[linux] Linux a Psion 5mx

Matus Horvath horvathm na decef.elf.stuba.sk
Pondělí Srpen 25 01:16:14 CEST 2003

Hi,

prednedavnom som sa v tomto liste pytal ako rychlo asi pojde Linux na
Psione 5mx. Medzitym som sa k jednemu Psionu dostal takze som si na nom
Linux samozrejme vyskusal. Tak si vravim ze mozno niekoho budu zaujimat
moje skusenosti, tak to skusim nejako zhrnut (ak vas to nezaujima,
necitajte to, je to dlhe):

Hardware: Psion 5mx, second hand
          procesor ARM cca 36 Mhz
          pamat 16MB + CompactFlash karta Apacer 128MB
          seriovy port a IRDA (obidva 115200 kbps)
          rozmery 170 x 90 x 23mm, 354g

Psion ma tvar ako velmi maly notebook, ma celkom kvalitnu notebook-like
klavesnicu (ale trochu horsiu ako priemerny notebook). Displej
je dotykovy 640x240 so 4 urovnami sedej a je dost zle citatelny
v zlych svetelnych podmienkach (kvalita asi ako starsie Palm-y).
Blizsie info www.series5mx.com, www.psion.com.

Linux som stiahol z www.psilinux.org. Su tam dva image, jeden
maly ktory obsahuje jadro (2.4.18) a bootloader a druhy ktory obsahuje
osekany Debian Woody. Obidva image treba nakopirovat na CF kartu,
hodit do Psiona a spustit bootloader. Cakal som ze to nebude
fungovat na prvykrat, ale fungovalo! Asi po 10 sekundach nabehla
login: vyzva (init skripty su dost osekane, nie povodne z Debianu).

Po prihlaseni sa s tym malym zazrakom da pracovat ako s normalnym
Linuxom. Kedze procesor je normalny ARM a system je normalny Debian,
ak potrebujem nejaky program ktory nie je k dispozicii defaultne,
staci stiahnut oficialny .deb balicek pre architekturu ARM. Cool.
Funguje aj dselect (a to real time), apt-get defaultne nie je
nainstalovany. Vyhodou procesora ARM je aj to ze sa daju pouzivat
binarky zo Sharpa Zaurusa a z iPaq-ovskeho Linuxu.

Zabudovanych 16MB pamate sa pouziva ako RAM, karta CF je
/dev/hda. Seriovy port je tusim /dev/ttyAM0 a IRDA /dev/ttyAM1.
Funguje zevraj aj zvuk (daju sa prehravat zvuky pomocou sox), ale
to som zatial neskusal. Linux podporuje power management skoro
tak dobre ako nativny system Psionu (co sa tyka vydrze bateriek).

Okrem textoveho rezimu (s virtualnymi terminalmi) sa daju
pouzivat aj X-y. Pouziva sa X server z iPaq-u :) (mozno upravney,
neviem). X-y narazaju na nekvalitny displej, na ktorom skutocne je
problem rozoznat napriklad tmavosedu a ciernu, ale predpokladam
ze so spravou farebnou schemou by to bolo pouzitelne. Po napisani
'startx' nabehnu X-y a blackbox ako WM, ale nie je problem
stiahnut si iny WM z debianu a nainstalovat si ho (napriklad mne
bezi WindowMaker). Trochu problem je s perom, totiz vacsina
WM potrebuje trojtlacitkovu mys a pero ma len jedno 'tlacitko'
(dotyk pera na obrazovku). Da sa to riesit pomocou klavesovych
skratiek pre mysacie klavesy.

Okrem textoveho rezimu a X-ov sa da navyse pouzivat aj system
picoGUI, co je nejake minimalisticke GUI pre PDA (neskusal som)
a OPIE (pripadne Qtopia), co je prostredie pre PDA zalozene
na kniznici QT a okrem ineho ho vyuziva aj Sharp Zaurus.
OPIE planujem vyskusat ale najprv ho musim stiahnut. Obavam
sa vsak ze to bude optimalizovane na farebny displej a s
4 urovnami sedej si velmi neuzijem.

Co sa tyka problemov, Linux mi zatial za cely vikend nepadol
ani raz a X-y sa raz nepodarilo nastartovat (prave ked som chcel
predviest ako krasne startuju ;).
Problemom je nejaka nedokoncena podpora hodin realneho casu,
takze po kazdom reboote hodiny treba nastavit. Na tomto
sa ale zjavne pracuje, jadro ktore som skusal ako prve nastavilo
hodiny vzdy na 1. 1. 2000, novsie jadro co mam teraz dokaze
nacitat cas z EPOC-u (co je nativny operacny system na Psione)
ale nejako ho nevie po reboote zasa ulozit takze EPOC po
reboote ukazuje blbosti.
Problem je aj to ze Linux pouziva zabudovanu pamat ako RAM,
ale v tej pamati ma EPOC ulozene nastavenia, takze po reboote su
vsetky nastavenia EPOC-u v kybli. Ostanu len programy nainstalovane
z EPOC-u na CF kartu (CF karta ma jednu particiu pre EPOC a jednu
pre Linux).
Problem asi bude aj rozbehat nejaku slovensku klavesnicu v Linuxe,
ale zatial som to neskusal, usudzujem len podla otazok v mailing
liste. Vobec rozlozenie klaves je trochu divne, '/' je Fn+U,
'|' je Fn+T... ale da sa na to zvyknut.
Problem je aj to ze CF Apacer ktoru mam nefunguje dobre s Psionom
(ani v EPOC-e ani v Linuxe). Niekedy vyhlasi zly sektor. Zevraj
na 100% funguju karty od PQI a este jednej firmy az do 512MB.
Posledny problem je ze nemam seriovy kabel a neviem ci zozeniem
taky konektor ako je na Psione aby som si ho mohol vyrobit.
Kabel inak stoji strasne peniaze, tusim 2000 Sk. Ale IRDA to isti,
funguje uplne normalne (irattach a tak).

Takze zaver: mam paradny Linuxovy stroj (takmer) do vrecka,
bezi mi na nom obstojne rychlo gcc (kompilacia 10kB zdrojaku
za 10 sekund, Hello World za asi 4 sekundy) a vselico ine.
Mohol by byt trochu rychlejsi a mohol by mat kvalitnejsi displej,
ale da sa to vydrzat. A este by to chcelo 256MB CF kartu.
Aha, zabudol som este povedat ze second hand Psion ma vysiel
na 5000 Sk bez CF karty.

Matus Horvath

ICQ: 33936477
mailto:horvathm na decef.elf.stuba.sk