[linux] kde je problem pri presadeni linuxu na desktope?

Miroslav Oravec mior na psg.sk
Čtvrtek Únor 14 14:37:33 CET 2002

Prajem prijemny den,

mozna je to trochu filizoficke, ale skusim to:

Nasadenie Linuxu na desktope ma mnoho problemov (ale su riesitelne). Mam
tym urcite skusenosti z vlastneho zamestnania (armadna zasobovacia
zakladna
stredneho typu - siet do 100 PC, velmi rozlahla siet, servery, internet,
intranet... ) a uz od zaciatku  r. 2000 o to v podstate bojujem. Tu su
moje
poznatky:

Treba sa na to pozriet z niekolkych pohladov :

1) Hardware
Aby linux bezal ako desktop, dnes uz su X nutnostou (ved aj vo WinXX su
spravidla uz len oknoidne aplikacie). Aby dobre isli X-sy, treba Pentium
minimalne od 233 a viac, ale hlavne vela pamate, teda okolo 128 MB.
Skutocnost: mame Pentia od 233 do 500, ale pamat medzi 32 do 64 MB
(hovorime
stale o pracovnych staniciach!!!)
Winsom s MS Office to celkom stacilo, ale taky StarOffice chce tych 128
MB k
solidnej praci.
Riesenie je jasne (aj ked nakladne).
Problem: - peniaze, peniaze, peniaze.....

2) Software
Zaklad je lokalizacia - ale to uz nie je dnes taky velky problem...

Co treba na taky desktop?
a)  v kancelarii:
- program lokalizovany, teda aspon v cestine, ked nie v slovencine. A
to:
textovy procesor (like Word), tabulkovy procesor (like Excel),
prezentacny
program (like PowerPoint).
Riesenie uz je: StarOffice, K Office
Problem: nevidim...

- uctovne programy - co firma, to iny typ.
Riesenie:     - po rozsireni vyvojovych prostriedkov od C cez Kylix sa
hadam pomaly zacne objavovat.
                  - riesit to cez web rozhranie - dava univerzalitu
klientskeho OS, je to jedno, kde bezi klient, treba len web
prehliadac.
Problem: peniaze na firmu, alebo pre programatora

- graficke baliky - typu Corel Draw a ine.
Riesenie: Existuje ich dost, aj pod GPL
Problem: skoro ziadny...

- ine programy, site na mieru - napr. vyjazd vozidiel, dochadzka,
jedalny
system a i.
Riesenie: dobry programator a vyvoj.prostredie
Problem: peniaze na firmu, alebo pre programatora

b) doma:
- to, co v kancelarii
a plus

- programovaci nastroj
Riesenie: existuju
Problem: peniaze

- hry
(nevenujem sa tejto oblasti, ale nevidim problemy)

3) Pristup uzivatela

a) novy uzivatel - nema ziadne navyky, zacina od piky.
Skutocne ziadny problem. len treba zacvicit...

b) uzivatel vychovany na Winsoch (ach beda, prebeda...)
Naozaj velmi nerad prechadza na iny system. Spominam si, ked sme
prechadzali
z DOSu na WindowsXX. "Ja neviem, ja nechcem, ja nerozumiem, zlata
602-ka, co
mi to sem, aky Word, a ja som tu mala take menu a teraz to tu nie je, v
tom
sa neda robit, tu som tuto stisla a uz to bolo, a kde je kurzor musi..."
No
jednoducho horor!!!
Riesenie: presli, zvykli si, a uz ine nechcu...
Problem: byt tvrdy, narocny, nariadit, donutit a zacvicit!!!

c) nadsenci typu chrobaka Truhlika.
Najhorsi typ. Chcu vsetko skusit, vsetko vedia, vsetkemu rozumeju, ale
hlavne chcu skombinovat Linux s Winsami a pod.
Ale co je najhorsie, dokazu ovplyvnit ostatnych, spravidla v zlom...
Riesenie: paralizovat alebo ich dat do zodpovednosti
Problem: (som z toho starsi o desat rokov)

4) Pristup zamestnavatela

a) mat systemaka v kolektive
Najlepsie riesenie! Aj s Winsami su problemy. a moji chalani sa teda
nabehaju. Raz nejde tlaciaren, inokedy spadnu Winsy (casto,
precasto...),
nejde tlacit v sieti, stratili sa subory alebo data.
Riesenie: mat systemaka
Problem: peniaze. Mala, rodinna firma si to nemoze dovolit, riesit to
cestou
znamych, priatelov, rodiny a ine. Vlastne tak ako doteraz.

b) nemat systemaka
Najat, zaplatit formou sluzby. Tak ako doteraz s prostredim Winsov.
[Priklad: moj brat - externista pre jednu pomerne velku firmu. Nastavuje
Winsy, upravuje siet, lieci viry a vsetko ostatne...
Raz zacas, nie denne, podla potreby. Financna odmena = na kavicku...]

5) Pristup obchodnika
Mnohi nechcu Linux - Su s nim tiez starosti, a neda sa dobre spenazit!
(Take nauctovanie Winsow a MS Officce su uz akesi peniaze, nie?)
TU JE NAJVACSI PROBLEM!!!
Ak zakaznik nema podporu uz u  predajcu, je zmateny...Nevie, ze existuju
ine
riesenia, nik mu nepovie:
"Nekupujte WinXX. Predame Vam PC, tuto Jozko nainstaluje Linux, date mu
potom par stovak, a ked sa cosi kdesi pokazi, zavolajte Jozkovi. Vasi
ludia
sa zaucia, len ich nechajte tak den-dva rozkukat...A firma oproti
lekarne
robi skolenia, keby najhorsie...Ale hlavne usetrite!!!!"
Tak toto vacsina naroda nevie.
Lebo obchodnik povie:
"Tak tu je PC, ale viete, ze treba aj sw? Takze Winsy za ...Sk, treba
este
Office, to mame za ...Sk. Podpora? Ale ved viete s tym narabat, nie? Ze
nie,
no dobre, ale u nas stoji konzultacna hodina 1000 Sk, ale ze ste to vy a
kupite u nas aj tlaciaren, tak len za 800 Sk..."
(Toto je popis naozaj realneho rozhovoru obchodnika s klientom!)

5) Systemy ako take
Kazdy system ma chyby, ci Win ci Lin. Nainstalovat, nastavit, rozchodit
jeden alebo druhy chce urcite skusenosti, znalosti a trochu stastia.
Minule
nas potrapili Winsy na PIII/850 Mhz, 30 GB disk a 256 MB RAM. Raz nesla
grafika, ako sme chceli, potom padal system, nakoniec netlacila
tlaciaren. A
na zaver sa rozvlnil monitor.(Na okraj:  TNT Riva - Vanta a Belinea sa
nemaju
radi...).
Kto hovori, ze s Winsami nie su problemy, je bud Boh alebo klamar...
Kto hovori, ze s Linuxom nie su problemy, je bud Boh alebo klamar...
Kto hovori, ze s Winsami nema problemy, nebude mat problemy ani s
Linuxom...

Obidva treba spravovat, udrziavat, starat sa o nich.

ZAVER:
JE TO V LUDOCH, NIE V TECHNIKE.
Nebyt zaujaty, ale mat chut sa nieco ine naucit.
Mat schopnost a moznost ovplyvnit ludi, aby sa Linux nasadil.
Chciet to!
Urobit to!

Apropo, ako by to bolo, keby tu Linus T. bol skor ako Bill G.?

Sorry, ak som niekoho zdrzal!

S pozdravom

mior