[linux] Zopar otazok

Juraj Bednar juraj na bednar.sk
Středa Září 10 13:03:15 CEST 2003

Ahoj,

> Nedavno som si zakupil novy disk (80 GB), takze mi to umoznilo nainstalovat si okrem
> Windowsu uz aj Linux (konecne). Mam ale zopar otazok:
>
> 1. Linux (Mandrake 8.2) sa mi vidi nejaky pomaly. Prezeranie PDF suborov je pomale, ked si pustim
> MP3 prehravac, tak je to este biednejsie. Presuvanie okien je tiez pomale, ako keby som mal
> CPU 486. Takisto prehravanie videa MPG je trhane, este som neskusal DivX, ale s tym to asi
> ani nepohne.
>
> Moja zostava: AMD K6-2 366 MHz, 64 MB RAM, 80 GB HDD (nedavno kupeny), 4 MB Video pamet
>               grafika SiS na doske.

Mandrake 8.2 je v prvom rade rok stara distribucia. Odvtedy sa
toho vela zmenilo, okrem ineho aj akceleracia pre SiS chipsety.

Video odporucam prehravat cez MPlayer.

Este jedno male upozornenie: priamy upgrade z 8.2 nefunguje, treba ist
cez 9.0.

> 2. Potreboval by som zozalohovat MBR (prvy sektor na disku) pomocou prikazu dd. Niekde som
> to cital, ako tento prikaz pouzit na toto zalohovanie, len si nemozem za nic na svete
> spomenut, kde som to cital. Alebo by stacilo iba vytvorit startovaciu disketu? Potrebujem
> tuto zalohu z toho dovodu, ak by som nahodou preinstalovaval Windows alebo formatoval
> nejaku particiu disku, tak aby my zo startu nezmizlo menu na vyber OS.

staci nabootovat prve cd mandrake. V bootovacom menu hned na zaciatku
stlacit F1 a napisat rescue. Potom, co cd nabootuje staci zvolit moznost
Reinstall bootloader.

> 3. Da sa nastavit rychlost CD mechaniky pri citani? Pod Windowsom sa to da nastavit
> v programe Nero Drive Speed. To len kvoli tomu, aby mi mechanika nehucala, ked prechadzam po
> nejakom CDcku.

hdparm -E 4 /dev/cdrom

nastavi rychlost cdromky na 4 (nie som si isty, ci v mandraku /dev/cdrom
ukazuje na zariadenie cdcka, ale na /dev/hdX to pojde, kde X je pismenko
a-d, cislo disku).

  Juraj.