[linux] Linux - step by step

Miroslav Cabarka mirodoma na arka.sk
Pondělí Květen 27 23:25:37 CEST 2002

> nedostatocne som sa vyjadril. Nejde mi o zdielanie na jednom PC ale po
> sieti. Chcem rozchodit file server na Linuxe a ked uz trochu sa
> skamaratim s Linuxom tak by som chcel vyskusat FireBird SQL server
> ktory pouzivam zatial len na Windows. Ale nie je mi jasne napr. kam sa
> aplikacie instaluju, co su spustitelne subory, proste som total out z
> Linuxu. Sice programujem uz zopar rokov, Windows poznam ako svoju
> zenu, ale Linux mi zatial vela nehovori.

Linuxovy fileserver sa vola samba (www.samba.org), alebo: man samba, alebo
v /usr/share/doc bude adresar samba-doc, alebo podobne. V zakladnej
konfiguracii (out of box) to nechodi, treba editovat /etc/samba/smb.conf a
nastavi niekolko parametrov, ten subor je dobre popisany.

Aplikacie sa instaluju pomocou instalacneho programu - v skutocnosti je to
program na spravu balickov - vola sa v Mandrake urpmi, teda man urpmi.
Alebo trochu surovejsie prevedenie - program rpm - man rpm. Je to velmi
jednoduhe - pod rootom treba zadat urpmi ssh - ak chceme nainstalovat balik
ssh. Program si inteligentne najde z moznych balickov a doriesi aj
zavislosti. BTW boli o tom nedavno 2 pekne clanky na www.linux.sk.

Spustitelne subory su na rozdiel od WIN nie tie, ktore meju koncovku .exe
alebo .bat, ale tie, ktore maju naistalovany priznak spustitelnosti. Ak si
date ls -al /usr/bin vypise sa spusta riadkov, napr jeden z nich:

-r-xr-xr-x    1 root     root        65048 feb 22 07:18 zip*

Na zaciatku riadku -r-x znamena, ze root - to je vlastnik suboru moze subor
citat (r) nemoze do neho zapisovat (pomlcka za r) a moze spustat (x).
Vlastnikom je root, lebo je uvedeny v 3. poli. Blizsie man ls.

Caka Vas trochu (dost) citania dokumentacie.

Prijemny vecer.
--
Ing. Miroslav Cabarka
mirodoma na arka.sk