[linux] zmatok

Kocur kocur na nocka.sk
Středa Září 26 09:52:43 CEST 2001

nazdar..

----- Original Message -----
From: Otik
To: linux na lists.linux.sk
Sent: Wednesday, September 26, 2001 7:45 AM
Subject: [linux] zmatok
----- Original Message -----

-V linuxe mam este stale zmatok...
mozno dam naraz vela otazok ...budem povdacny kazdemu kto si najde cas odpovedat mi na ne ..vdaka...

 taqze jedna na zaciatok - aky linux si si nainstaloval ..??  ( Red Hat, Suse , Mandrake ,Slackware atd..) a samozrejme verziu...

-ako funguju konfiguracne subory ?
viem ze su niekde v adresary etc.. ako mam najst ten spravny .. napr. chcem aby mi mountoval
dosovsku partition vzdy po starte a aby som to nemusel robit rucne.. kam to mam zapisat?

finguju tak ze tam dopisesh co potrebujes prip. upravis ako potrebujes a ak treba tak restartnes sluzbu...
je dobre ak nas nainstalovany Midnight Commander je to nieco ako Norton Commander..
spravis vtom take zakladne veci ako editacia fileov, zmena prav ..a selico..
a co sa tyka toho disku.. taq si sprav v adresary /mnt adresar cojaviem /fat alebo /windows ( cize to potm bude vypadat taqto /mnt/windows ) a do suboru fstab ( prip. mtab ) dopish /dev/hdaX /mnt/windows vfat 0 0
to X je cislo particie na disku a to a ci b-c-d je ze ci je ten disk primary master-slave alebo secondary master-slave

- dalsi problem mam so sfunkcnenim harwaru.. ako mam instalovat hardware? ako sa dostat ku
knizniciam hardwaru v linuxe a kam zapisat a co zapisat ak chcem aby napr.zvukovka fungovala....
konkretny hardware: kolecko na genius netscroll+, scanner acer 610P, 3com sietovka, zvukova karta na doske via pci audio doska QDI kinetiz 7T chipset via apollo kt-133....

no hardware.. ak mas mandreke taq tam je taky programik harddrake prip. kudzu, kniznice  - moduly (niektore a na nieco ) su v /lib/modules/2.2.xx/ .....
no ak do suboru /etc/modules.conf napisesh ze  - alias sound-slot-0 sb16 - taq sa ti bude automaticky po restarte nahravta ovladac pre Sound Blaster 16
stym ostatnim ti neporadim...snat to kolecko na mysi sa nastavuje aj cez Xconfigurator ci drakxconf ( zalezi od distribucie..)

- Lilo mi nechce bootovat... ked bootujem priamoz hda6 tak ostane iba kurzor blikat..
no v subore /etc/lilo.conf su parametre podla ktorych lilo urobi svoj bootloader..prekontroluj ci je to tam spravne napisane a potom spusti ze.. lilo -v  a resetni a uvidish ci sa ti to podarilo.. prip. universal nastroj v Mandrake - drakxconf

- preco ked spustim xka  ked som prihlaseny ako root tak sa mi nepusti gnome ale nejaky TWM ikon manager.. ten musim vypnut a spustit gnome manualne.. pricom ked sa prihlasim ako user
tak po startx sa pusti xko aj s gnome....kam zapisat aby sa zapol sam ... niekde som cital ze do xClients ale nejak sa mi to nedari..... da sa nastavit aby sa pri starte linuxu pustal hned xwindows?
bootovat z diskety alebo cez loadlin z dosu.. ako ho sfunkcnit?

no skus miesto prikazu startx pouzit prikaz kdm a to spustanie si mozesh zapnut aj niekde v neakych tych ovladacich paleloch co su vo vybave X-iek lenze kde to ti neporadim...

-preco ked spustim x tak sa mi rozlisenie obrazovky zapne na 640x480 a musim to rucne prestavovat... pri konfiguracii som zadal ze chcem pouzivat 1024x768 ale aj tak ho nezapina.. kam mam zapisat aby som mal hned toto rozlisko?

no CTRL+SHIFT+( NUM + or NUM - ) ti meni rozlisenie.. prip. drakxconf alebo zase tie ovladacie panely Xsiek..

- ako nastavit gnome aby sa vzdy spustil v stave ako som ho vypol? pustam ho ako gnome-session
ale vzdy pri starte je na nule.....

mm to neviem.. skus pozret dokumentaciu... Gnome a celkovo Xka malo pouzivam..

- preco ked spustim ako user x tak sa mi gnome spusti bez spodneho panelu... hladal som ho ako som mohol aale neviem ho zapnut...ako ho zapnut?

neviem ale asi si ho predtym neako vypol...alebo je to chyba v gnome ci Xkach..

-a este info o useroch...  vsimol som si ze je vytvorenych niekolko userov.. viem naco asi je user ftp alebo mail ale naco su useri ako games, gdm, gopher, lp,news,operator,postgres,squid,xfs ?

to su "systemovy" uzivatelia.. news je program na noviny po internete, squid nieco ako proxy server atd..

nemash zac...

---
Odchádzajúca správa neobsahuje vírusy.
Skontrolované antivírusovým systémom AVG (http://www.grisoft.cz).
Verzia: 6.0.281 / Vírusová databáza: 149 - dátum vydania: 9/18/01