[linux] Re: Linux do skol - vyzva

Vojtech Zachar 9zachar na pauli.fmph.uniba.sk
Pátek Červen 17 18:28:14 CEST 2005

Dna Mon, Jun 06, 2005, Martin Sechny napisal:

> Vobec nesuhlasim. Ak by som mal kopirovat/presuvat/premenovat/mazat
> velke mnozstvo suborov z prikazoveho riadku, bud by som to robil 1000x
> dlhsie alebo musel by som si vytvarat na kazdu novu operaciu skripty a
> to ma nebavi.

Zasmial som sa popod fuzy spolu so vsetkymi ostatnymi, ktori
kopiruju/presuvaju/premenuvaju/mazu subory zvacsa len z prikazoveho
riadku. Bud si isty, ze by som ich dokazal vymazat aj pomocou mysi a
klikania, ale koli jednoduchosti a casto koli spolahlivosti to robime v
prikazovom riadku.

> Rovnako nie som ochotny pisat subory vo vi, kedze to ma
> nuti pamatat si klavesove skratky.

BTW: vi uz naozaj pouzivaju len systemovy administratori. Uz peknych par
rokov fici unixom Vim editor.

Ctrl-Y a Ctrl-V pouzivane v kazdom Win editore klavesovumi skratkami su,
ci nie? A co PageUp? Je to skratka alebo nie? :-)
Lebo ak nie, tak potom to vyzera, akoby vsetkym ludom uz od pociatku
prace na pocitaci bolo jasne, ze "PageUp" znamena stranku hore. Ci je to
Anglican, Bulhar alebo Arab.
Pritom som velmi nachylny si mysliet, ze ak by tu istu funkciu prepral
klaves s nazvom "StrankaHore", tak sa to ten Anglican, Bulhar aj Arab
naucia tiez.  Anglican s vacsimmi problemami samozrejme.
A mozno im bude chvilu vadit, ze v tom jeho starom systeme sa klavesa
volala "PageUp" a bola umiestnena na klavesnici uplne inde ako bol
zvyknuty a ako sa naucil.

Cele je to len o tom, ze co sa naucis ako prve (prve, co uspokojuje
tvoje potreby), to povazujes za najoptimalnejsie - nemas potrebu
objavovat nieco ine.

Predstavme si, ze by sa ziaci na skolach, alebo doma ako s prvym
operacnym systemom stretli s Linuxom. Trebars v distribucii Knoppix.
Naozaj nevidim ziadny problem, ktory by oproti pouzivaniu (=uceniu sa)
Windowsov mohol nastat.
Az na jeden.  Slovenska statna sprava z velkej casti na komunikaciu s
obcanmi pouziva formaty suborov, ktore su silne viazane na spracovanie
Windows aplikaciami. Uz len Web stranky su robene tak, ze pre ich plnu
funkcionalitu si clovek musi ist kupit Micro$oft Wins.

Mozu a budu to tak robit dovtedy, kym vacsina Slovakov s volicskym
pravom bude ochotna akceptovat nazor, ze na svete je pre nich dostupny
len jeden "pocitacovy" system (rozumej operacny), jeden "internet"
(rozumej Web prehliadac), jeden textovy editor.

Slovensko ma nastastie velky potencial v tom, ze u nas jednoducho
nedokazeme mat spolocny nazor a preto vzdy hladame nieco ine. IMHO
Microsoft tu zakape velmo rychlo. Myslim z historickeho hladiska.

> Dalej viem poslat subory cez ftp z
> prikazoveho riadku, ale ked ich mas rozhodene po disku dajme tomu 100,
> tak to neurobis za par sekund.

Moj sukromny pohlad: Casto plati opak. Ak su subory naozaj rozhodene po
disku, treba ich najprv vyhladat, resp. ich nejako chytit za usi a
povedat systemu, co s nimi ma robit (kopirovat/premenovat/mazat). V tom
je prikazovy riadok nedostihnutelny. Nenaklikas ani keby si sa
potentoval.

> Pracovat s linuxom neznamena iba klepat
> prikazy na prikazovy riadok.

Samozrejme, ze neznamena len to. V prikazovom riadku sa robi len
ta cast prace - na suborovej urovni = mazanie, presuvanie, hladanie,....
Ked ide o editaciu textu, obrazkov, tak nastupuje grafika.

> Btw: mc je tiez shell...

BTW: MidnightCommander je hlavne graficke rozhranie k prikazom, ktore sa
daju robit zo shellu. Je na rovnakej urovni, ako je vo Win WindowsExplorer.

    Vojto