[linux] ako naspat Debian?

Miro Bobovsky bobovsky.miroslav na ives.vs.sk
Pondělí Červenec 21 18:20:32 CEST 2003

> Koli zbytku rodiny, ktora si potrebuje vybavovat postu, surfovat
atd. som
> nainstaloval na druhy disk Mandrake 9.0
> LILO som dal zapisat do MBR na hda.
> Teraz s vsak neviem, ako sa naspat dostanem k Debian-ovi. Najlepsie,
aby som

> mohol zatial bootovat obidva.
Tvoj problem je ze neuvazujes s cim robis. bezohladu na to ci ide o
debian alebo NT 4000
Ak bootujes z HDD tak najskor sa pouzije MBR a dosacke MBR funguje tak
ze pozrie ktora zo 4 particii je aktivna a z tej particie pouzije boot
zavadzac.

Lilo sa da naistalovat do particie alebo aj priamo do MBR.
Ak by si mal z kazdeho linuxu LILO v particii nie v MBR tak by si
vedel lubovolnym prg napr aj dosovym MBR (fdisk /mbr) pomocou toho ze
prepnes danu particiu za aktivnu zabootovat rozne nezavisle lilo.
Nemusis ale pouzit dosove MBR lebo aj linux (debian) ma pekne MBR
ktorymi si vies vybrat jednu zo 4 particii ktore maju bootovat bez
ohladu na priznak aktivnosti particie.

Ak dany zavadzac ale natrepes priamo do MBR (tvoj pripad ze si tam
vopchal lilo) tak ho musis naucit bootovat ine systemy.
Linux napr tak ze v /etc/lilo.conf spravis zaznam ze toto debian jadro
a teto rootfilesystem = tato polozka.
Tiez mas ale moznost povedat ze tato polozka = zabootovat "other
ssystem" t.j. lilo len nahra zavadzac systemu z danej particie (kde
moze byt lilo od inej instalacie)

Nuz preco takto komplikovane pisem ... lebo tvoj problem je treba
vyriesit podla toho ako si debian naistaloval.
Ak si jeho lilo s jeho configom dal tiez priamo do MBR tak je jasne ze
si ho prepisal a teda musis obe konfiguracie dat do "jedneho lila"
a ci bude z mandrake alebo debianu je jedno.

Osobne sa priklanam za zasadu VZDY sa davat len do particie a nie do
MBR lebo potom preplacnutim MBR inym "aktivnym" systemom typu Win4000
alebo Mandrake automatic ci redhat automatic install a pod stratis
moznost jednoducheho prechodu.
Navyse tie MBR programy su mnohokrat linky na fyzicke data v ich
particii takze "nulovanim" particie mandrake "ked od neho pojdes prec
sa moze MBR program (nie tabulka) posahat a nebootnes z HDD nic.

Zaver: uvedom si CO JE TO HDD a ako funguje bootovanie a co chces
spravit.