[linux] QoS v linuxe - zopar drobnosti

M.F. PSIkappa psi na talker.sk
Pondělí Únor 24 12:53:44 CET 2003

Zdravim,

On Mon, 24 Feb 2003, Ivan Malich wrote:

> Zdravim, damy a pani
>
> Mam par otazociek tykajucich sa QoS v linuxe:
>
> 1. Router ma 3 sietovky - eht0 - eth2. eth0 je vonkajsi interface (do
> inetu), eth1 a eth2 su vnutorne. Kedze vsetky zalezitosti v QoS sa
> tykaju zvlast kazdeho interfejsu, ako urobim shaping/priority pre eth1 a
> eth2 spolu? Na obidvoch mam navesanych klientov a rozdelovanie
> potrebujem robit spolocne.

Ano, da sa to, vola sa to IMQ, treba patchnut kernel a iptables.
http://www.trash.net/~kaber/imq/

> 2. Filtre su v prikaze tc definovane napr. takto: 'match ip src
> 1.2.3.4'. Ako sa robi, ked chcem vsetko ine okrem 1.2.3.4? Alebo vsetky
> porty okrem 80 napriklad? Napadlo mi najprv vyhodit vsetko, co nechcem,
> do inej triedy a ostatne proste ostane, je to vsak v niektorych
> pripadoch dost tarbavy sposob.

Predpokladam, ze pod filtrom myslis u32. Logika ako to funguje je asi
takato:
1. ak nieco nefiltrujes, tak to ide do default class
2. ak to filtrujes tak to ide do prislusneho class
3. rozhoduje poradie a priorita filtrov.

Tomuto systemu sa nadava pozitive match a je dost rychly. Kedze v konecnom
dosledku ten packet musi skoncit v nejakom class, tak ide len o vec zvyku.
Cize: s nizsou prioritou matchnes port 80 a priradis do prislusneho klasu
a s vyssou prioritou matches vsetky porty a spravi to co chces.

> 3. Ako je to s vykonnostou (zo skusenosti), ked pouzivam oznacenie
> paketov pomocou iptables a nasladne pomocou oznacenia sa zadeluju pakety
> do tried? Je to podla mna (nemam zatial nejake velke skusenosti s QoS)
> najjedoduchsi sposob, ako vyriesit niektore zlozitejsie situacie.

No vec sa ma tak, ze existuju 3 bezne sposoby a jeden "hacknuty" ako pouzivat
filtre a priradit toky do class. Co sa tyka vykonnosti, tak najpomalsi je
u32, ale ten je zas najvseobecnejsi a niektore veci sa daju len pomocou
neho. Fw filter je slusne vykonny a ma dost dobre moznosti a najrychlejsi
je rt filter, ale ten sa v bezne praxi pramalo pouziva, kedze nepozna veci
ako porty, protokoly a tak...
No a ten "hacknuty" sposob je cez patchnutie iptables, kedy sa da pomocou
targetu v iptables sahat do queueing.

> 4. Nevedeli by ste mi poradit nejake rozumne parametre (quantum,
> burst....) na pouzitie s HTB? Nieco som len tak skusal a zistil som, ze
> niektore parametre maju pomerne velky vplyv na plynulost datoveho toku
> (pomerne jednoducho sa to da uplne rozhasit). Mam linku okolo 350 kbps.

hmm, tu sa dost tazko radi, ked neviem, co vlastne chces dosiahnut.
Existuje zopar dobrych odporucani, ako napr. ze sa nemaju pretazovat
class, cize sucet vsetkych class musi byt tvojich 350 kbps.
Dalej quantum je zavisle od mtu, cize normalne (ethernet) musi byt quantum
z intervalu 1500 - 60000 (horna hranica je natvrdo v zdrojaku). Z toho
vyplyva, ze nejmensi klas je 16kbit/s
HTB ma celkom slusnu dokumentaciu a s konkretnymi otazkami sa mozes
obratit na mailing list LARTC, kde ti asi najviac poradia Stef Coene a Martin
Devera.

Vsetko dolezite najdes na tychto strankach:
www.lartc.org
www.docum.org

--
`)_|_('       PSIkappa