[linux] ako zakodovat heslo?

Jozef Novikmec jozef.novikmec na lynx.sk
Pondělí Únor 25 15:20:55 CET 2002

Ospravedlnujem sa za predosle dva maily, prazdne, nejako zblbol Evolution.:-)

 Dňa Po, 2002-02-25 at 14:25, Marcel Telka napísal:

 > Myslim, ze tu sa trochu mylis. Hashovacia funkcia vo vseobecnosti je na to,
 > aby mapovala vstup (z velkej mnoziny) na vystup (z mensej, resp. malej mnoziny).
 > Pri takomto mapovani vzdy moze dojst k tomu, ze sa vygeneruju rovnake vystupy.

 Ano to som nepoprel ze k takejto moznosti moze dojst, ale prave v tom je
 problem ze ak sa to stane casto, tak takato hashovacia funkcia nie je
 dostatocne kvalitna na pouzivanie.

 Takze si zoberme mnozinu vsetkych 128 bitovych slov. Ak mame funkciu
 ktora tuto mnozinu transformuje na mnozinu 128 bitovych slov pricom
 y(i)=hash(x(i)) , pre vsetky x(i) musi byt ine y(i), takejto funkcii sa
 hovori jednoznacna. Napr. y=x^2 jednoznacna nie je lebo 2^2-4 ale aj
 -2^2=4.

 Ak je vystup hashovacej funkcie 128 bitovy, tak existuje 2^128 moznych
 128 bitovych slov. Ak si zoberieme ze vstupov existuje nekonecne vela,
 musi zakonite dojst ku kolizii. Otazka je ze ako casto a podla toho sa
 hodnoti kvalita hashovacej funkcie.

 > BTW, hashovanie sa po slovensky spravne vola "transformacia kluca"
 > (zdroj: N. Wirth: Algoritmy a struktury udajov, alfa 1989, str. 360)

 Pridam este jeden termin. Mna v skole ucili ze hashovacia funkcia sa po
 slovensky povie jednocestna funkcia.

 Z toho vyplyva aj jej dalsia vlastnost a to ze y(i)=hash(x(i)) ale k
 funkcii hash neexistuje inverzna funkcia teda neplati
 x(i)=hash^(-1)(y(i)). Keby som hlbsie popatral v pamati tak by som
 pridal aj podmienky ktore musi funkcia splnat aby mala inverznu
 funkciu:-), ved to nebolo az tak davno :-))).