[linux] web o linuxe pre zaciatocnikov

Gabriel Gajdos Gabriel.Gajdos na ses.sk
Středa Listopad 20 08:22:13 CET 2002

Dňa Po, 2002-11-18 at 19:36, Miroslav Oravec napísal:

> Taki sa nikdy nebudu snazit prejst na Linux, s tymi nepocitajme, su na
> druhej
> strane barikady!

Jedna poznamka:
Pri Win useroch nemusi ist vzdy len o snahu, ale o nutnost...

Priklad (z mojej praxe):
Velka firma postavena a padajuca na Windowsoch... Kazdorocne sa do IT
investuju miliony korun, ktore sa tam utapaju a vzdy je ich nedostatok.
Top manazment sa pyta "dokedy este?". IT-ludia zbytocne vysvetluju, ze
len na legalizaciu SW by bolo treba tri razy tolko prostriedkov...
A v tom pride clovek (ci ludia), ktori zrazu rozsvietia svetlo a
povedia, ze domenovy server nemusi stat desiatky tisic korun... Ze web
server funguje na otvorenych technologiach a IIS je neefektivny. Na male
systemy sa da pomerne efektivne pouzit volna databaza. A v neposlednom
rade: urcite bude existovat skupina uzivatelov, ktori nevyuziju ani len
ten Win32 a nepotrebuju ho, lebo vacsinou pracuju s podnikovym IS cez
telnet... A snad nemusim dodavat, ze pri troche usilia je mozne na
urcite ucely utilizovat aj stare sunky 486 alebo najmensie Pentia (bez
grafiky vykonavajuc urcite rutinne ulohy), ktore inak cucia pod stolami,
v skriniach alebo sluzia ako podstavec pod monitor...

Otazka: Dostanu takito ludia sancu na presadenie svojich vizii?
Odpoved: Vsetko je relativne... ;-)
Realita: Nie je to idealne, ale urcite ideme spravnym smerom...

Ale sledujuc licencnu politiku M$ je jasne, ze cim dalej, tym viac
firiem sa bude orientovat na volne a pritom casto kvalitnejsie
technologie.
Komercny sektor na svoje prezitie potrebuje vyvijat nove produkty a
pytat stale nove a nove licencie za nove verzie. Ale uz aj v oblasti
kancelarskych aplikacii uz niekolko plati, ze nove verzie za niekolko
tisic korun neprinasaju uzivatelom prakticky ziadnu pridanu hodnotu.
A povedzme si rovno, vacsine kancelarskych uzivatelov je jedno, aky
OS/SW maju doma, budu preferovat to, co maju v praci a s cim sa najviac
naucia robit... "Najlepsi softver je taky softver, s ktorym viem robit."

Proces prechodu k OSS samozrejme nebude bezbolestny ani rychly ani
bezchybny! Ale dolezite je vidiet v nom trend, ktory je podla mojho
nazoru v sucasnej dobe uz nespochybnitelny...

> je to ozaj hov...na!

A ked ma o tom pol hodinu presviedca win-admin, ktoreho si inak velmi
vazim a viem, ze vo svojom odbore nieco znamena, tak dokonca zacnem
pochybovat aj o vlastnych (nie prilis velkych) skusenostiach... ;-) Ale
iba na chvilu...

GG