[linux] kde je problem pri presadeni linuxu na desktope?

Ján Tomka jan.tomka na stonline.sk
Pátek Únor 15 22:48:14 CET 2002

On Wed, Feb 13, 2002 at 09:17:43PM +0100, Zdeno Podobný wrote:

> 1. Nizka uroven vedomosti o pocitacoch. Poznam ludi, ktory ma otravuju
> aj s uplnymi prkotinami. Napr. som velmi rad, ze jedna kolegina sa
> naucila nastartovat pocitac spustit word a nieco tam napisat.
> Samozrejme formatovat to musim ja...

no, a predstav si toto s linuxom. o tomto je desktop -- aby si za to
mohol sadnut kazdy klakson s iq nad 50 a po pol hodine dokazal s tou
vecou nieco urobit. ak si niekto nainstaluje linux s tym, ze to nikdy
predtym nevidel, tak o pol roka vie so systemom spravit priblizne
polovicu veci, ktore si normalne vo win naklika za par sekund. ved len z
takej veci ako mount cedecka musi byt zaciatocnik totalne vymeteny.
pridavanie fontov do ixov? coze?

star office (o koffice ani nehovorim) na word nestiha. ja za to nemozem,
ze ten hnusny microsoft urobil office, ktory je jednoducho najlepsi.
pozor! som obycajny user jozo paprika, mna netrapi, ako je to zle
nakodene, ake strasne diery su v tom a ake standardy boli porusene. ms
office je pre mna ten najlepsi office.

par dobrovolnikov nie je v ziadnom pripade schopnych urobit office, hru,
v podstate cokolvek, lepsie ako tucna firma, ktora do toho tlaci miliony
dolarov. strasne prachy, plno platenych ludi a perfektny menezment.
samozrejme, otazka je, co je lepsie. kedze chces linux na desktop, tak
lepsie pre sekretarku v kancli. ta ti z vysoka kasle na stabilitu. ona
chce total user-friendly interface a o ostatne sa nestara. ze to raz za
den spadne, a co? reset a ide sa dalej.

napiste niekto linusovi, ze mate namakany soft, ale bezal by ovela
rychlejsie, keby bolo v jadre par hackov specialne pre vas. no nazdar!
vo windowsoch taketo veci su. priamo v kernely su veci pre office, pre
directx a par dalsich. nejaky kernel-hacker by cumel, co je to tam za
bordel, ale uzivatela zaujima len jedno. je to rychlejsie.

> 3. Pohodlnost. Preco by som sa mal ucit nieco nove?

presne toto. pokial nebudu v linuxe (ci kde a tychto veciach) aplikacie
typu ovladacie panely, kde si clovek naklika update ovladaca, alebo kym
ovladace nebudu podporovat vsetky ficury hardveru, ktore aj vo win, kym
nebudu slapat winmodemy, kym sa budu linuxaci ohanat piatimi starymi
hrami, ktore su pre linux, tak nehrozi, aby sa s tym nejaky nehacker
zapodieval.

ako chcete dat linux na desktop, ked tam nie su veci ako jednoduche a
podvojne uctovnictvo, kniha jazd a vsetky tieto ekonomicke veci? takisto
to chce stopercentnu podporu proprietarnych formatov. 100%! na desktope
pravidla nie su o tom, ze vy nepouzivate statndarne formaty,
nedodrzujete standardy bla bla. ked dostane linuxak doc subor, tak pise
naspat "pane, vy pouzivate nespravny format". a co si ma chlapik
mysliet? ze ste dement, ked pouzivate system, kde sa neda otvorit
obycajny doc.

veci ako doc a xls su de facto standardy. kazdy ich pouziva a linuxakov
je prilis malo na to, aby s tym nieco spravili. ak chcu spristupnit
linux sirokej verejnosti, tak uplna podpora tychto formatov musi byt
samozrejmost. a nie je to problem usera, ak specifikacie nie su
dostupne. user jednoducho bude pouzivat programy, ktore to zvladaju.

> 4. Kaslanie na zakony, moralku. Preco by som sa mal trapist s
> kompilovanim, testovanim a hladanim chyb, ked mi kamosi dodaju super
> soft za cenu CD, ktory treba iba nainstalovat? Jednoduchost
> instalovanie programov je  velmi dolezita. Pre mnohych znas je
> "./configure; make install" tiavialnost, ale tam 'vonku' to mnohym
> vadi.

zakony a moralka, no jo. tak na to zabudni. zakony nie su na to, aby sa
dodrziavali. na to sluzia restrikcie v zakonoch a tiez nejaka kontrola
ich dodrziavania. preco chcete ludi nutit, aby nepouzivali kradnuty
softver? je to ich problem. a ak mate pocit, ze sami preto prichadzate
o peniaze, tak tlacte na system, aby boli restrikcie tvrdsie a kontrola
lepsia. a potom budete zase nadavat, aky je tu policajny stat a
rozbujnela byrokracia.

z tejto zalezitosti mam taky pocit, ze linuxaci chcu, aby sa pouzival
legalny softver, len preto, lebo ho sami pouzivaju. ale este som od
nikoho nepocul, ze by ludia mali pocuvat len legalnu hudbu, ze by sa
malo viac bojovat proti makkym drogam a par dalsich veci. v tomto vidim
dost pokrytectvo a vypocitavost. verte, ze microsoft by si najviac
zelal, aby ludia nekradli softver. ale ked nieco proti tomu robi, tak
nan nadavate. spomenul som pokrytectvo? uh!

> 5. Co sa tyka verejne spravy (hoci si sa na to nepytal Juraj), tak
> pokial s tym nepride do tendra ako s alternativou nejak velka (alebo
> radsej obrovska) firma, ktora je shcopna tender vyhrat, tak to bude
> vyzarat tak ako to vyzera, ze do statne svery obe iba komercny ( a v
> tomto pripade je mi jedno, ci Unix alebo Windows) soft., na ktorom si
> vsetci pekne zarobia (samozrejme, ze z nasich dani). tu ide totizto
> cisto o prachy a take veci ako efektivita, uspornost (IMHO) su
> nepodstatne.

toto je len o politike. zabudni na demokraciu. ty nerozhodujes o nicom.
rozhodujes len o tom, kto bude rozhodovat za teba. ak stat nakupi milion
licencii na win, tak proti tomu nic nespravis a kazdy nelinuxak bude
stastny, ze sa spolocnost informatizuje. a to je dobre. aj vacsie staty
slapu na windowsoch a vyzera to byt v pohode. sem-tam nejaka diera, ale
to je v cene. samozrejme, je rozdiel, ci na tom bezi tucna databaza s
tvojimi udajmi, alebo je to niekde na stole v kancelarii. a v tych
kancelariach su win uplne ok. je to najlepsi desktop aky poznam. aky
existuje.

zaver:

linux na desktop nema. a minimalne pat rokov nan mat ani zdaleka nebude.
ak vobec niekedy. je to take tazke pochopit? linux nema dokopy nic z
toho, co ma spravny desktop mat. ja mam linux rad, pouzivam ho par
rokov, ale to neznamena, ze ho chcem vidiet na kazdom pocitaci na svete.
niektorym linuxakom jednoducho chyba zmysel pre realitu. niekto moze
chciet HP-UX ako desktop, ktory porazi win. a co?

mna osobne vobec netrapi, ze sekretarky nikdy nebudu pouzivat linux v
kancelariach, ze mlady chalani nebudu dusit najnovsie hry na linuxoch,
ze prezentacie sa budu vzdy robit v powerpointe. nechapem, preco
linuxaci tak strasne chcu, aby ich os bol desktopovy operacny system.

ulohou desktopu je podla mna totalne kaslat na nejake standardy a
ocakavat, ze pri klavesnici stoji lamer, ktory moze napisat cokolvek,
ale vzdy to bude davat zmysel. prikladom je msie, ktory dokaze
pozeratelne zobrazit aj stranky, ktore maju s valid html len pramalo
spolocne, ze opravuje niektore asi-chyby v kode atd. atd.

ale ak sa to ma niekedy podarit, tak linux bude desktop vtedy, ked
vezmete cd, vlozite ho do mechaniky, kliknete desatkrat yes, restartnete
a nikdy v zivote neuvidite shell prompt.

	judas
--
[judas na hell judas]$ whatis life
life: nothing appropriate