[linux] HOWTO: porovnanie aktualnych free softwarovych DVD plejerov pre linux

Středa Leden 9 22:03:09 CET 2002

Cauko ludia!

Ako som slubil, prichadza %subj%.

Hned na zaciatok musim povedat, ze moje poziadavky su mozno trocha
nestandartne, tak ich hned zosumarizujem:

- kvalitne audio
- netrhane video
- podpora XVideo extensions a fullscreen
- zrat malo CPU
- podpora kapitol
- podpora titulkov a roznych audiostop
- seekovanie
- stabilita
- plne a jednoducho ovladatelne mysou, comp pouzivam LEN na multimedia a
  klavesnicu mam skrytu, obe su riadiove ale je jednoduchsie mat v polici
  poruke malu mysku ako velku klavesnicu

Nehodnotim: ovladanie klavesnicou, podporu inych video vystupov, menu (ale
potvrdzujem ze ogle to ozaj ako jediny vie). Pokial viem CSS vedia vsetky.
Rovnako nehodnotim podporu platforiem, len linux (vlc napr. zvlada aj windows,
macos a beos), ani podporu inych veci ako DVD (ogle vie len DVD, ostatne
zvladaju mpegy, xine aj avicka (myslim ze aj asf), mplayer skoro vsetko co
existuje).

Hardver je Duron 650, Pioneer 104S (alebo tak nejak) DVDromka, karta ATI AIW
128 AGPx2. RH 7.1, XF86 CVS z decembra, drajver ati.2 z gatosu s tvout pecom.
Pozeram to na televizore, takze kvalitu deinterlacingu posudit neviem. XVideo
funkcia na kreslenie obrazkov setri CPU tym, ze vie robit transfery cez DMA
(a programoval som to ja s jednym DRI-developerom :-))

Pretoze som lenivy, testoval som len jedno DVDcko, prvu cast "Slayers Next".
Ma 2 audiostopy (japonsku a anglicku) a 2jo tituliek (cinske a anglicke). Hej
je to hongkongske "pololegalne" dvdcko :-).

Kandidati: xine (zhruba z oktobra), vlc (cvs spred asi 3 tyzdnov), mplayer
(dnesne cvs), ogle (0.8.2 z decembra). V mplayeri sa mi nepodarilo aktivovat
nijaky skin, asi som krepy alebo co, takze mozno nehodnotim jeho plny rozsah
funkcii.

Budem adresovat tieto body postupne, a potom zhodnotenie kazdeho plejeru.

Kvalitne audio:
Musim sa priznat, nemam surround (a testovane dvdcko je aj tak len stereo),
resp. karta (SB-live! player) to vie ale nemam na to zosilnovac a repraky.
Audio zvladaju vsetky plejere viacmenej v pohode, niektore (nechcem hadat tak
zostanem pri "niektore") zvladaju sb-live-ovsky ac3-passthough. Najvacsi
problem je vlc, pretoze ma nekvalitny ac3 dekoder, pisti (mpeg2 audio ide v
pohode), ale pracuje sa na tom. A este daco: ogle audio obcas preskakuje, vlc
obcas ked je dlhsi cas pauznuty, reaguje na rozbiehanie dvdcka docasnou zmenou
rychlosti audia, co trocha divne znie.

Netrhane video:
jedine v ogle vyzera video nejak divne trhane, ostante to zvladaju v pohode.

XVideo:
Zvladaju vsetky (vidim z logov Xservra), aj fullscreen.

CPU:

Zatazenie sposobene procesom plejeru v %. X-y zeru kvoli DMA zanedbatelne, pod
1%.
     priemer max
xine:    29  31
ogle:    38  41
mplayer: 29  31
vlc:     11  14

priemer-om nemyslim je aritmeticky priemer, ale cislo, ktore "top"
najcastejsie ukazoval. Meral som to na tej istej scene, trvajucej asi 2
minuty, bez titulkov (tie na to maju aj tak zanedbatelny vplyv)

Podpora kapitol:
Tym myslim, ze sa da presuvat medzi kapitolami pocas prehravania. ogle a vlc
to vedia. mplayer nie (ak to mplayer vie tak som to prehliadol, pokial viem da
sa to vybrat z komandlajny ale pocas plejbeku uz ne). xine vie len skakat
medzi vobmi, ako sa pracuje s kapitolami som nezistil.

Podpora titulkov a roznych audiostop:
Podobne ako pri kapitolach. Mplayer vie len z komandlajny, ostatne v pohode.
Vlc navyse nezobrazuje titulky len 2farebne, ale prisposobi ich farbu pozadiu,
aby sa dali lepsie citat. Bohuzial obcas to vyzera divne :-)

Seekovanie:
Ogle nezvlada (nenasiel som ako), ostatne v pohode. Tym myslim napr. "skoc o
15 sekund dopredu/dozadu" a tak.

Stabilita:
Mplayer je jednoznacne najstabilnejsi. Xine pada relativne casto, vlc trocha
menej. Ogle som zacal pouzivat len dnes, a to je na test stability
nedostatocna doba.

Mys: V mplayeri 0 bodov. Neviem, ci je to len neexistenciou skinu alebo niecim
inym. Ogle akonahle prepnem do fullscreen som v prdeli, musim ctrl-f. xine ma
vyskakovaci interfejs, ktory moze ukazat nad videom. Vyzera milo, ale nedaju
sa z neho menit titulky ani audio, na to treba klavesnicu (nevylucujem, ze som
nieco prehliadol). Do vlc som portol podla mna najdolezitejsiu ficuru
aviplay-u, a sice ze klik lavym tlacitkom robi pause/unpause, casto potrebujem
strasne rychlo pauznut a ked sa na to mam hrabat menu alebo interfejsom tak je
to komplikovane (iste, klavesnicou je to tiez jednoduche, ale ked je v polici
2 metre odo mna a musim vstavat z kresla tak to jednoduche nie je). Okrem toho
som do vlc naprogramoval aj seekovanie wheelom. Na zlozitejsie veci pravy klik
(to som uz ja neprogramoval :-)) odhali menu v gtk, kde sa da nastavit skoro
vsetko dolezite, napr. skok na inu kapitolu, titulky alebo audio.

mplayer. Ked sa chcete citit ako vo windowse (dobre to vyzera, kvalitne
audio/video, a furt nieco pada), xine. Ked menu, ogle. Ked ine, tak si trhnite
:-)

Tento text je (C) Peter Surda 2002, GNU FDPL.

Happy DVD watching!

S pozdravom,

                   It's not a bug, it's tradition!