[linux] Docbook

Juraj Bednar juraj na bednar.sk
Úterý Srpen 23 12:00:38 CEST 2005

Ahoj,

>    Zdravim, u nas vo firme sa na dokumentaciu pouziva Word. Dost ma to stve a
>    rad by som pouzival nieco co sa da verziovat pomocou CVSka, je to free a
kukni sa po subversion, je to lepsie ako CVS :). (a teda vie versionovat
efektivne aj binarne subory, ale prechod na docbook je asi lepsie
riesenie:).

>    da sa to pouzivat pod linuxom. Napadli ma dve veci, docbook a tex. Nakolko

hrusky a jablka :). kazde je na nieco uplne ine.

>    v texu som uz robil, viem ze to moji kolegovia nezvladnu. S docbookom
>    skusenosti nemam, preto sa pytam ci je mozne ocakavat od docbooku podobne
>    problemy ako od texu: problem s delenim slov, problem so zalamovanim,
>    problem zo slovencinou, problem s editovanim pre BFU?

takto. docbook je format. jeho delenie slov nezaujima a v konecnom
dosledku ani ako to bude cele na vystupe vyzerat. Docbook je o strukture
(teda o tom, o com vlastne malo byt ciastocne aj HTML:). Nepises ako ma
nieco vyzerat na vystupe, ale aku to ma logicku strukturu. Co je linka,
co je nazov kapitoly, na co je kladeny doraz, ...

Potom to nejakym formatterom prezenies do vystupnej podoby. Otazka je,
co ten formatter zvlada. Je ich viacero, pre vela formatov. Az tu
definujes vzhlad (akym fontom ma byt nadpis, ...). Dokonca font sa tusim
v docbooku ani zmenit neda. To uz je samotna transformacia toho, co
chces dostat do vystupu.

Teda:
 - delenie slov je otazka vystupneho formatu a programu, ktory ho do
   neho dostane. Napriklad si mozes nechat vyplut TeX a naformatovat
   cezen (TeX podla mna ziadne problemy so slovencinou a delenim slov
   nema, to si mal asi skor problem ty, uspesne pouzivam TeX dlhe roky a
   na nieco taketo som nenarazil:).
 - problem so zalamovanim: takisto otazka vystupneho formatu
 - problem so slovencinou nema, je to XML (resp. SGML, ale je lepsie
   pouzivat XML verziu). Takze UTF-8. Otazka je, ci to dokaze
   formatovaci program rozpoznat a diakritiku pouzit. Ja som robil
   vystup do HTML cez docbook-utils a islo mi to pekne. Ale formatovacov
   pre docbook je kopec...
 - problem s editovanim pre BFU -- musia sa naucit XML strukturu
   docbooku. To by som ako problem videl. Podla mna je jednoducha, ale
   word to nie je.

>    Pripadne ci poznate niekto nejaky wysiwyg editor pre docbook, ja som
>    skusal xmlmind (nejde spravit PDF ani DOC vo free verzii) a OpenOffice
>    docbook XSL (neslo v 1.1.3).

WYSIWYG editor nemoze existovat, pretoze z toho mozes dostat cokolvek.
Dolezita je pri docbooku struktura, nie "what you get", to je len otazka
stylesheetu a z jedneho docbooku mozes dostat radikalne odlisne
vyzerajuce dokumenty.

   Juraj.