[linux] Návod, ako rozbehať "viacgombíkovú" klávesnicu pod KDE2

Ernest Beinrohr oernii na oernii.sk
Středa Duben 24 12:46:37 CEST 2002

Kúpil som si klávesnicu Chicony KB9885 a snažil som sa priradiť
jednotlivým gumenným klávesám akcie. Dlho som hľadal a nič poriadne
nenašiel, takže som po kúskoch dal dokopy niečo takéto aj pre Vás.

INFO: Používam: KDE2.2.2, mandrake 8.1cooker, XFree4.2

- Pusti KDE control center, LookNfeel, Klávesové skratky.

- Vyber nejakú akciu, napríklad maximalizovať okno, vyber vlastný kláves
a skús stlačiť jednu z tých špeciálnych kláves. Ak to bude tak ako u
mňa, tak sa nič nestane, lebo tie klávesy ešte namajú pridelené symboly.
To je v pohode. Ak ti to pôjde, môžes klávesám prideliť akcie a vlastne
tento návod nepotrebuješ.

- v terminály pusti "xev", a postupne stláčaj tie špeciálne klávesy.
V spleti textu, ktorý sa vypíše, hľadaj "keycode XXX". To XXX je číslo
klávesy. Niekde ti tie čísla pre všetky klávesy zapíš. Napríklad ja mám
pre klávesu "volume +" keycode 163.

- Pre každý nájdený keycode, potrebujeme nájsť jeho reprezenáciu pre
xkb. Tú jájdeme v súbore /etc/X11/xkb/keycodes/xfree86. Príkazom
	grep XXX /etc/X11/xkb/keycodes/xfree86
dostaneme niečo ako:   "<I23> =   163;". To I23 je to čo chceme.

- Ideme editovať súbor /etc/X11/xkb/symbols/inet. Predtým ho však
zozálohujte. Nájdeme prislúchajúcu sekciu, podľa toho akú máte
klávesnicu, u mňa to bola sekcia "chicony". Inak kľudne môžete editovať
aj inú sekciu. V tej sekcii sú takéto záznamy:
     key <I5F>   {       [ XF86Standby           ]       };
čize tu sa klávese I5F pridelí symbol XF86Standby, krorý však (aspoň
moje) KDE2 nepozná. Môžeme odkomentovať všetky "key" riadky v tejto
sekcii a pridáme nové. Naniesto "I5F" dáme tie znaky ktoré sme dostali
zo súboru /etc/X11/xkb/keycodes/xfree86. Namiesto symbolov XF86Standby
som ja dal F13 až F29, ktoré (moje) KDE2 pozná a vie im prideliť akcie.

- no ked sa toto podarilo, tak je fajn, pokračujeme. Otvoríme si KDE
Control center zase, vyberieme Zariadenia, Klávesnica. V modely si
zvolíme ten modem, ktorý sme editovali a klikneme na použiť. Odteraz by
sme mali mať tie špeciálne klávesy k dispozícií pod symbolmy F13-...
Aspoň ja mám ;)

- Ostávame v KDE control centre a opakujeme prvý krok. tentoraz by tie
klávesy mali zafungovať. Ak nie tak sa niečo spravilo zle (reštart KDE?).

- Ale ako spustím program pomoocou tej klávesy? Pomocou Khotkeys.
Najjednoduchší spôsob, ako upraviť akcie je spustiť program "kmenuedit".
Vytvoríme položku v menu, priradíme jej aplikáciu a klávesovú skratku.

- Tot fsjo.

Na záver ešte zopár príkladov odo mňa:

------ programček na mute/unmute, ktorý mám pridelený na F14:

#!/bin/bash
let vol=`aumix -q|gawk '/vol/ {print $3}'`
if [ $vol -eq "0" ]
then
         aumix -L
else