[linux] Mrznuci linux, migracia na FreeBSD?

Vinclav Erich vinclav na ives.vs.sk
Úterý Březen 25 09:27:15 CET 2003

On 24 Mar 2003 15:24:18 +0000, Peter Ronai wrote
*** kratene
> K alternativam: Freebsd je celkom pekna hracka a pomerne stabilna.

Veta na flame. Ako mozes nazvat hrackou spickovy system... Nerozumiem.

> Co sa tyka beznych veci absolutne vyhovuje. Ma slabsiu hardverovu
> podporu ako linux, mensie mnozstvo binariek sa volne povaluje po
> sieti a kompilacia kernelu je trosku zlozitejsia (z pohladu linuxaka

Absolutne zavadzanie... Kompilacia je daleko jednoduchsia... Je pravda, ze
nenajdes predkompilovane jadra ako napr. v Debiane pre SMP, ale prekompilovat
jadro s podporou SMP je zalezitost na cca 10 min (podla rychlosti stroja...)

> co to robi prvych par krat). OpenBSD je na tom podobne ake Free, len
> nema SMP podporu co ale nemusi vadit. Vyhoda oproti linuxu aj
> FreeBSD je velkost a neexistencie zbytocnosti (uvadzam koli tomu ze

FreeBSD ma daleko menej zbytocnosti ako linux, samozrejme zalezi ako
instalujes. Pokial si das iba minimalny system, vystacis s cca 50 MB. Aj z
toho je ale dost vela perl (je s BSD dost previazany a bez neho to nejde :().
Podpora hardware je plne dostacujuca. Mas ovladace na prevaznu vacsinu
hardware. Jediny problem som mal s radicmi BusLogic (?). To ale presne
uvadzaju ako nepodporovany priamo v uvode...

> [...]
> je velmi slaba priama podpora hardveru (existuju 3rd party drajvre),
> deklinacia linuxu od mainstream UNIXov je na tomto OS pre linuxaka
> pomerne dost citelna (su tam kadejake veci ktore na linuxe nie su a ani
> ich k beznemu serveru tam mat nechces) ale sol9ka sa da nainstalovat
> rychlo a lahko a ma mnoho OSS binariek priamo v distre.
> Vo vsetkych troch pripadoch je sa treba cosi navac naucit a skontrolovat
> HCL.
> Pokial to ma byt spravene co najskor, zober OpenBSD lebo to nainstaluje
> za par minut aj male dieta, pokial velmi robustne FreeBSD, pokial

hmm... myslim ze Peter nie je male dieta a nepotrebuje barlicky...

> pozeras do neistej buducnosti (svojej aj spolocnosti) vol Solaris.
> Co sa tyka ext2 supportu - BSDcka maju myslim obe readonly support a
> Solaris ma OSS driver ktory sa ale da skopat iba na verziach <=8, 9ka
> zatial nic.

bez problemov pre ext2, ext3 ide RO, viac som ani nepotreboval, ale funguje OK

hmm... tak take velke IDE disky som este na FreeBSD netestoval, pisu ale
jednoznacne, ze 2048 GB subory pracuju urcite a mali by az do 4TB, z toho
vyplyva (alebo odhadujem), kedze nikde nie je explicitne uvedene ci ide o SCSI
alebo IDE, ze to plati pre oba. Taktiez rychlost filesystemu je v sucasnosti
porovnatelna, taktiez vykon jadra.

standartny UNIX ;)

standartny UNIX ;)

tak sme super :)

Vsetko bez problemov funguje, podla mojej skusenosti mozno este spolahlivejsie
ako na linuxe - je to ale iba moj subjektivny odhad - ziadne exaktne merania...

Priam zoznam controllerov mas tu:
http://www.freebsd.org/releases/5.0R/hardware-i386.html#AEN33

Hmm... pokial to nie je vadnym hardverom, tak tazko povedat. Pokial softom,
teoreticky mozes otestovat aj bez instalacie z FreeBSD CD s live systemom. BSD
je ale zname kvalitou prave sietovych zalezitosti, takze tak.

Este mozno poznamka na koniec:
za najvacsiu prednost pokladam prave standartne unixove spravanie sa systemu.
Teda pokial instalujem nieco, co prave nie je zakladom systemu (napr. samba),
instaluje sa to do /usr/local/ konfiguracie do /usr/local/etc/ atd, a nie ako
maju rozne linuxove distribucie vo zvyku do systemovych adresarov /usr/bin
/etc a pod.

--
Erich Vinclav
systémový administrátor, IVeS Košice