[linux] Problem s licenciami a releasovanim

Marcel Telka marcel na telka.sk
Pondělí Červenec 22 21:00:46 CEST 2002

On Mon, Jul 22, 2002 at 07:32:07PM +0200, Ondrej Jombik wrote:
>                                         Maxim, 19:30:50
>                                         22. jul 2002 (pondelok)
> Ahojte!
>
> 	Opat sa raz a urcite nie posledny krat obraciam na konferenciu s
> pomocou pri jednom licencnom probleme.

Najprv zopar zakladnych veci:

1. GPL je "nadmnozinou" LGPL. To znamena, ze program s licenciou LGPL sa moze
jednoducho skonvertovat na program s licenciou GPL (pozri bod 3 LGPL). Naopak
to vsak nejde. Da sa to aj preto, lebo GPL obsahuje vsetky obmedzenia z LGPL
plus pridava nejake dalsie. GPL a LGPL su teda "jednosmerne kompatibilne" :-).

2. Ked releasnes softver pod licenciou GPL alebo LGPL, tento krok sa neda vziat
spat. Darmo prestanes dalej distribuovat ten softver... Staci ked si ho niekto
stiahol, moze ho on sam distribuovat. Jedinou vynimkou je softver, ktory si nikto
nestiahol :-). Kazdy kto distribuuje softver pod GPL/LGPL (vratane autora) moze
sa kedykolvek rozhodnut, ze ho prestane distribuovat. Kazdy, kto ziska GPL/LGPL
softver ho moze kedykolvek zacat distribuovat.

> 	Mam softver, ktoreho som autorom a ktory je releasnuty pod GPL. Je
> to kniznica. Nedavno mi prisla poziadavka od isteho pouzivatela, ze by to
> rad pouzil v komercnom produkte a ci neplanujem prechod na LGPL.

3. Ak mas softver, ktoreho autorom si sam (a nemas v nom zahrnute prispevky od
dalsich autorov, napr. patche), tak si mozes softver releasovat pod lubovolnou
licenciou. T.j. ak si uz napr. releasol program superware-10.7 pod licenciou
GPL, mozes o par dni releasnut superware-10.7 aj pod BSD-like licenciou,
pripadne pod LGPL, alebo trebars aj pod niecim co sa podoba na MS EULA :-).

4. Pozor! Ak releasujes softver pod GPL, ale prispievali ti k nemu dalsi autori
(patche a pod.) nesmies svojvolne a lubovolne zmenit licenciu (mozes napr.
zmenit LGPL na GPL - bod 1 vyssie, ale opacne nie).

> 	Odpisal som mu, ze ano, ale az v nasledujucej verzii. On mi vsak
> povedal, ze by to potreboval ASAP a na aktualnu verziu. Vychadzajme
> zpravdiveho predpokladu, ze mu pomoct chcem.

5. Pri zmene GPL -> LGPL nejde o "pomoc". Pri takejto zmene je dolezite
si uvedomit aj pozadie a dopad zmeny. Blizsie pozri napr. na
http://www.gnu.org/licenses/why-not-lgpl.html

> 	Obavam sa vsak, ci ide s odstupom casu zmenit licenciu uz
> existujuceho baliku. To zrejme nie je mozne. Riesenim by bol dual-licensing

6. Je to mozne. Pozri vyssie (bod 3), ale s dosledkami (bod 2).

> na tu verziu, co myslim ide. Desim sa vsak bordelu, ktory by mohol vzniknut,
> keby som tuto LGPL verziu sam oficialne nezverejnil a ludia by ju potom
> stahovali z kade tade po svete, podla toho, kde by bola k dispozicii.

7. Kludne mozes napr. zverejnit verziu superware-10.7.1, ktora sa od
superware-10.7 bude lisit len v tom, ze nebude pod GPL, ale pod LGPL.
A mozes to urobit ASAP :-).

> 	Tak ma napadlo, ci by sa to nedalo releasnut pod LGPL len pre
> jedneho konkretneho uzivatela s tym, ze ostatni by museli nadalej pouzivat

8. Releasnutie pod LGPL nie je obmedzenim (t.j. "museli" je nevhodne slovo),
jedine, ze by si chcel "vynutit" pouzivanie GPL. Samozrejme mozes releasnut
svoj softver (bod 3) pod lubovolnou licenciou pre jedineho pouzivatela.
V tomto pripade sa mi vsak LGPL nezda ako stastna volba. Pretoze ak to
releasnes pod LGPL prenho, to je akoby si releasol pod LGPL pre vsetkych.
Nemozes chlapikovi nijako zabranit, aby to dalej distribuoval pod LGPL
(ak mu v tom chces zabranit, musis zmenit licenciu, a potom to nereleasujes
pod cistou LGPL). Teda ak to chces releasnut pod LGPL jednemu chlapikovi, je
jednoduchsie to releasnut pod LGPL rovno pre vsetkych. Ak to vsak nechces releasovat
pod LGPL pre vsetkych, potom to nereleasuj pod LGPL ani tomu chlapikovi
(a zvol si nejaku inu - striktnejsiu - licenciu, ktora neumoznuje
distribuciu).

> GPL (aspon pre aktualne verzie). Toto skutocne netusim, ci ide a ak ano, ako

9. Ide to.

> to technicky zabezpecit (mam do licencie napisat, ze plati GPL, ale ak si
> ten a ten tak LGPL?).

10. Toto je blbost (a odporuje to GPL/LGPL, pozri tiez moj bod 8).

> 	Obavam sa, ze mu budem musiet napisat, ze do 0.6 nie je LGPL mozne,
> co je mimochodom v rozpore s tym, co som pisal na zaciatku, tj. ze mu pomoct
> chcem. :-)

11. Zavisi od toho, ako chces :-) Odporucam podrobne prestudovat GPL, LGPL
a FAQ. Tam je vela veci vysvetlenych.

Ahoj.

| Marcel Telka   e-mail:   marcel na telka.sk  |
|                jabber:   marcel na jabber.sk |