[linux] Re: Linux do skol - vyzva

Nexus nexus na naex.sk
Sobota Červen 4 00:35:47 CEST 2005

Zdravim.

Chcel by som prispiet do diskusie svojimi myslienkami zacinajuceho
uzivatela. Dlhe roky pouzivam Win. Velmi rad by som chcel pouzivat Linux.
Ale neviem, ako presne na to. Windows tazi zo svojich marketingovych tahov a
hlavne to, ze ho pouziva a pouzivala drviva vacsina uzivatelov. Takze nie je
problem sa spytat "kohokolvek", ak sa stane nieco, co sa stat nemalo
(vzhladom na to, ze som servisny technik, tak sa 98% problemov stava medzi
stolickou a klavesnicou).

Viem, ze niektory ludia sa boja opytat sa na to, comu nerozumeju a tvaria
sa, ze je vsetko OK, ze vsetko vedia. Opak je ale pravdou! Viem to z
vlastnej skusenosti. Ked sa niekoho na nieco spytam na temu linux, tak
dostanem taku pohrdavu odpoved, ze si dva krat rozmyslim, ci sa to spytam aj
druhy krat. Navyse plno ludi "straca nervy", ked im nieco unikne, alebo ked
vydia, ze ten druhy s tym ma mensie problemy. Alebo je aj lepsia moznost, ze
dostanem odpoved, ktora mi absolutne nic nepovie. Jednoducho ten, co to vie
hovori, inym jazykom :).

Mal som Mandrake distribuciu linuxu. A to len preto, lebo je pouzivatelsky
najprivetivejsia - co tvrdia viacery. Velmi dlho som sa odhodlaval si to
nainstalovat na pocitac. Ano, nie je to problem, ale urobit prvy krok je
najproblematickejsie. Vsimol som si, ze LNX je v mnohych ohladoch
dokonalejsi, nez je Win. Bohuzial neexistuje "univerzalna ucebnica
polopatistickeho linuxu" (ak to tak mozem nazvat), pre nas - obycajnych
uzivatelov, alebo ako som sa viac krat stretol - looserov (ako niekedy
tituluju skuseny uzivatelia zaciatocnikov). Teraz mam nainstalovanu
Mandrivu, ale narazil som na problem, ze mam prilis novy HW na jeho chod ...
A v textovom rezime nieco dosiahnut ... Nie je to az take tazke, ked viem,
kde to hladat. Ale to musim najprv vediet ...

Mierim tym na fakt, ze pokial by existovala bezplatna linka na podporu
linuxu, kde by sedeli nie len odbornici, ale hlavne ludia, ktory vedia
"spravne" poradit na "hlupost", ktoru uz riesia x-ty krat a zaroven to
vysvetlit polopate, tak by pani z MS pocitili, ze robit kvalitny SW je o
niecom inom, nez zabalit cervivu cokoladu do pekneho pozlatka a dat na pult
... Nepocul som o antiviruse a ani antispywari pre linux. Pre Win ich
existuje viac, nez je vhodne ...

Kazdy z tychto menovanych OS ma svoje klady a zapory. Vzhladom na to, ze som
pouzivatelom Win, by som velmi rad chcel prejst na LNX. Hlavny zadrhel je v
tom, ze ked budem s tym mat nejaky problem, tak som v tom "sam". Zacal som
odoberat tuto konferu, ale vacsinu prispekou, ktore citam pri pripadaju
napisane v inom jazyku ... Az tento bol celkom dobry :).

Kazdopadne si myslim, ze by som nie len ja uvital, ak by existovala moznost
"niekomu" zavolat, napisat. Niekomu, kto by sa netvaril, ze ho otravujeme
sprostostami, ale pomohol by informaciami podanymi v co najjednoduchsej
forme.

Na realizaciu nie su samozrejme prostriedky. Tak zostava uz len dufat, ze sa
niekto do toho chyti a "poriadne zatrasie Billovy stolicku" a odtazi tak
pracu panom z protimonopolneho uradu ...

Lubos Hozzan