[linux] ako zakodovat heslo?

Jozef Novikmec novikmec na devil.lynx.sk
Pondělí Únor 25 14:15:51 CET 2002

Dňa Po, 2002-02-25 at 14:02, Michal Toth napísal:
> to sice neviem, ale tipujem ze obdobne ako v shelli
>
> echo "heslo"|md5sum
>
> ale mam taku jednu otazocku na md5 odbornikov: md5 vyhodi vzdy nejaky
> string ako vystup, pricom
> pre vstup "heslo" aj pre vstup "dvehesla" ma ten string rovnaku dlzku.
> Da sa z toho dedukovat, ze pri dostatocne velkom vstupe sa moze
> vyskytnut taka situacia, ze dva rozne vstupy vyhodia rovnaky kontrolny
> sucet. Nevie niekto aspon teoreticky, ze aka je pravdepodobnost, ze toto
> nastane?

Neviem ci som odbornik na kryptografiu, skor nie ako ano :-), ale v
odbornej terminologii sa takejto moznosti hovori kolizia. Znamena ze dva
rozne vstupy daju ten isty vystup z hashovacej funkcie. Kedze v teorii
sa vravi ze hashovacia funkcia je jednoznacna, funkcia ktora ma kolizie
jednoznacna nie je, takato funkcia by sa nemala volat hashovacou:-).

Pravdepodobnost je velmi mala (neviem vsak ako mala - google je Tvoj
kamarat:-)) ale co viem tak aj rozlusknutie GSM kodovania bolo postavene
na zisteni kolizie hashovacej funkcie pouzitej v GSM algoritme.

> ibazeby md5 heslovanie pracovalo na uplne inom principe ako md5sum :)

AFAIK funguje tak ze mas heslo, z ktoreho sa vygeneruje md5 a ten sa
porovnava s md5 vysledkom ulozenym v subore shadow, ktory sa vygeneroval
pri zadani hesla.