[linux] upgrade servera

Lubomir Host rajo na Idea.Platon.SK
Úterý Listopad 25 11:53:27 CET 2003

> data journaling zabezpecuje to, ze zapisane data su naozaj zapisane, co je
> vec ktoru metadata journaling nezabezpeci. Zurnalovanie metadat zabezpeci
> konzistenciu filesystemu ale nie to ze nepridete o zapisane data. Toto
> riesi zurnalovanie dat.
>
> Viem ze je to pomalsie, ale tu nejde o rychlost ale o spolahlivost.

    V tvojom vysvetleni sa mi nieco nepozdava.

    Ja si metadata journaling predstavujem takto:

    1. na koniec journalu sa zapise, kam sa do datovej oblasti disku
       ide zapisovat, teda sa zacne dalsia transakcia.

    2. zacnu sa zapisovat data do datovej oblasti. Ak disk povie, ze su
       data zapisane, upravia sa metadata v datovej oblasti (zvysi sa
       pocet odkazov v adresari, opravia casy pristupov k suborom
       a pod.) a do journalu sa na koniec napise ze transakcia prebehla
       uspesne.

    3. zacne sa dalsia transakcia --> bod 1.

    4. Ak je journal na konci, ide sa opat odzaciatku.

    Ak dojde k vypadku pocas zapisovania dat, pri opatovnom starte
    systemu sa precita posledna neukoncena transakcia, opravi sa data
    oblast, zmaze journal a fici sa dalej.

    Data journaling si predstavujem takto:

    1. na koniec journalu sa zapise, kam sa do datovej oblasti disku
       bude pisat a ake data (aj data sa pisu do journalu).

    2. rovnaky postup ako v predchadzajucom pripade

    3. rovnaky postup ako v predchadzajucom pripade

    4. rovnaky postup ako v predchadzajucom pripade

    Ak dojde k vypadku pocas zapisovania dat do datovej oblasti, zo
    zjournalu by sa mali tieto zapisovane data vediet znovu zapisat. Ale
    prave tu ja vidim jeden problem:

    Co ak dojde k vypadku pocas zapisovania dat do journalu (pri data
    journalingu). Pri opravovani filesystemu pri mounte o tieto data
    musis taktiez prist, lebo su nekonzistente (neni tam znacka, ze
    v journale su data zapisane dobre). Ak dojde k vypadku po zapisani
    journalu, tak tieto data obnovit vies.

    Predstav si dva rovnake servery, ktore maju zapisovat tie iste
    data na disk, ale jeden zo serverov pouziva data journaling a ten
    druhy journaluje iba metadata. Teraz budes tieto dva servery
    v nahodny okamih zhadzovat (naraz!). Povedzme, ze sa velmi nudis
    a nemas nic ine na praci alebo ides testovat schopnosti
    journalovania. Takze das zapisovat vacsie kvantum dat a v nahodny
    okamich servery vypojis z elektrickej siete.

    Otazka:

        Predpokladam, ze pri data journalingu budu tie data malicko
        rychlejsie zapisane v journale ako pri metadata journalingu
        (lebo metadata journal musi po zapisani dat do datovej oblasti
        este spravit opravu metainformacii v datovej oblasti, aby sa
        transakcia mohla povazovat za ukoncenu).
        Musia sa vsak zapisovat este raz do datovej oblasti.

        Takze data journaling sa ti vyplati, len ak by k vypadkom
        dochadzalo medzi tym, ked uz su na systeme s matadata
        journalovanim data zapisane v datovej oblasti, ale este nie su
        opravene metainformacie. Ako dlho (percentualne) trva
        prepisanie metainfromacii oproti zapisu datovych udajov?

        Oplati sa pouzivat data journaling ked zapis trva 2x dlhsie?

   rajo

--
Lubomir Host 'rajo' <rajo AT platon.sk>        ICQ #:  257322664
Platon Software Development Group              http://platon.sk/