[linux] Re: Linux do skol - vyzva

Martin Sechny martin.sechny na pobox.sk
Pátek Červen 3 22:00:55 CEST 2005

Zdravim.

Napisal som trocha dlhsi prispevok... o tom, co sa mne podarilo
doteraz. Posobim okrem ineho aj na strednej skole (SPSE Presov).

Citovany clanok je sice trochu nevhodne postaveny, ale s jeho
myslienkou uplne suhlasim.

Nedavno som cital (nejaky slovensky casopis) vysledky statistiky
urobenej na zaklade sledovania pristupu prehliadacov na internetove
stranky na Slovensku. Vysledky ma vobec neprekvapili, ale su odstrasujuce:
Podiel OS Windows - 99%, v tom Windows XP zhruba 60 %.
Podiel prehliadaca MS IE - 90 %.

Z vlastnej skusenosti viem, ze oficialne ma Microsoft v slovenskom
skolstve 100 % podporu a na ine systemy nie je priestor, to je aj
stanovisko ministerstva a roznych metodickych uradov. Ak sa vyskytuju
ine systemy, je to len iniciativa spravcu siete, ucitela alebo
specialneho obsahu vyucovaneho predmetu. Ak by som zapocital vsetko,
co sa da, podiel Microsoftu by aj tak bol asi 99 %.

Na nasej skole je uz nejaky cas server s OS Linux Debian, ale to bolo
rozhodnutie predosleho spravcu siete a nikoho z pouzivatelov to
neovplyvnilo, takze si to mohol dovolit. Ja som momentalne v skole v
ulohe aj spravcu siete aj webadmina, aj ucitela. Pretlacil som este
nejake dalsie zmeny - snazim sa zvacsit podiel freeware/opensource na
ukor (nelegalneho) shareware/licenced - napriklad OpenOffice.org ako
alternativa k MS Office, dalsie programy: Mozilla Firefox, Gimp,
IzArc, Dia, Dev-C++, Sun Java. Nainstaloval som este 4x Linux
Slackware ako dual-boot s Windowsom. Obavam sa vsak, ze ked zo skoly
odidem, moja snaha upadne do zabudnutia a to, co som nainstaloval sa
znova bude pomaly zmensovat pri obmene a servise pocitacov.

Teraz tlacim hlavne na ucitelov informatiky a vedenie skoly, aby
pochopili vyznam mojej snahy a aby sa aj zacali tieto programy
pouzivat pocas vyucovania. Doterajsi uspech - IzArc ako alternativa k
Winzipu a Winraru sa uz dostala na vyucovaciu hodinu, potom Firefox
pouziva asi 10 % ziakov, stary Borland C/C++ je nahradeny prostredim
Dev-C++ uplne v ramci vyucovania. S linuxom som zatial nepochodil, ale
snazim sa docielit to, ze v nasledujucom skolskom roku sa "ukaze"
linux na 1-2 hodinach ako alternativa k Windowsu pri vyucovani prace s
operacnym systemom. Viac sa mi asi nepodari. Podarilo by sa, ak by som
ostal na skole ako ucitel informatiky a mal by som to v pravomoci.

Vyhradu k linuxu, ze treba hodiny kompilovat jadro a instalovat - je
to somarina - to robia ti, co si chcu zrychlit fungovanie linuxu na
svojom pocitaci. Ale to vobec nie je nutne, kazda normalna distribucia
linuxu ma uz skompilovane programy, ako aj jadro vo viacerych
verziach, staci si vybrat tu najvhodnejsiu. Mne zabralo instalovanie
linuxu a potrebnych programov do neho naposledy asi 2 hodiny. Vzhladom
na potrebne restartovanie pri instalacii Windowsu, instalacia linuxu
nie je dlhsia ako instalacia Windowsu. Dnes je instalacia linuxu
zrozumitelna, po slovensky, aj graficky. Takze argument s narocnostou
instalacie linuxu neobstoji.

Suhlasim, ze instalovat a starat sa o linux si vyzaduje aj nejake
skusenosti a znalosti, ale na to su predsa urceni informatici a je to
ich praca. Ja (ako ucitel) nechcem, aby maturanti museli vediet
instalovat linux, chcem iba to, aby nemali problem sadnut k stroju,
kde je linux a pracovat.

Preco to nezariadia kompetentni? Napriklad ti, co riadia projekt
Infovek? Asi preto, ze ich "ulohou" je upevnovat monopol firmy Microsoft.

To by som rad vedel, kto je ochotny mne zaplatit za moju iniciativu v
skolstve... hehe. Ak by ma vedel niekto primerane zaplatit, ostal by
som v skolstve a ucil povedzme linux.

Martin Sechny

Podte na navstevu k Wande - k najlepsej priatelke kazdej zeny na internete.
http://www.wanda.sk/