[linux] OT: List na urad vlady SR v suvislosti so SWPat

Vojtech Zachar 9zachar na pauli.fmph.uniba.sk
Sobota Květen 15 23:09:04 CEST 2004

Nasledujuci list zajtra (nedela) vecer poslem veducemu uradu vlady SR.
-----> urad na vlada.gov.sk
Ak budete mat k listu pripomienky (zmeny/upresnenia), budem vam vdacny
ak mi ich oznamite (aj drobnosti). Ak sa s nimi stotoznim, do
listu ich zakomponujem. Ak bude mat niekto vazne vyhrady a presvedci
ma, list mozno neposlem.

Som rozhodnuty ho poslat v mojom mene - ved je to moj pohlad.
Este uvidim, ako sa k tomu vyjadria ostatni na sk-help na ffii.sk.
Mozno svoje "pohlady" spojime do spolocneho listu.

Do listu linux@*sk to posielam koli tomu, lebo predpokladam, ze existuje
niekto, kto sa v tom lepsie vyzna a moze mi poradit co v liste vylepsit.

    Vojto

Vazeny pan Hudec,

tento list Vam posielam ako veducemu uradu vlady SR.

Ziadam Vas, aby ste s jeho znenim oboznamili clena vlady, ktory bude v
tento pondelok/utorok rozhodovat v Europskej komisii (konkretne
Competitiveness Council) o prijati/neprijati navrhu direktivy o
Softverovych patentoch (Proposal for a Directive of the European
Parliament and of the Council on the patentability of
computer-implemented inventions).

Zial, dozvedel som sa o tomto navrhu len nedavno a tak na serioznu
diskusiu s nasim zodpovednym predstavitelom do pondelka pravdepodobne
nebude cas.
Nikde na Internete som sa nedozvedel, kto nim vlastne je.  Kto bude v
tomto hlasovani Europskej komisie v Bruseli, 17.-18. maja zastupovat
Slovensku republiku? Mozno mi to budete vediet povedat.  Ide o politicku
oblast (policy area): Competitiveness (Internal Market, Industry and
Research)

K dovodu pisania tohto listu:
Som student informatiky FMFI UK, Bratislava. Som v piatom rocniku a
vlastne si uz hladam pracu na plny uvazok. V IT odbore samozrejme. S
pocitacmi prichadzam do styku v podstate kazdy den, uz skoro 15 rokov.
Je to moj pracovny nastroj.

Navrhovana direktiva o softverovych patentoch zavadza institut patentu
pre softver. Dovodom ma byt zrychlenie pokroku v tejto oblasti. Z
vlastnej skusenosti vsak viem a potvrdzuju to aj moji kolegovia,
programatori, ze vyvoj softveru ide tak rychlo, ze studovat patenty je
strata casu. Jednoducho povedane, no v skratke to vystihuje podstatu
problemu. Nase skusenosti sdielaju aj kolegovia zo Spojenych statov,
kde softverovy patent uz maju zavedeny a teda s nim maju osobnu
skusenost. Konkretne dovody najdete na stranke:
http://www.gnu.org/philosophy/philosophy.html#AboutFreeSoftware

Pri programovani neprichadzame na inovativnu myslienku (ktoru by podla
direktivy malo byt mozne patentovat) postupne, tak ako je to v inych
oblastiach (strojnictvo, chemia, biologia, ...). Myslienku rovno
naprogramujeme. Teda postup je opacny nez v ostatnych odvetviach.
U "nas" - programatorov, plati: Najprv myslienka, potom (rutinna)
realizacia.  Programatori skoro nikdy nehladaju postupy AKO nieco
urobit, ale CO urobit. Pretoze AKO - to sme sa uz vsetci naucili na
kurzoch programovania. Pripadny softverovy patentovy zakon by vlastne
siel proti tomuto zauzivanemu postupu programovania, pretoze programator
(vyvojar softveru) by tak-ci-tak sam musel prist na to CO chce urobit a
potom by krvopotne musel v patentnych archivoch vyhladavat, ci uz niekto
na to CO neprisiel. Pretoze od tejto chvile uz jestvuje v podstate jasny
a jednoznacny postup AKO dany problem riesit.

Tych dovodov proti prijatiu direktivy je viac. Moj postoj - postoj
cloveka, ktoreho predovsetkym by sa zakon tykal je takyto:
Zakon by mi v mojej praci nijak nepomohol - naopak ovela by mi ju ztazil
(praca navyse pri vyhladavani relevantnych patentov).

V pripade, ze by som patenty uplne ignoroval (teda by som ich ani
nepouzival - nevyuzival ich intelektualnu hodnotu), riskoval by som, ze
vytvorim nieco, co ma uz niekto patentovane. Je niekolko moznosti (3),
ako sa s tym vysporiadat, no ani jedna z nich nie je pre podnikanie
programatora priazniva. Ak dovolite, s detailami Vas teraz nebudem
zatazovat.

Ako som povedal, moj nazor zdielaju aj dalsi kolegovia v oblasti IT. V
ramci EU bola Nadaciou pre slobodnu informacnu infrastrukturu spustena
kampan na zabranenie prijatia direktivy o Softverovych patentoch v
podobe, ktora by vazne mohla narusit konkurencieschopnost malych a
strednych firiem zaoberajucich sa vyvojom softveru.
Napriek tomu, ze Europsky parlament ju 27. Septembra 2003 pripomienkoval
a doplnil 64 navrhmi, podla poslednych informacii, Competitiveness
Council sa pripomienky chysta z velkej casti ignorovat a vacsina clenov
je rozhodnuta direktivu prijat v povodnej (pre maly a stredny IT biznis
DESTRUKCNEJ) podobe.
Informacie o tejto medzinarodnej kampani najdete na stranke:
http://www.ffii.org/

Aby som to zhrnul: Dovolujem si Vas poziadat o sprostredkovanie mojho
nazoru relevantnemu clenovi vlady (je mozne, ze to bude povereny
zastupca clena vlady SR), ktory bude mat hlasovacie pravo na zasadnuti
Competitiveness Council v dnoch 17.-18. maja 2004, konanej v Bruseli.
Uvedenu direktivu ziadam:
- PRIJAT v zneni spolu s doplnkami (bolo ich az 64) Europskeho
  parlamentu z 27. Septembra 2003, ktore zarucuje prijatelnu podobu
  direktivy
- resp. ju NEPRIJAT alebo poziadat CC o ODLOZENIE hlasovania, v pripade
  ignorovania co len casti doplneni Europskeho parlamentu.
  V pripade odlozenia hlasovania som pripraveny blizsie vysvetlit moj
  (nas) postoj k tomuto problemu

Verim, ze sa Vam podari napriek kratkosti casu moj nazor tlmocit.

Zostavam s pozdravom,

    Vojtech Zachar ml.

    Salgotarjanska 12
    Banska Bystrica

    mobil: 0908/515765
    e-mail: Vojtech.Zachar na st.fmph.uniba.sk

Relevantne odkazy:
Stretnutie CC v Bruseli 17.-18. maja 2004:
http://www.eu2004.ie/templates/meeting.asp?sNavlocator=5,418,13&list_id=223
Nadacia pre slobodnu informacnu infrastrukturu
http://www.ffii.org/
Free Software
http://www.gnu.org/philosophy/philosophy.html#AboutFreeSoftware