[linux] OT: technicka otazka

Andrej Hosna Andrej.Hosna na iblsoft.com
Úterý Květen 20 10:34:35 CEST 2003

nazdarte  ... mam taky mozno mierne uchylny navrh ... ale staci ze ma tisko
vyignorujete. (pozn. koli ascii scheme treba nastavit neproporcionalny font)

Na seriovom porte (ktory je v tychto casoch navyuzity mame k dispozicii +- 25V
max co dokazeme pomerne pekne ovladat). Klasicky ventilator ako sa dodava ku
zdroju je (aspon ten moj) 12 , 2.6W, cca 450mA. Pritom obvody serioveho portu
musia vediet dodavat 500mA.

Takze co budeme potrebovat ...
-jeden PC Fan
-lubovolnu usmernovaciu diodu zo zavernym napatim vacsim ako povedzme 60V prve
co ma napadne a prve co vypadne zo suflika ked nim zahrkam KY130/80. Ide o to
ze log 0 je na seriaku -25V a log 1 +25V a my nexceme nas krasny ventilatorik
prepolovat ze nie ...

- seriovy kabel ktory na jednom konci hnusne zneuzijeme
- napada ma este pripojit za diodu a odpor * nejaky aspon maly elektrolyt
100uF na 16V koli akejsi plynulejsej prevadzke.

Moja predstava je asi takato
                D1     R1        P1
PC (DTR) O-----|>|---=====--+-[-----]---O + fan

                           ---  C1
                           ---

PC (GND) O------------------+-----------O - fan

suciastky
D1 - dioda KT130/80 alebo lubovolna usmernovacia
R1* - odpor aby sme napatie ventilatoru zrazili na unosnu uroven (zalezi od
ventilatora) imho nie je nutny vo vacsine pripadov
C1* - kondenzator aby sme ako tak vyrovnali pulzy pri regulacii spinanim
P1* - poistka 12V/500mA lebo si nexceme odpaskovat seriove porty ze nie ...

suciastky pri ktorych je * mozu byt za urcitych okolnosti a po dokladnom
zvazeni vynechane

Teraz je uz len na nasom softe my_OWN_haxor_cooling_HW_kernel_module prip.
my_OWN_haxor_cooling_daemon ;) aby sme spinali a vypinali DTR na nasom seriaku
tak aby sa nam ventilator tocil podla toho ako xceme my.

Podotykam horeuvedeny text je cisto vytvorom mojej prebujnelej fantazie a
zatial nikdy nebolo dane zariadenie vytvorene a uvedene do prevadzky(aspon
teda mnou nie). Ak sa niekto rozhodne nieco podobne vytvorit a skusat
odporucam pouzit bud nejaku staru AT286 dosku alebo prinajhorsom pridavnu
kartu so separatnym radicom seriakov. Ak si niekdo oddrbka svoj kompik len
preto ze si precital tento text je to jeho problem a ja za to nenesiem ziadnu
zodpovednost(ved ja ani nie som svojpravny :)) .

Dobre deti ...
hor sa do robenia ventilatorov na leto :)
Adino

--
Andrej HOSNA (Andrej.Hosna na iblsoft.com)
IBL Software Engineering, http://www.iblsoft.com