je realita. Akekolvek dalsie argumenty boli len o tom, ze jeden
> rozprava po cinsky a druhy ma doma rybicky.
Ale snad nie su vsetci blbi, len trochu zmanipulovani propagandou.

<offtocpic fun>Par dni funguje pod linuxom capture s ATI AIW kartami a robim
jedneho z hlavnych beta testerov. Jedna z prvych veci co som cappol bola
reklama na WinXP :-)</offtopic fun)

>   No a na zaver vyvstala dilema pre koncoveho uzivatela. Komu ma teda verit?
> Poradte, ako treba uspesne argumentovat, ked len osobne presvedcenie nestaci?
Zavisi na koho mieris.

Vyvojari: kopa lacnych devel veci. Mas zdrojaky takze si sam mozes ocekovat a
napasovat riesenia. Mas priamy kontakt na inych developerov a pri kazdom aspon
trocha vyvijanom programe mejling listy. Z osobnej skusenosti viem ze ludia su
velmi napomocni a ked nie si uplny magor tak do par hodin dokazes vyriesit
problemy (technicky primitivne) ktore keby na druhej strane bola klasicka
closed-source firma, boli by odfiltrovane a mozno by to vobec neslo. Teda je
lepsia komunikacia, mozes priamo kecat s kompetentnymi ludmi a nestava sa ze
nejaky primitivny bug ktory nemas ako odhalit ti tyzdne blokuje pracu. Ja k
svojim programom odpovedam na otazky obratom, obcas aj obratom poslem patch
ked je nieco zle. Ked niekto chce poskytnem za prachy aj komercnu podporu.

Uzivatelia: Moznost robit s pocitacom to co chcu oni a nie MS. Ked maju
pripomienky, mozu kontaktovat priamo developerov. Moznost vyberu: ked sa im
jedna vec nepaci, maju na vyber alternativy.

Ludia od sieti/servrov: vacsia spolahlivost, menej babrania sa so somarinami,
lepsia moznost automatizacie, lepsia moznost odhalit problemy (viem z osobnej
skusenosti odhalovania zdrojov denial of service attackov, pretazenia linky a
podobne)

IT manageri: Zvysit bezpecnost, transparentnost, dava ti do ruk viac kontroly
ktoru MS berie

Manageri: Znizenie nakladov na hardware a software, znizenie zavislosti na
jednom dodavatelovi, vseobecne nizsie TCO, lepsia perspektivnost do buducnosti
lebo riesenie je zalozene na standartoch a nie na protokoloch ktore su
sukromnym vlastnictvom jednej firmy.

Vseobecne: open source riesenia su dlhe roky na poprednych miestach kritickych
nasadeni. Velka cast (povedal by som aj ze vacsina) internetu bezi na
open-source rieseniach. (vid apache 60% podiel na trhu). Microsoft sa snazi
vytlacit ine riesenia tym, ze buduje na ludoch zavislost na formatoch ktore su
ich sukromnym vlastnictvom. Tym padom automaticky kazdy krok smerom k rieseniu
Microsoftu umelo zvysuje cenu alternativ, kvoli migracii. Cim viac pouziva
niekto riesenia Microsoftu, tym drahsie sa stava prejst na lubovolne ine
riesenie. Prirovnal by som to k zavislosti na drogach: cim dlhsie ich beries,
tym tazsie sa ich vies zbavit. Nie preto, ze by "byt cisty" bolo vseobecne
tazke. Tazke je to len pre zavislakov.

Zavislost sama o sebe zla nie je. Problem je, ze nevies odhadnut ci ti tie
riesenia budu vzdy vyhovovat. A ked zrazu zistis, ze ti nevyhovuju, pride ta
to draho.

Samozrejme, treba dodat ze OSS nie je vseliek, a su situacie kde je riesenie
na baze Microsoftu vyhodnejsie. Podla mna su vsak riesienia od MS z
horeuvedenych dovodov principialne "zle" a kazdy kto ich pouziva by mal
sledovat vyvoj alternativ.

> Este stastie, ze uz niekolko rokov ma nasadeny server na baze linuxu s
> emulaciou novellu a problemy s nim su len v rovine pokazenych ventilatorov.
No vidis.

> Pavel Kosarnik
S pozdravom,

            Better Artificial Inteligence than Natural Stupidity