[linux] zrusene particie

Ondrej Jombik nepto na pobox.sk
Středa Srpen 21 00:09:16 CEST 2002

                                        Maxim, 00:02:44
                                        21. august 2002 (streda)
Ahoj!

> omylom som zrusil na HDD particie.
> Je mozne nejakym sposobom ich dostat naspat ?

	Ano da sa to. Hlavne pokoj a ziadne experimenty. Ak po tych datach
naozaj tuzis, zrejme Ta caka "trosku" studia.

	Kedze pises do Linux mailinglistu, predpokladam, ze to boli ext2
alebo ext3 particie. Pre zjednodusenost uvazujme o ext2. Kazda ext2 particia
sa deli na bloky. Blok moze mat velkost 1024, 2048 alebo 4096. Predpokladam,
ze velkost svojho bloku partcie/particii nevies.

	Zakladom vsetkeho bude teda najst na disku superblock. Superblock je
sucastou ext2 (i ext3) particie a obsahuje viacere uzitocne informacie,
ktore nam k obnove pomozu. Najst superblock je pomerne jednoduche, iked sa
moze vyskytnut situacia (napr. posunutie offetu, etc), ked to bude dost
narocne.

	Ak najdes superblock mas z polovice vyhrane, pretoze ako som uz
pisal, obsahuje uzitocne informacie o tom, kde sa co pre danu particiu
nachadzalo. Mozes ist potom natvrdo fdiskom a skusit nastavit zaciatok a
koniec particie, atd. Ak sa to podari pojde montnut (vzdy skusaj len
read-only!). Inou metodou je "vyseknut" si dany usek do suboru na dalsom
disku a tam sa s tym hrat.

	Superblock najdes pomocou jedneho how-to, ktore som napisal, ked som
bol zhodou okolnosti nedavno v podobnej situacii. Umiestnim ho na
http://nepto.atomicpile.sk/Mix/ a ked odstartujeme Platon.SK tak aj tam.

	Idealne by bolo si spravit kopiu a hrat sa na nej. Inak si budes
musiet davat velky pozor. Co sa tyka samotneho hladania superblocku
popisaneho v tom dokumente, to mozes vykonavat aj na zivych datach
(/dev/hda, /dev/hdb a pod), pretoze je to len opeacia citania.

	Ak nechapes co sa vlastne snazim povedat (ja si moc nerozumiem ako
to tak po sebe citam :-), tak sa pokojne ozvi znova. Mozno by Ti mohol
pomoct aj mailing list, ktory zalozil Milan Pikula (WWW) ohladom opravy a
obnovy filesystemov. Skusenosti s nim vsak nemam.

	Pekny vecer,

	=Nepto=
Ondrej 'Nepto' Jombik, Open Source software developer, http://www.platon.sk/