[linux] Vyraz ``proprietarny softver''

Ondrej Jombik nepto na pobox.sk
Středa Prosinec 11 15:46:56 CET 2002

> 	Moj problem spociva v argumentacii, v ktorej budem musiet pri
> porovnavani pouzivat termin 'proprietarny softver' (proprietary software).
> Nie som si isty, ci je to bezne slovenske ale najma spisovne slovo. Slovo
> 'komercny' celkom pochopitelne pouzit nemozem, kedze to znamena ine. Rad by
> som tiez bol, aby som bol ludom schopny vysvetlit tento rozdiel. Viete
> poradit nejake zdroje (okrem GNU.org)?

	S odpovedou na svoj povodny e-mail by som sa este rad vratil k tejto
problematike. Pozorne som si precital vsetky prispevky a rad by som to aspon
pre seba uzavrel s nasledovnym vysledkom.

1. Vyraz `komercny' je nepripustny, nakolko softver moze byt otvoreny a pri
   tom komercny (napr. MySQL RDBMS). Myslim, ze toto bolo jasne uz od
   zaciatku.

2. Vyraz `proprietarny' je taktiez nepripustny, nakolko to nie je spisovne
   slovenske slovo. V beznej reci, ci uz pri kofole alebo v konferencii je
   istotne dobre pouzitelne, ale rozhodne nie v nejakom vyhlaseni ci v
   argumentacii alebo diskusii k nemu.

3. Preto mi ako najvhodnejsi vyraz vychadza termin `uzavrety', kedze v
   podstate dobre iked nie dokonale vystihuje charakter daneho
   softveru/riesenia.

	Bolo by dobre sa nad tymto este zamysliet. Plati to najma pre clenov
SkLUG. V buducnosti budu tlaky na pouzivanie OSS napr. v statnej sprave
stale vacsie a vacsie. SkLUG ale aj ine obcianske zdruzenia sa ako danovi
poplatnici mozu celkom prirodzene k tejto teme vyjadrit a bude len na skodu
veci, ak sa pritom nebude pouzivat spravna a spisovna odborna terminologia.

	=Nepto=
--
  _/|   Ondrej Jombik - nepto na php.net - http://www.nepto.sk - OJ812-RIPE
 <_  \  Platon SDG - open source software development - http://platon.sk