[linux] SK-nic zosalel trocha OT

Juraj Bednar juraj na bednar.sk
Sobota Leden 18 12:14:35 CET 2003

Ahoj,

> Elektronicky podpis je uz na Slovensku de facto vyrieseny vyse roka. Po
> tom co pracovnici Ministerstva hospodarstva jemne povedane "posrali" svoj
> vlastny navrh zakona o elektronickom podpise, sa dostal do parlamentu
> navrh poslanecky vypracovany Slovenskou informatickou spolocnostou, ktory
> na nasu radost presiel (na rozdiel od toho z MH). Meno poslanca, ktory sa
> o to zasluzil pochopitelne nepisem, aby som mu nerobil reklamu, ktora by
> sa niekomu nemusela pacit. :-)

to je sice vsetko nadherne, akurat pocas toho roka akosi neexistovali
vyhlasky, na ktore sa dany zakon odvolaval, cize platnost zakona je
onicom.

> Nerobme si ale iluzie. Chybaju certifikacne autority.

certifikacne autority su, problem je skor s NBU, ktory je neskutocne
zaspaty. Certifikacne autority boli u nas este pred zakonom o el.
podpise a hned ziadali o statut akreditovanej CA. Momentalne im
neudelili ani moznost byt neakreditovanymi CA.

> To by este ani tak
> nevadilo, lenze chybaju aj prostriedky na ich zriadenie. A pri moznostiach
> hladania dalsich zdrojov financii a hlavne rychlosti akou sa v tom state
> veci zriaduju, menia a riesia, sa realneho pouzivania elektronickeho
> podpisu v praxi dockame za... ani si netrufam odhadnut. :-/

No, NBU povedal, ze prve CA by mohol schvalit v priebehu troch mesiacov.
Ale je fakt neskutocne zaspaty.

> Takze nam ostava len dufam, ze byrokraticky system nebude uvedeny do praxe
> a ze namietky API na Protimonopolny urad a jeho nasledne konanie nieco
> vyriesia. Lenze to je len opat mala (citaj takmer ziadna) nadej. Tento
> Protimonopolny urad sa uz totiz raz blisol svojou "aktivitou" presne pred
> rokov vo veci zdrazovania telefonickeho dial-up pripojenia.

Telecom nemal monopol na pripojenie do Internetu. Mal monopol na hlasovu
sluzbu. Ak sa ti nepacilo, mohol si sa pripojit mikrovlnou. Vacsina ludi
si vybrala telecom preto, ze je najlacnejsi. Trosku divna logika. Uz som
par rokov pripojeny mikrovlnou, takze nechapem, o akom "monopole" tu
hovorite. Nemam ani pevnu telefonnu linku, lebo som si vybral mobilneho
operatora....

              J.