[linux] utilita na pridelovanie pasma

mmp na gymzv.sk mmp na gymzv.sk
Sobota Červenec 31 10:45:31 CEST 2004

Fedoru sice osobne nepouzivam, ale tieto veci by mali byt spolocne pre vsetky
linuxy...
Co sa tyka prerozdelovania pasma pre jednotlivych studentov, ide o dost narocnu
ulohu, sam presne neviem, ako ju riesit; mozno poradi niekto iny. Mozem pomoct
iba s najstrojmi, ktore poznam.

Najviac "lowlevel" nastroj na traffic shaping su programy z balika iproute -
konkretne program tc. Cely traffic shaping sa odohrava v jadre OS, takze treba
ma podporu zakompilovanu. No tc nie je az take jednoduche na pouzitie uz len
preto, ze nerobi len prerozdelovanie pasma, ale napriklad moze aj prehadzovat
poradie paketov (prioritnejsie prve) a tak. Jeho dokumentacia je dost slaba, ale
v dostatocnej miere ju vynahrazda www.lartc.org. Pri pouzivani tc si treba
naozaj dobre prestudovat LARTC a vediet, co su to qdisc-y (frontove discipliny)
a ktore sa na co pouzivaju.

Na trosku vyssej urovni pracuje tcng, ktore ma aj nejake celkom zrozumitelne
konfiguracne subory.