[linux] Re: linuxovy zelenac - Dusand

Matej Pivoluska pivoluska na matfyz.cz
Pátek Červen 20 20:31:39 CEST 2003

> Mam Mandrake 9.0. Mam na ploche subor
> opera-6.0-20020218.1-static-qt.i386.deb. To je ta Opera. Ale neviem,
> ako to tam mam nainstalovat. Nejakom v prikazovom riadku?

Stiahol si si operu pre Debian. To je ina distribucia Linuxu ako Mandrake,
ktora vyuziva iny typ balickov. (Nepresne to prirovnajme k arj vs. zip.) Da
sa to sice nainstalovat, ale je to trochu komplikovane. Treba rozbalit ten
deb balik rucne a potom z neho vykopirovat subory. Nejdem tu teraz sachovat s
prikazmi ar a tar, ak by Ta to zaujimalo, tak si precitaj clanocek
http://www.root.cz/clanek/1659 , skus to otvorit cez mc (Midnight Commander),
ktory spustis z prikazoveho riadku, malo by sa to dat vybalit.

Existuje aj jeden nastroj, tusim sa vola alien, ktory dokaze premenit
debianovsky balicek na rpm so vsetkymi nalezitostami (aj informacie, ktore sa
zapisu do rpm databazy, zavislosti, etc.)

Plocha by mala mat byt podpriecinok Desktop v Tvojom domovskom.

Dalsia moznost je stiahnut spravnu verziu opery - pre Mandrake. Kedze vysla
nedavno Opera 7.11, tak si ju hadam stiahni z
http://www.opera.com/download/index.dml?platform=linux , ak chces. Ked to
budes stahovat, tak nezabudni zaskrtnut volbu "QT Shared 	RedHat 8/SuSE
8.1/Mandrake 9  	3.6 MB"

Potom sa prihlas ako root (cez su, napriklad) a pomocou prikazu rpm to
nainstalujes. Takto:

rpm -i opera-subor.rpm

(Prepinac -i znamena, ze sa bude instalovat balik, ktory je v subore subor,
pre dalsie volby si precitaj man rpm, pripadne info rpm)

> A mam dalsiu otazocku. Je dolezite, ktore graficke prostredie
> pouzivam (GNOME alebo KDE)? Pretoze asi nie je dobre stale ich
> striedat. KDE je asi najrozsirenejsie, ze? Ale GNOME mi je taky
> sympatickejsi :) Takze je dolezite, ktory budem pouzivat? Alebo to je
> jedno?

Je to v podstate jedno. Ked je Ti GNOME sympatickejsie, tak pouzivaj GNOME. Ta
verzia 2 je podla mna pre takych ako ty priam stvorena. A kludne ich mozes aj
striedat. Ja napriklad striedam medzi KDE a Sawfish - KDE sa dlho natahuje,
ale pre dlhu pracu mi vyhovuje. Ak potrebujem len nieco rychlo kuknut na nete
a potom to vypnut, tak sa nalogujem do Sawfish, ktory sa natiahne okamzite,
lebo je to len Window Manager.

mP