[linux] Knoppix,swap a Fat32

Martin Kyrc martin.kyrc na developers.sk
Středa Prosinec 22 22:55:03 CET 2004

ahoj,

On 22.12.2004 22:28:16, Marek Slebodník wrote:
> Stala sa mi taka zvlastna vec.
> Mal som jednu 32GB particiu FAT32. Nabootoval som Knoppixa .
> A co nevidim on si z tejto particie urobil swap disk.

hmm.. zvlastne ze si knoppix len tak z nicoho nic urobil z tvojho
disku particiu... dovod by mal jedine vtedy, keby to bola particia
'linux swap', ale ked pises, ze si tam mal data, tak asi nastala
nejaka 'zrada' :). ok, k tvojmu problemu.

otazka(y):
mas poskodenu fat?
fat je ok (vidis particie), ale nevies precitat data?
bola tam len jedna particia, alebo ich bolo viac?
btw: spustal si knoppix s nejakymi 'zvlastnymi' parametrami?

> Chcel by som sa opytat ci je nejaka nadej na to ze data obnovim.
> Ze ich vsetky obnovim z tym som sa uz rozlucil. Ale kazdy bajt bude
> dobry.

priznam sa, neviem co pred tym ako knoppix zacal pouzivat tvoju
particiu ako swap urobil (ci si ju nejako 'neoptimalizoval';), ale
cisto teoreticky:

1) Predpokladajme, ze tam knoppix nic nezapisal (comu velmi neverim).
vtedy by som tipoval problem len na poskodenu fat tabulku.
riesenie:
na tento tip problemov (mne osobne uz niekolkokrat pomohol) pouzi
'gpart', ten dokaze najst particie a obnovit tabulku rozdelenia disku
(fat).
ako?:
vloz disk do ineho pocitaca (samozrejme linux;) a tam skusaj gpart,
alebo nabootuj knoppix (uz ta asi nepresvedcim:) a skusaj gpart.
(ako pracovat s gpart: precitaj man gpart :)

iny sposob je, ale to by si musel vediet rozdelenie particii, (napr
vypis z fdisk-u), nanovo vytvorit rovnake rozdelenie a zapisat.

2) ak knoppix zapisal nejake data na tu tvoju povodne fat32
particiu(e), tak stale existuje sanca. prides vsak o cast dat (tie
ktore prepisal). problem by mohol nastat, ak knoppix zapisal na casti
disku, kde sa nachadzal zaciatok particii... vtedy ti gpart nepomoze,
pretoze nebude vediet najst zaciatok particie...

3) disaster recovery = su poskodene zaciatky particii
tak tu ti uz neporadim... mozno len priamy pristup na disk a
pospajanie si suborov (napr: cat /dev/DEVICE)

jedno doporucenie: pred tym, ako sa zacnes hrat s diskom, urob si
zalohu disku (najlepsie presny obraz (dd)). to preto, lebo nie kazda
operacia ktoru vykonas je vratna (napr: zapis rozdelenia disku)

> Vopred vdaka za akekolvek riesene aj pod Win aj Lin.

pod win ti veruze nepomozem...

horol