[linux] OT: MacOS X

Juraj Bednar juraj na bednar.sk
Neděle Září 29 10:50:18 CEST 2002

Ahoj,

> je postaveny okolo BSD zakladu.... lebo bsd licencia
> je daleko volnejsia ako gpl, ktora si dava zalezat na
> pravach tvorcov programu.

no, v prvom rade -- Mac OS X _NIE_ je UNIX. Aj na strankach apple sa
dozviete, ze je UNIX based -- skutocne niektore utilitky ma z UNIXu. Ale
ti z vas, ktori cakaju, ze to nastavie cez editovanie konfiguraku v /etc
sa dost mylia. Terminal je tam poriadne skryty a bez nainstalovania
rozneho dalsieho softveru nema sam o sebe nic. Jadro nie je vonkoncom
UNIXove. A dokonca tam standardne nie su dodavane ani iksy, treba ich
doinstalovat podobne ako do Windowsov.

Vzhladom na to, ze bola zalozena na niektorych BSD utilitkach, Apple mal
pravo zobrat vam jednu zo zakladnych slobod, vdaka ktorej Darwin (zaklad
Mac OS X) _NIE_ je Free Software (aj ked open-source definiciu splna).
Totiz, kazdu zmenu _MUSITE_ poskytnut naspat Applu. Co pri free softveri
nehrozi, mate pravo ponechat si zmeny pre seba, co sa niekedy oplati.
Dokonca ani GPL neenforcuje takuto politiku. Teda softver je
nekompatibilny s GPL. Cize apple zobral nieco, co bolo pod peknou free
BSD licenciou a pridal k tomu svoje poziadavky. Pod touto ich
,,restriktivnejsou'' licenciou vratil komunite len to, co zmodifikoval
z povodnych BSD zdrojakov, graficke prostredie a vsetko ostatne je
proprietarne.

       Juraj.