[linux] distribucia

Martin Kyrc martin.kyrc na developers.sk
Středa Listopad 3 16:12:35 CET 2004

zdravim konferu,
linux pouzivam nejaky ten rok, takze aky-taky prehlad o distr.mam, no
napriek tomu sa obraciam na vas (kedze je to dost nevdacna tema :)
nechcem rozputavat flamewar).

potreboval by som poradit pri vybere vhodnej distr pre rozsiahle
pouzitie  (nasadenie na radovo 10-ky az 100-ky serverov na vzdialenych
miestach).

servery by mali sluzit ako pristupove body do vzdialenych
monitorovanych sieti, no nie pre hlavny sietovy trafic (gw), ale iba
pre monitoring. nazvime tieto serveri 'linux-boxy'. na tychto boxoch
by mali bezat sluzby na zber dat a monitorovanie vzdialenych sieti
(syslog, sietovy trafic (zobrazenie cez web),...) a taktiez sluzby
poskytujuce sietovym zariadeniam vo vzdialenej sieti
(radius,ldap,...).
cast dat z tychto vzdialenych boxov sa bude 'nejako' (scp, rsync,...)
posielat na jedno spolocne centralne miesto.

je toho mierne viac co na tychto boxoch bude bezat, ale v principe je
to jedno (vacsinou sluzby  pre sietovych adminov). myslim, ze pre
urobenie si akej-takej predstavy to staci.

ak by sa jednalo o par boxov, je v podstate jedno aku distr. si
vyberiem (tu ktoru poznam:). zaujima ma vsak vyber vhodnej distr. z
hladiska poctu vzialenych stanic a teda aj ich spolocnej spravy. v
zasade by na kazdom takomto boxe mali bezat rovnake sluzby (samozrejme
s mierne rozdielnou konfiguraciou).

do mojho vyberu pripadaju distr. debian, redhat a freebsd.
(rada, aby som vybral to, co najlepsie poznam tu neobstoji, pretoze je
nas na to viac a kazdy pozna to svoje :), takze mozme predpokladat, ze
vsetky distribucie su rovnako zvladnute. osobne som debian-positive
ale v mojom terajsom okoli je peceny-vareny redhat :)

co by ma zaujimalo:

1. ktora z vyssie uvedenych distr. je na tento ucel najvhodnejsia?
radsej volit cestu 'komercnejsej' distr? (iste zazemie, stabilita,
vhodnost pre taketo rozsiahle riesenie,...)
(osobne pouzivam debian (a na niektorych produkcnych serveroch
testing) a zatial som nemal (vaznejsie) problemy)

2. zaujima ma otazka spolocnej spravy tychto boxov.
celkom by ma potesila taka ficurka, aby som nemusel kazdy vzdialeny
box prechadzat a samostatne aktualizovat (kernel, verzie aplikacii,
pripadne zmeny v konfiguraciach,..). viem, ze sa to da urobit vlastnym
skriptom, no pred casom (rok+) som postrehol informaciu o tom, ze
debian sa dokaze synchronizovat voci nejakej instalacii. urobim zmenu
na nejakej defaultnej instalacii a vsetko ostatne sa podla toho zachova.
(nechel by som pouzit automaticky apt-get upgrade). neviem ako sa
taketo nieco sprava v praxi a ci rh a bsd takuto ficurku obsahuje.

3. nevyzadujem klikatelnu administraciu, mozno preto preferujem debian

4. vyzadujem stabilitu, lahku spravu (najlepsie spolocnu spravu),
dobru podporu balickov, pripadne kompilacie vybranych aplikacii.

5. urcite som na nieco pozabudol, co by bolo vhodne sledovat pri
vybere distr. pre taketo nasedenie. osobne som nikdy taketo nieco
neriesil. ak vas nieco napada, rad si to vypocujem.

6. predpokladany hw, na ktorom to bude bezat bude bezne pc (ziadne
specialne serverove riesenie)

ospravedlnujem sa za rozsah mailu.
za vsetky rady dakujem.

--