[linux] OT: List na urad vlady SR v suvislosti so SWPat

Peter Surda shurdeek na routehat.org
Neděle Květen 16 01:06:03 CEST 2004

On Sat, May 15, 2004 at 11:09:04PM +0200, Vojtech Zachar wrote:
> Nasledujuci list zajtra (nedela) vecer poslem veducemu uradu vlady SR.
[cut]
Prilis rozvlacne a neefektivne. Neplet tam ziadne GNU ani nic take. Na
politikov musis prachami :-).

> Zial, dozvedel som sa o tomto navrhu len nedavno a tak na serioznu
> diskusiu s nasim zodpovednym predstavitelom do pondelka pravdepodobne
> nebude cas.
> Nikde na Internete som sa nedozvedel, kto nim vlastne je.
Ja som s tym mal tiez velke problemy, ale podla mna by to byt minister
skolstva Martin Fronc.

Navrhujem nieco taketo, a aj by som to poslal ale neviem kam :-(:

-------------------------------------
V direktive ide o "Patents for Computer Implemented Inventions". Dovod na tuto
direktivu sa neuvadza, lebo to akoze je implicitne vsetko jasne: ochrana
investicii do vyvoja, zvysenie investicii do vyvoja, zvysenie sutazeschopnosti
europskych firiem, atd. Toto vsetko su samozrejme chvalyhodne ciele. Co je
vsak zarazajuce, nikde nie su ziadne analyzy, ktore by potvrdzovali, ze
tieto "softwarove patenty", ako sa zjednodusene volaju, tento efekt aj ozaj
budu mat. Vacsina analyz (pravnych, ekonomickych, technologickych), napriklad
tu: http://swpat.ffii.org/analysis/index.en.html
a tu: http://swpat.ffii.org/archive/mirror/impact/index.en.html
totiz poukazuje na to, ze softwarove patenty tento efekt vobec nemaju, ba
mnohe z nich ukazuju uplne opacny trend. Z niektorych analyz je evidentne, ze
investicie do softwarovych patentov a do vyvoja funguju z ekonomickeho
hladiska ako substituty, nie ako komplementy a firmy investujuce do patentov
znizuju investicie do vyvoja.

Na tomto mieste by som z matematickeho hladiska mohol povedat "dokaz ukonceny"
a hotovo. Bohuzial, softwarove patenty mozu mat zdrvujuci dopad na europsku (a
slovensku) softwarovu branzu. Europsky patentovy urad uz totiz (napriek ich
neplatnosti) odsuhlasil vyse 30000 softwarovych patentov, z toho vacsinu
firmam z USA. Tieto patenty sa po odsuhlaseni direktivy stanu retroaktivne
platne, na ukor europskych a slovenskych firiem, ktore doteraz do tejto
oblasti investovat nemuseli.

Nebudem teda hovorit o tom, o akych trivialnych veciach tieto patenty su, a ze
vlastne uz nie je mozne naprogramovat nic bez porusenia tychto patentov.
Hovorim o tom, ze som pred tromi dnami dostal velku zakazku od rakuskej
akciovky, a za 10 minut som na internete nasiel 2 patenty, ktore by som pri
realizacii tohto projeku potencialne porusil. Pravnik firmy specializujucej sa
na softwarove patenty by ich za kratky cas urcite nasiel tucty. Ja to teda
vidim tak, ze ked pridu patenty, odide mi zakazka a Slovensku moje dane za
tento projekt. Popripade v horsom pripade pride patentovy sudny proces, a ja
do konkurzu, a Slovensko nedostane vobec nic.

Myslim si preto, ze odsuhlasenie softwarovych patentov je prilis unahleny
krok, a treba to dorazne zvazit.

S pozdravom,

Peter Surda (Shurdeek) <shurdeek na routehat.org>, ICQ 10236103, +436505122023

--
  Hello, this is Bill Gates and I pronounce Monopoly, er, Windows as Windows.