[linux] Vyraz ``proprietarny softver''

Matus fantomas Uhlar uhlar na fantomas.sk
Pátek Prosinec 6 10:37:32 CET 2002

-> Uz samotny Open Source Software (OSS) sa tazko preklada... Open Source
-> je nieco ako pristupny zdrojak... A uz ked spominame zdrojak, tak to nie
-> je vhodne pre beznych ludi ako vysvetlujuci argument...
->
-> BTW, samotny OSS podla mna nie je dovod preferovat...
-> Viem si celkom dobre predstavit  uplatnenie volne sireneho softveru,
-> ktory nema otvoreny zdrojak (freeware)...
-> A ak zacneme vysvetlovat OSS, freeware, je to uz o "distribucnej
-> strategii" a mali by sme spomenut shareware (niektore shary s obmedzenou
-> funkcionalitou sa daju "zniest")...
-> A tym sa to cele komplikuje a odchadzame od povodneho zameru...

Povodny zamer - preferovat OSS, tu nie je len kvoli usetreniu za poplatky.
A tu veruze IDE o zdrojove texty. Prinajmensom OSS ulahcuje naplnat paragraf
26 zakona 383/1997 (precitaj si). A o toto nam ide - aby vlastnik licencie
nemohol obmedzovat pouzivatela, specialne uzavretim zdrojoveho textu a tym
znemoznenim upravit si software k obrazu svojmu. Aby mohol zaplatit
programatora ktory mu ten SW vylepsi (a podla moznosti tu zmenu zverejni a
usetri tu robotu inym programatorom). Vzdy je lepsie platit slovenskym OSS
programatorom ako programatorom Microsrotu, nie?

Freeware mozes zadarmo pouzivat ale tu to viac-menej (s prihliadnutim na
vyssie uvedeny zakon) konci.

-> Chcem tym povedat, ze ma maly zmysel delit SW na otvoreny a zatvoreny.

ma to velky zmysel. M$IE je sice freeware ale je to zatvoreny software.
Ma dier viac ako emental (a sendmail a bind...) a ja by som ho odporucal
nepouzivat... Outlook Express detto.

-> A tu by som sa onemu "proprietarny" uplne vyhol. Lebo degradovat toto
-> slovo na patentovanie, ci obchodnu znamku sa mi nezda spravne...

Slovo 'propietarny' sa pouziva v inom zmysle ako slovnikovom. V kazdom
pripade - ano, bude vhodne sa mu vyhnut. Na prednaske by som ho spomenul a
vysvetlil co sa tym mysli.

Ohladom tvojho rozdelenia SW - myslim si ze sa mylis ale dufam ze som tu
hore dost vysvetlil o com to je takze nepokladam za potrebne to rozoberat
(tato diskusia je o inom).

-> > Samozrejme s tym ze presne definujes co to znamena, aby ludia nezacali
-> > verit bludom ake siri M$
->
-> Ta definicia je dolezita, pretoze si treba uvedomit, ze percento ludi,
-> ktori maju prehlad v oblasti licencovania SW je dost male. Som vsak
-> presvedceny, ze v tomto pripade plati "menej je viac", lebo prilis
-> technickych detailov moze mnohych zmiast.

suhlas.
 Spam = (S)tupid (P)eople's (A)dvertising (M)ethod