[linux] Po rocnom uzivani LINUXu

Zdenko Podobny zdpo na mailbox.sk
Úterý Prosinec 24 07:24:21 CET 2002

Dňa Ne, 2002-12-22 at 01:24, Johanka Z Arku napísal:

> Na to som prisiel po prvom tretom mesiaci... A bol som milo prekvapeny.
> Ale ajtak. Linux bootoje ovela dlhsie ako win.
To nemusi byt pravda. Ja som este pred vyse rokom bezal na pentiu 100MHz
40M RAM a linux do blackboxu nabootoval o 5 s skor ako win95 (pravidelne
pouzivany) do momentu, ked kurzor prestal ukazovat presypacie hodiny.

Teraz uz skoro vobec win nepouzivam (iba na pozretie si exe prihol k
mailom:-), takze tam mam len minimum veci nainstalovanych (blbosti k
sblive, a optickej myske - tieto sa nahravaju posledne). Nabootovanie od
stlacenia tlacitka power k normalnemu kurzoru trvalo 1 min a 5 s.
Som presvedceny, ze beznom pripouzivani win by to trvalo dlhsie.

Teraz mam mdk90 (este by som vedel vyhodit zopar sluzieb, vyladit
niekolko veci [napr. devFs mi startuje velmi dloho, mozno by som ho
mohol ignorovat])...) Dokonca mam aj niekolko sluzieb "navyse" (wwwofle,
pdns...)
Po zobrazenie KDM mi to trvalo 1 min 5 s. So zvolenim pouzivatela,
vytukani hesla (5 znakov+enter), nastartovanie KDE 3 s temov winXP :-),
so sputenim programov Konsole(so 4 sedeniami), gedit (hned otvoril 4
subory s ktorymi som pracoval pri ukonceni) a Krusadera (spravca
suborov) to trvalo 1 min 44s, co je IMHO porovnatelne, ak by som sa
chcel dostat do podobneho stadia vo windowse (hlavne keby som tam dal
vyzadovanie pouzivatela a hesla).
Keby som pouzil iny win manager, vyladil cely system, pouzil iba tie
sluzby, ktore su vo win, tak dosiahnem s linuxom aj kratsi cas ako win.

> Na druhej strane, ked spocitam
> vsetok cas co by som stravil pri restartovani win...

To moze byt ovplyvnene aj mnozstvom 'blbosticiek' ako rozne "okrasne"
veci napr v KDE, ale aj slabo podporovanou grafickou kartou, malym
mnozstvom pamate...

Ale vraj X vdaka svojmu navrhu su pomalsie. Takze pokial X potrebujes,
investicia do noveho vykonnejsieho hardveru je dobra investicia.

Na www.abclinux.cz si pohladaj clanok "TrueType fonty do Mozilly" (je aj
v http://abclinuxu.cz/download/abicko-2002-10.pdf) malo by Ti to pomoct
aj v inych aplikaciach (ale pouzivaj potom hlavne ttf pisma).

Opera vyhladzovanie IMHO podporuje len od verzie 6.1, takze stiahni si
novu verziu:-)

V OpenOffice.org Nastroje-> Nastavenia (Volby?) ->OpenOffice.org
->Zobraziť ->Pouzivat dithering.

A opat: pouzivat iba ttf fonty (od M$), alebo ak mas tlaciaren, tak
niektori vyrobcovia dodavaju na instalacnych CD aj ttf/type1 fonty (kde
uz nepouzijes ten ovladac pre win, tak aspo na nieco je to CD dobre :-(
).

Pokial pismo pre dialogy v OO vyraza otrasne, tak potom Nastroje->
Nastavenia (Volby?) ->OpenOffice.org ->Náhrada za písmo: tu nadhradit
pismo "Andale Sans UI" napr. za "Arial"

KDE3: Ovladacie centrum (kcontrol) ->LookNFeel ->Pisma: Pouzit
Antialiasing pre pisma a vsetky pisma nastavit na ttf (v mojom pripade
je to Arial - samozrejme okrem "S pevnou sirkou" - tam mam Courier New)

GNOME2: gnome-control-center ->Nastavenie plochy ->Pismo: opat je mojou
volbou Arial.

Upozornenie: Ja mam v systeme len jedno(!) pismo, kt pouziva nazov Arial
- a to je M$ ttf pismo Arial. Vsetky ostatne som vyhodil alebo
premenoval (subory fonts.dir).

Samozrejme, ze vsetky tieto antialiasingy a ditheringy ti spomalia X :-)

V KDE staci kliknut na ploche pravym tlacitkom mysi na ikonu CD alebo
diskety. KDE sa potom pokusi o primontovanie - ak je CD v mechanike, tak
ti zobrazi jeho obsah a potom uz len "Potiahni a Pust". Klinutim praveho
tlacitka na ikonu na ploche mozes CD odmontovat (odpojit). Vysunutie cez
tento dialog mi akosi nefunguje, ale nehral som sa s tym lebo az tak
nepotrebujem.

Alebo pouzi krusader (http://krusader.sourceforge.net). Ten robi
automaticky mountovanie (tusim ze monitoruje fstab - takze ak mas dobre
nastavene veci v fstab...)

> Hej... A ked medzi tym oznacim nieco ine, tak sa mozem...
> A ked potrebujem pastnu do konzoly?
> A ked nieco skopirujem, ukoncim program z ktoreho som to skopiroval tak to uz
> nejde...
> A klipboard v KDE je tiesz nejaka divna vec..
> Preco nieje nieco funkcne, spolahlive a univerzalne? (Aj v KDE, aj v GNOME, aj
> v blackbox, aj v enligthment...)

Lebo to su nezavisle veci. Pokial viem, tak X sa staraju iba "svoje"
veci, a veci, kt. ulahcuju zivot pouzivatelom ma mat na starosti Win
manager (ten je vo Windows iba jeden vsak? takze preto tam nie su taketo
problemy) BTW: ty pouzivas naraz KDE, enlightment aj blackbox, kedze
potrebujes pre nich jednotnu schranku?

> S clipboardom som vo win nemal nikdy problemy.
Mam rovnaku skusenost. Ked som robil v robote vo win, tak som sa isiel
zblaznit, lebo som tak stale klikal strednym tlacitkom a ten blby Word
mi tam nechcel stale vlozit text (aha zabudol som stlacit CRTL+C a potom
CTRL+V - uff to su tusim min. tri udery do klavesnice!!!)

Zd.