[linux] Linux do skol - vyzva

Peter Surda shurdeek na routehat.org
Sobota Červen 4 01:36:44 CEST 2005

On Sat, 4 Jun 2005 00:35:47 +0200 "Nexus" <nexus na naex.sk> wrote:

>Zdravim.
cau

>(vzhladom na to, ze som servisny technik, tak sa 98% problemov stava medzi
>stolickou a klavesnicou).
Ked si servisny technik, poobzeraj sa po distribuciach na tuto kategoriu,
napriklad sysresccd, alebo ubcd (co nie je cisty linux ale je to extremne
uzitocne). [reklama]Aj ked som to tak neplanoval, casto mi pomohol Route Hat ked
ostatne "rescue CD" zlyhali :-)[/reklama]

>Teraz mam nainstalovanu
>Mandrivu, ale narazil som na problem, ze mam prilis novy HW na jeho chod ...
>A v textovom rezime nieco dosiahnut ... Nie je to az take tazke, ked viem,
>kde to hladat. Ale to musim najprv vediet ...
Hmm, moje osobne rady su:
- ked chces linux len skusat alebo nepotrebujes ho nevyhnutne instalovat, pouzi
live distribuciu typu knoppix
- ked chces linux instalovat, zisti si kompatibilitu hardware *pred jeho kupou*.
Tento krok nie je jednoduchy, lebo vo vacsine obchodov o tom nemaju sajnu, a
musim povedat ze aj ked sa povazujem za skuseneho, aj mne casto trva dost dlho
zistit, ako to je
- nechaj si to nainstalovat profikom, resp. porad sa s nim este pred kupou.
- porozmyslaj, na co chces pocitac pouzivat a podla toho pripadne zvol
distribuciu.

>Mierim tym na fakt, ze pokial by existovala bezplatna linka na podporu
>linuxu, kde by sedeli nie len odbornici, ale hlavne ludia, ktory vedia
>"spravne" poradit na "hlupost", ktoru uz riesia x-ty krat a zaroven to
>vysvetlit polopate, tak by pani z MS pocitili, ze robit kvalitny SW je o
>niecom inom, nez zabalit cervivu cokoladu do pekneho pozlatka a dat na pult
No ale kto to zaplati...

>... Nepocul som o antiviruse a ani antispywari pre linux. Pre Win ich
>existuje viac, nez je vhodne ...
Obe existuju, ale nasadzuju sa na servroch. Na linuxovych workstationach su
viacmenej zbytocne.

>Kazdy z tychto menovanych OS ma svoje klady a zapory. Vzhladom na to, ze som
>pouzivatelom Win, by som velmi rad chcel prejst na LNX. Hlavny zadrhel je v
>tom, ze ked budem s tym mat nejaky problem, tak som v tom "sam". Zacal som
>odoberat tuto konferu, ale vacsinu prispekou, ktore citam pri pripadaju
>napisane v inom jazyku ... Az tento bol celkom dobry :).
Mozno by pomohlo spisat "best practices" pri rieseni problemov v linuxe. Hmm, to
je vlastne celkom dobry napad. Ono to totiz je dost transparentny a celkom
funkcny proces. Na jednej strane to pomoze linuxovym uzivatelom, na druhej
strane pomoze bojovat proti FUDu ze linux nema podporu, dokumentaciu atd. Pokial
viem, nieco taketo zatial nikto nenapisal (viem len o "How to ask questions" od
ESR, ale to je iba cast problemu, a nepopisuje presne proces hladania riesenia).

Skoda ze teraz nemam moc casu. Mozem aspon poskytnut webstranku s Wiki. Ked to
niekto budete chciet pisat, ozvite sa.

>Kazdopadne si myslim, ze by som nie len ja uvital, ak by existovala moznost
>"niekomu" zavolat, napisat. Niekomu, kto by sa netvaril, ze ho otravujeme
>sprostostami, ale pomohol by informaciami podanymi v co najjednoduchsej
>forme.
Ono to totiz existuje, len musis vediet ako na to a trocha sa prisposobit.

>Na realizaciu nie su samozrejme prostriedky. Tak zostava uz len dufat, ze sa
>niekto do toho chyti a "poriadne zatrasie Billovy stolicku" a odtazi tak
>pracu panom z protimonopolneho uradu ...
Ide o problem vnimania. Svet open source totiz podobne mechanizmy ma, len
funguju inac. Napriek tomu vsak suhlasim, ze kope ludi viac vyhovuje sposob
"zavolam, dostanem odpoved".

>Lubos Hozzan
S pozdravom,
Peter