[linux] LINUX DO PLYNU

Remenec Juraj - z prace remenec na fel.utc.sk
Čtvrtek Leden 10 11:36:38 CET 2002

Neviem, ako to vyznie vam, ked si to budete citat, ale ak to ta dotycna
osoba mysli vazne, zrejme nema vsetkych 5 pohromade.
Ked som to docital, mi od zlosti az chrup drkotal ... . Povodne som to
chcel prelozit do SK, ale takto v ooriginali je to lepsie. Kto by chcel
original verziu *.ps aj s diakritikou, nech mi napise maila... .

TEXT:
Nahlouple se usmivajici tucnak, znak operacniho systemu Linux, je jen jednou ze zrucnych marketingovych taktik, jimiz mocna lobby spravcu tohoto systemu rozhodla ovlivnovat verejne mineni. Jak se podarilo zjistit nejmenovanemu
spolupracovniku redakce, tucnak je vo skutecnosti symbolem pro tucne zisky
spravcu. A tucnakova zdanliva hloupost je jen vysmechem skutocnym uzivatelum
tohoto systemu: autori jim slabomyslnym tucnakem vzkazuji, co si o nich
mysli. Neni to jenom logo, dalsim z rafinovanych tahu lobby je sireni mytu o
systemu kteri si napsali sami uzivatele. Tvrzeni je pochopitelne nesmyslne -
uz jste nekdy videli uzivatele, jak si pise operacni system ? Linux nenapsali
zadni uzivatele, ale frustrovani spravci!. A rozhodne je k tomu nevedl cisty
altruismus, jak dnes radi zduraznuji. Neni nahodou, ze se skutecneho rozvoje
dockal Linux az po roce 1995. Tehdy se totiz ve fronte na podporu zacali stale
casteji potkavat kvalifikovani spravci pocitacovich siti a operacnych systemu.
Novy, uzivatelsky prijemny operacni system od Microsoftu je behem pomerne kratke
doby pripravil o praci: nejenze nevyzadoval pro svuj chod kvalifikovanou spravu,
on ani kvalifikovane spravovat nesel!
Propusteni a zahorkli spravci se rozhodli pomstit. Rozhodli se proto napsat
novy system, slozity a komplikovany, kteremu porozumneji oni sami. Na prvni
pohled sympaticka gesta jako otevreny zdrojovy a ohromny rozsah podrobne dokumentace jsou vo skutecnosti jen rafinovanym trikem pro podlomeni sebeduvery obycejnych uzivatelu. Kdo by si tvari v tvar tisicum radek nepripadal ako jelito, kdyz on sam nedovede napsat ani ovladac pro tak jednoduche zarizeni ako je klavesnice. "Jsou horsi, nez ruska mafie" rika o spravcovske lobby jeden z redakcnich zdroju.
Podle jeho nazoru se skupine podarilo infiltrovat i na mnoha dulezita mista dosud konkurencnich firem.  Nema sice v rukou dukazy, ale stale dokonalejsi prikazovy radek Windows a uvolnene zdrojove kody Windows CE lecos naznacuji.

J.